Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mambo

Hur många gångtimmar håller en motor?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har börjat fundera på motorbåt efter 35 år med segelbåt. Men jag är inte bra påläst och kan egentligen ingenting om motorbåtar

Det handlar nog om att köpa beg båt i mitt fall, något i ca 10-metersklassen så jag får motsvarande komfort som i den nuvarande 35-fots segelbåten.

Min första fråga: hur många driftstimmar kan man räkna med att en marindiesel i storleksklassen 2-300 hkr ska klara? Man läser i annonser om motorer som gått 500 tim eller 1000 tim eller 1500 tim, det säger tyvärr inte mig så mycket. En liten diesel (20-30 hkr) i en segelbåt kan ju klara flera tusen timmar utan problem men hur är det med de större motorerna? När är det dags att dra öronen åt sig eller lägga in ett motorbyte i kalkylen?

Redigerad av Mambo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som oftast är det inte timmarna som är problemet, utan åldern och såklart underhållet. som vanlig fritidsbåt så kommer dom aldrig upp i dom timmar som gör en marindiesel "utsliten"

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Säg 5000 timmar, det ska en marindiesel hålla. Oftast är det ålder och brist på reservdelar som gör att de byts.

En Ford 2715 ska hålla 5000 timmar. Sen ska den renoveras och kan då gå ytterligare 5000 timmar med lika bra driftsäkerhet. Tre sådana helrenoveringar ska man kunna göra alltså får man ut 20000 tim. Motorn kan troligen hålla 10000 - 20000 timmar men då har man inte samma driftsäkerhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Effektuttaget spelar en viktig roll för livslängden. En diesel som har 40hk/L lever längre än en med 80hk/L. En motor i gjutjärn med utbytbara foder går att hålla liv i längre längre än en med alublock och eller ej utbytbara foder.

 

Jag har en bekant som åker VP D4 i jobbet och han kör ca 3000timmar innan han byter maskin. Dessa har hyfsat hög litereffekt och går ej att renovera(har ej lösa foder). Tror det är en fingervisning om deras pålitliga livslängd när de sköts ordentligt och brukas flitigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Många bilmotorer går utan större problem runt 20 000 mil vilket motsvarar cirka 3500 timmar. Då är motorn 10 till 20 år gammal. Ofta är det annat än motorn som tar död på bilen.

 

En färskvattenkyld marinmotor bör klara sig bra i 20+ år och 3500 timmar i alla fall.

 

Underhållet är nog det viktigaste.

En välskött båt med ett rent och snyggt motorrum och en ren och fin motor är ingen garanti, men visar i alla fall att den nuvarande ägaren skött om både båt och motor.

Finns det anteckningar om vad som är gjort åt motorn så är det ett plus tycker jag.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har ofta funderat på om en renovering verkligen är realistiskt att göra?

Jo, jag tror säkert att det går, men...

Vad kostar en helrenovering om man lämnar bort allt?

 

Tillägg: Det finns säkert någon brytpunkt. En stor och dyr motor lönar sig naturligtvis att renovera.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En diesel av kvalité bör räcka hålla runt 5000 timmar om du sköter den rätt. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Mackey:

Jag har ofta funderat på om en renovering verkligen är realistiskt att göra?

Jo, jag tror säkert att det går, men...

Vad kostar en helrenovering om man lämnar bort allt?

 

Tillägg: Det finns säkert någon brytpunkt. En stor och dyr motor lönar sig naturligtvis att renovera.

Som svar på din fråga en ny D4 ligger på runt 400 sek en renovering på kanske 150 sek så de lönar sig. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev kossor:

Som svar på din fråga en ny D4 ligger på runt 400 sek en renovering på kanske 150 sek så de lönar sig. 

 

En D3: borde då kanske kosta runt 300 000:- kronor (inte för att den heter D3...), så även en mindre motor lönar sig att renovera.

 

Då gäller det mest att ha koll så att alla delar som ska bytas finns till motorn som sitter i båten man köper. 

 

Sedan har vi ju CE-märkningen som i princip ska göras om, om man byter till en annan motor. Ingen verkar bry sig i dagsläget, inte ens båthandlarna och mäklarna.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Drifttimmar för diesel får ses i tre olika fall:

 

1) personbil, där tar man bara ut låga varvtal med liten belastning under majoriteten av drifttiden, men många kallstarter. Kör man den 30000 mil med 50 i snitt (mer blir det sällan) så är det 6000 timmar. 

2) deplacementbåt, där tar man sällan ut mer än 70% av maxvarvet och med högst 1/3 av maxeffekten. Kör man 20 veckoslut i 6 timmar samt 30 dagar semester med 3 timmar per dag så blir totalen per år sisådär 200 timmar. Sådana motorer med glykolvattenkylning  där man sköter vätske, filter- etc. byten samt kollar spridare och ventilspel med några års intervall brukar  hålla i minst 30 år, alltså också 6000 timmar.
(Jag öppnade toppen på min Volvo 2002:a i segelbåten efter 35 år, och den var som ny invändigt tack vare sötvattenkylning.  Alla mätta slitage helt inom Volvos rekommenderade värden. Fast några avgasböjar och ny typ av medbringare till backslagssplinsen kom till under åren. Men jag körde nog bara 100 timmar per år ).

3) Dieslar i planande båtar. Där kör man oftast på 80-90% av maxvarvet, och med effektuttag på 2/3 av maxeffekten.  Där bör man inte vänta sig mer än högst halva drittiden dvs. 3000 timmar. Men å andra sidan kör man färre timmar per år, så 20-30 år bör vara uppnåeligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Mange249:

Effektuttaget spelar en viktig roll för livslängden.

Nej, en marindiesel är konstruerad för ett effekt uttag på minst 80-90%. Då pratar vi om en motor som oftast är bygger på en industrimotor. En bilmotor eller en snurra är inte alls byggda för så stora effektuttag. När man konverterar en bil till marinmotor så anges maxeffekten mycket lägre än när den går i en bil.

Slitaget ökar med antalet starter vilket beror på fler uppvärmningar/nedkylningar.

Jämför tex med en större fartygsdiesel, där kör man minst 30 år med minst 5000 timmar per år och i stort sett ett konstant effektuttag men där sker ett konstant underhåll med byte av alla slitdelar inkl foder mm.

En hjälpkärra som går med ett varierat effektuttag lever ett kortare liv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

(Sidospår: bilar går mycket långsammare än så. Typ 15-25 km/h i snitt, och snarare åt den lägre siffran. I sverige och usa går många ganska fort men i england eller andra europeiska länder är köer står de i kö långa stunder. Detta kommer från branschen.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vilket fantastiskt gensvar, tack.

Det verkar alltså inte vara någon större risk att köpa en båt med en motor som gått 1-2000 timmar.

Jag har en ny fråga om motorer men väljer att öppna den i en ny tråd för ordningens skull.

Det handlar om vilket motorfabrikat man ska ha, här finns säkert många åsikter!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev bhemac:

Nej, en marindiesel är konstruerad för ett effekt uttag på minst 80-90%. Då pratar vi om en motor som oftast är bygger på en industrimotor. En bilmotor eller en snurra är inte alls byggda för så stora effektuttag. När man konverterar en bil till marinmotor så anges maxeffekten mycket lägre än när den går i en bil.

Slitaget ökar med antalet starter vilket beror på fler uppvärmningar/nedkylningar.

Jämför tex med en större fartygsdiesel, där kör man minst 30 år med minst 5000 timmar per år och i stort sett ett konstant effektuttag men där sker ett konstant underhåll med byte av alla slitdelar inkl foder mm.

En hjälpkärra som går med ett varierat effektuttag lever ett kortare liv.

Du generaliserar kraftigt...

 

En konverterad bilmotor har inte alls alltid lägre effekt. VP D3-220 är ett exempel,  Hyundai R200 och S250\S270 följer samma mönster. 

 

Nu har jag inte sett så många bromspapper på utombordare, men högsta marschvarv ligger ofta ca 500 varv under max och de bör då kunna lämna 80% effekt.

 

Jag är fortfarande av åsikten att motorer med lägre litereffekt håller längre och den är jag knappast ensam om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Mange249:

Jag är fortfarande av åsikten att motorer med lägre litereffekt håller längre och den är jag knappast ensam om.

Nej det håller jag helt med om, en motor med färre antal hkr per liter cylindervolym håller betydligt bättre, se tex en gammal tändkula.

Men hur många procent av maxeffekt är något helt annat och här är det snarare tvärtom, ett lågt effektuttag ger ett lågt tryck i cylindern och en sämre gasväxling. Det fungerar i en bil där effekt uttaget ständigt varieras. I en marinmotor som går med konstant belastning timma efter timma då är det sämre. Har man behov att ofta köra långsamt så är en ställbar propeller lösningen, då kan motorn gå på ett lågt varvtal men ändå med 80% belastning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...