Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024

Rekommendera Poster

Hej! har en Evinrude utombordare på 40 hk från 1994 som krånglar... efter att ha ståt en hel vinter ute skulle vi göra i ordning den för vattnet. Först tänder motorn inte alls men efter att ha vridit på en liten grej under nyckeln och nåt annat med en röd pil på sig som satt på motorn fick vi tillslut igång den. Den var segstartad och motorn gick först på neutralt läge bara i 4- 5 sec. Efter en massa fortsatta försök drog vi på framåt gasen i rätt hög fart. Då gick motorn bra i 30 sec innan jag sänkte gasen för att se om den gick bra då. Detta borde jag inte ha gjort då motorn dog direkt. 

Hur fixar man tändningen så att den inte krånglar? Varför dör motorn i låg gas både i neutralt och framåt läge?

Kan det vara förgasaren fastän att den byttes föra året då vi köpte motorn? eller är det bränsleblandningen? Och vad gör den grejen under nyckeln som man kan skruva på? (reglaget se bilden) Samt vad gör den röda pilen på motorn som man också kan skruva på?

 

När vi köpte båten och motorn föra året var det liknande problem.... fast när vi lämnat in den till marin och fritid 3 gånger fick vi den att funka. Därefter funkade den galant hela sommaren inte ett minsta problem. men nu är det liknade problem igen.... 

 

känns orimligt att det skulle gå sönder så fort igen bara över en vinter. Eller gjorde marin och fritid ett dåligt jobb? kommer det som inte funkar gå sönder eller ändra på sig efter varje år?

Är tacksam för alla svar! 

Ps är inte så motor kunnig av mig😂

image.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har testat både att choka motorn och att inte göra det. Har också pumpat bensin till motorn så att den ska vara full innan man startar.

Tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur konserverade du motorn innan du ställde undan den för vintern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-15 vid 13:47 skrev bo_man:

Hur konserverade du motorn innan du ställde undan den för vintern?

Jag körde motorn med vatten blandat med ickefrysningsmedel så som t röd eller liknade. Kommer tyvärr inte ihåg vilket. Jag oljade också in tändstiften. Nu till sommaren torkade jag bort oljan på tändstiften så att det inte skulle finnas kvar också störa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte konserverar förgasarna kan stående bensin lämnat avlagringar som sätter igen förgasarna. 

 

Testa med nya stift som du inte oljat in. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du ny bensin för i år? Byt annars och prova och kör sen på alkylatbensin. Ryker betydligt mindre och kan lagras bättre än vanlig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-14 vid 15:29 skrev formelker:

Hej! har en Evinrude utombordare på 40 hk från 1994 som krånglar... efter att ha ståt en hel vinter ute skulle vi göra i ordning den för vattnet. Först tänder motorn inte alls men efter att ha vridit på en liten grej under nyckeln och nåt annat med en röd pil på sig som satt på motorn fick vi tillslut igång den.

Hej! Kanske är det trots allt bara nån simpel glappkontakt i reglaget?
(Efter en fuktig vinter brukar ju elkontakter/elbrytare ärga, och därmed ge dålig slumpmässig kontakt på våren.)

Enligt ditt foto ovan så tror jag du har ett reglage (eller helt snarlikt) bilden nedan.
Finns i så fall flera nödstopps-strömbrytare som kan stoppa motorn ifall deras kontaktytor är ärgade...
Nr "37 SWITCH AND KEY ASSEMBLY, ignition" är tändnyckeln.
Nr "52 EMERGENCY IGNITION CUTOFF SWITCH ASSY" är förmodligen den röda grej du pillade på i din beskrivning ovan? Klart misstänkt som felkälla kan jag tycka, lite pillande skaver knappast bort ärg på ett pålitligt sätt, kan nog fortfarande glappa p.g.a. ärg!?
Nr "77 CAP & LANYARD" är det sedvanliga krullade säkerhets-snöret fäst runt armen som förväntas ryckas ur och stoppa motorn ifall föraren faller över bord.


Skulle i ditt läge skruvat isär reglaget och försökt fixa/skava bort misstänkt ärg, särskilt nr 52 verkar glappig? Alternativt överbrygga strömbrytaren tillfälligt bara som ett test.


Bildkälla: boats.net
[Går tydligen numera att direkthandla grejor därifrån igen, USA:s tvärstopp har lättats.
   Om någon skulle se en gröntecknad bock för "in stock" för vissa reservdelar i min länk så beror det på mina egna `sajt-inställningar´. Betyder i så fall att reservdelen kan direktbeställas för leverans till svenska avhämtare/brevlådor?]  
 

tändglapp.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälpen. Vi fick igång motorn tillslut vara av att köra så det kanske var tätt i förgasaren eller något. Har nu ett annat problem med motorn.... säkringen har gått 2 gånger på ungefär en vecka, vad kan detta bero på?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...