Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Gorad

Sjövattenintag VP 4.3, suger åt fel håll.

Rekommendera Poster

Hej

Ny båt, ny motor som jag visste skulle behöva lite extra kärlek, men nu kommer jag inte längre.

 

Jag såg tidigt att sjövattenkylningen inte fungerade och har bytt impeller och nu också pumphus, men lyckas inte få fram något vatten. Snappade upp en ide på forumet och försökt suga upp från en spann, och då bubblade det! Bytte plats på slangarna vid pumpen, och då fungerade det det utmärkt 😉

 

Det känns dock inte riktigt bra eftersom det är tvärtemot vad som visas på sprängskissen, i den skall utgången från pumpen sitta i det övre röret, som går till värmeväxlaren, Nu blir det tvärt om. "Fläktremmen" sitter enligt instruktion och om jag fattat rätt så sitter pumphuset direkt på vevaxeln, så remmen borde inte påverka. Min logik säger att det är motorn som roterar åt fel håll, är det möjligt. Kan någon hjälpa mig med att berätta vilken rotationsrikning ni har på det nedersta hjulet (där sjövattenpumpen sitter) på en Volvo Penta 4.3 GI? När jag står framför motorn och tittar på den så roterar mitt hjul åt höger.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte din motor men om motorn startar och går normalt så har den rätt rotationsriktning 😀. Koppla slangarna så att det fungerar och sjösätt!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väl inte tro att hela motorpaketet är felkonstruerat så motorn går åt motsatt håll och det enda som är korrekt är impellerpumpen?

Kan du skicka en bild på din sprängskiss och förklara vad du anser är fel?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man tittar på sprängskissen ser man att inloppet är det övre röret, och utloppet det nedre, så det är inget fel på din motor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har tittat på denna sprängskiss, som avser sjövattenkylning, jag har färskvattenkylning, men inte hittat någon skiss på det. 

 

Tack för hjälpen, jag missade att läsa texten till slangen (9), det står ju till och med att det är till pumpen. Den här gången gick kartan före verkligheten för då måste slangarna korsa varandra.

Skiss VP

Redigerad av Gorad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...