Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Georg_Ohm

Varvtalsreglering KAD43?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag tänkte att jag skulle sänka tomgången. Men jag skruvade nog på fel skruv.... 

Är detta en varvtalsbegränsare eller styr den inkopplingen och urkipplingen av kompressorn? 

Och var justerar jag tomgången? 

IMG_20190714_192724.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag tänkte att jag skulle sänka tomgången. Men jag skruvade nog på fel skruv.... 

Är detta en varvtalsbegränsare eller styr den inkopplingen och urkipplingen av kompressorn? 

Och var justerar jag tomgången? 

IMG_20190714_192724.jpg

Ajajaj i den

lådan ska du ej skruva den styr kompressorn. Skruvar gör du på diesel pumpen å ingen annanstans. Och skruvar du på pumpen så måste du mäta. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev kossor:

Ajajaj i den

lådan ska du ej skruva den styr kompressorn. Skruvar gör du på diesel pumpen å ingen annanstans. Och skruvar du på pumpen så måste du mäta. 

 

Det ante mig, tack för svar!

Jag vet hur skruven på potentiometern stod innan jag skruvade på den. Så den återställdes, kompressorn kopplas in vid samma varvtal som innan, 1700 rpm.

 

Tomgånen är på 750 rpm, då gör båten 3 knop, litet jobbigt vid tilläggning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Det ante mig, tack för svar!

Jag vet hur skruven på potentiometern stod innan jag skruvade på den. Så den återställdes, kompressorn kopplas in vid samma varvtal som innan, 1700 rpm.

 

Tomgånen är på 750 rpm, då gör båten 3 knop, litet jobbigt vid tilläggning.

 

Tomgången ställer du på gas armen finns en ställskruv mot blecket släpp de tre skruvarna som håller teknik boxen lyft den åt sidan då ser du ställ skruven släpp den typ ett kvarts varv å du e på 650 varv. Men troligen kärvar din wire då tomgången ändrats skruven ändrar sig ej. Dra åt dig reglaget på pumpen så ser du om den kärvar varvet sjunker då. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag skruvar ner tomgången så låg som jag vill ha den, så skakar motorn så att allt löst i båten skallrar. Man får inte alltid det man vill :)

Och, ja, tre knop är litet väl fort då man skall manövrera och lägga till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag hoppar in i tråden, jag har motsatt bekymmer på min kad 42, för låg tomgång. Enligt varvräknaren 500 varv, och det stämmer nog för motorn stannar hela tiden och man hör att den går på för lågt varv. Jag tänkte att jag skulle skruva enligt bifogad bild. 

 

Fråga: måste jag mäta på bränslepumpen om jag justerar på denna skruv?

62CB062A-5850-4601-BC61-3BD3C3737C4D.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev kossor:

Tomgången ställer du på gas armen finns en ställskruv mot blecket släpp de tre skruvarna som håller teknik boxen lyft den åt sidan då ser du ställ skruven släpp den typ ett kvarts varv å du e på 650 varv. Men troligen kärvar din wire då tomgången ändrats skruven ändrar sig ej. Dra åt dig reglaget på pumpen så ser du om den kärvar varvet sjunker då. 

 

 

7 timmar sedan skrev Kronvik:

Då jag skruvar ner tomgången så låg som jag vill ha den, så skakar motorn så att allt löst i båten skallrar. Man får inte alltid det man vill :)

Och, ja, tre knop är litet väl fort då man skall manövrera och lägga till.

 

15 minuter sedan skrev Jens_Sthlm:

Ursäkta att jag hoppar in i tråden, jag har motsatt bekymmer på min kad 42, för låg tomgång. Enligt varvräknaren 500 varv, och det stämmer nog för motorn stannar hela tiden och man hör att den går på för lågt varv. Jag tänkte att jag skulle skruva enligt bifogad bild. 

 

Fråga: måste jag mäta på bränslepumpen om jag justerar på denna skruv?

62CB062A-5850-4601-BC61-3BD3C3737C4D.png

Tack för tipsen, jag skall kolla och skruva litet försiktigt. Men 750 rpm kanske är rekommenderat tomgångsvarvtal?

Jag har ingen möjlighet att mäta på bränslepumpen, vad är det då man mäter där?

Så fick jag ju även en bild från Jens_Sthlm,(hur gör man namnet blåmarkerat?) Jag finner någonting om detta i instruktionsboken.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej på er 

Nä inget behöver mätas för å ställa tomgången de gör ju varvräknaren. Rekommenderat tomgångsvarv runt 650 v/min 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev kossor:

Hej på er 

Nä inget behöver mätas för å ställa tomgången de gör ju varvräknaren. Rekommenderat tomgångsvarv runt 650 v/min 

 

Vad bra då, då blir det väl bara 2 knop då, kanske!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-15 vid 08:40 skrev Georg_Ohm:

 

Så fick jag ju även en bild från Jens_Sthlm,(hur gör man namnet blåmarkerat?) 

Skriv ett @ följt av namnet så blir det blått.

@Georg_Ohm

Då kommer det en lista där du kan välja användarnamn

Då får den du markerar en notis om detta.

Kan vara praktiskt ibland om man vill tacka för något eller uppmuntra någon eller be någon speciell om hjälp.

 

Prova och lycka till.

 

/Mathias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...