Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Micore1

Propeller sten

Rekommendera Poster

Hej! 
Var ute med båten igår och råkade komma på en sten med propellern. Har ingen större kunskap vad som bör göras så vänder mig till er, bifogar bilder. Bör man byta direkt?

http://www.bilddump.se/bilder/20190714130204-94.191.158.250.jpeg

http://www.bilddump.se/bilder/20190714130258-2a02:aa1:161b:58fc:d4c0:5817:89f4:89a3.jpeg

http://www.bilddump.se/bilder/20190714130352-2a02:aa1:161b:58fc:d4c0:5817:89f4:89a3.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klassiker! Jag hade nog lämnat in den och ser om den går att reparera, men av bilderna att döma ser det lite tveksamt ut. Vad jag däremot inte hade gjort är att köra runt med den onödigt länge, sägs att det kan ge skev propelleraxel och det är ännu dyrare/jobbigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej och välkommen till MG och grundstötningsklubben!

 

De flesta har gått på någon gång och de som ännu inte gjort det kommer troligen att göra det förr eller senare.

 

1 timme sedan skrev Micore1:

Bör man byta direkt?

 

Ja det tycker jag, men om det går att böja tillbaks skadan på blad/bladen till nära ursprungsform kan du ju köra hem (om det nu är så att du är ute på någon ö). Kän om det vibrerar mer än vanligt och gör det det så kör sakta.

 

Nu vet jag inget om själva grundstötningen, men det är lämpligt att kolla med en mätklocka så att axeln är rak.

Om motorn gick på tomgång eller bara något högre varv brukar det inte bli några skador annat än på propellern.

 

Tillägg:

Köp en ny propeller och reparera den gamla (om det går) så har du en i reserv.

 

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej ja sånt där är tråkigt men även de med 50 år på sjön och skepparexamen har gått på värre grynna än det där (var skeppare hittar sin egen grynna).

 

Det är ju en alupropp som du har stött med så axeln bör ha klarat sig men kolla att det inte är en spricka i själva huset där fram samt att skeddan är rak den sistnämda kan man böja tillbaka med försiktighet eftersom den lätt kan gå av om man inte vet hur man ska göra. Sedan ska det inte gnissla eller låta som om nån drar en bäver genom en mangel när du kör, lättast att höra det är på land genom att med handen snurra på proppen några varv eller ta dän proppen och kolla med ett starkt snöre eller liknande att axeln är rak genom att snurra några varv, passa på att kolla så inte mangnetpluggen har fått metall på sig om så är fallet så bör du nog kolla axeln/växelhuset extra noga.

 

Sedan kan man ju med lite skicklighet böja tillbaka och slipa ( för att köra omkring som den är gör bara att du får lägre fart samt högre bränsleförbrukning och obalans och onödigt slitage på proppaxeln, inte att rekommendera) men en bättre begagnad alu. är att föredra i 9 fall av 10 (om du har ont i plånboken) och dessutom är den nog felfri men man får ju kolla noga, en välsorterad marina eller reservdelsgrossist som sysslar med demontering och köper och säljer utombordsdelar har dessa på lager. En ny bör ligga på ca 3000 - 4000:- (osäker om det priset gäller stål eller alu., nån här inne kanske vet bättre) och en begagnad runt 500 - 2000:- beroende på storlek och lackskick.

 

Men som sagt kör INTE omkring med den i det skicket!!!!!!!!

 

Lycka till hoppas att det löser sig.:)

 

 

 

 

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Knappt värt att laga en stukad aluprop. En ny kostar max 2000. 

Jag har alltid en reservprop med ifall man kör på. 

Gick det fort när du smällde på skulle jag kolla skadorna noggrannare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en hammare mot ett skruvstäd med en träbit mellan käftarna kan man slå ut en hel del sådana skador, sedan kan man fila ner en del grader, så att båten kan användas tillfälligt när du åker in till tillbehörsbutiken och köper en ny prop.

Men följ ovanstående tips, och tag ut litet pengar på kontot och köp en ny, eller renoverad begagnad om det finns till din motor, som det gjorde till min.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Med en hammare mot ett skruvstäd med en träbit mellan käftarna kan man slå ut en hel del sådana skador, sedan kan man fila ner en del grader, så att båten kan användas tillfälligt när du åker in till tillbehörsbutiken och köper en ny prop.

Men följ ovanstående tips, och tag ut litet pengar på kontot och köp en ny, eller renoverad begagnad om det finns till din motor, som det gjorde till min.

Det blir aldrig bra att slipa och laga om proppen har förlorat lite bitar enligt bilden. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Pilletant447:

Det blir aldrig bra att slipa och laga om proppen har förlorat lite bitar enligt bilden. :)

Nej, det blir det inte, men om jag var otydlig så avsåg jag en nödlagning, att använda då man tar båten (med den skadade propellern) till en propellerfirma eller butik där man kan inhandla en ny propeller.

Sedan är det väl kanske frågan om det är en liten tvåhästare till jollen eller en betydligt större motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej du var inte otydlig men jag ville poängtera att det inte blir bra med att laga. Hoppas du inte tog illa upp:)

 

4 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Sedan är det väl kanske frågan om det är en liten tvåhästare till jollen eller en betydligt större motor.

Jag skulle nog satsa på en propp i plast där man lätt kan byta ut bladen mot nya till jollen då alltså (= man måste ju då ha ett litet lager), det blir billigare om man inte kör på sten ofta:rolleyes:.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-14 vid 21:40 skrev Pilletant447:

Hej ja sånt där är tråkigt men även de med 50 år på sjön och skepparexamen har gått på värre grynna än det där (var skeppare hittar sin egen grynna).

 

Det är ju en alupropp som du har stött med så axeln bör ha klarat sig men kolla att det inte är en spricka i själva huset där fram samt att skeddan är rak den sistnämda kan man böja tillbaka med försiktighet eftersom den lätt kan gå av om man inte vet hur man ska göra. Sedan ska det inte gnissla eller låta som om nån drar en bäver genom en mangel när du kör, lättast att höra det är på land genom att med handen snurra på proppen några varv eller ta dän proppen och kolla med ett starkt snöre eller liknande att axeln är rak genom att snurra några varv, passa på att kolla så inte mangnetpluggen har fått metall på sig om så är fallet så bör du nog kolla axeln/växelhuset extra noga.

 

Sedan kan man ju med lite skicklighet böja tillbaka och slipa ( för att köra omkring som den är gör bara att du får lägre fart samt högre bränsleförbrukning och obalans och onödigt slitage på proppaxeln, inte att rekommendera) men en bättre begagnad alu. är att föredra i 9 fall av 10 (om du har ont i plånboken) och dessutom är den nog felfri men man får ju kolla noga, en välsorterad marina eller reservdelsgrossist som sysslar med demontering och köper och säljer utombordsdelar har dessa på lager. En ny bör ligga på ca 3000 - 4000:- (osäker om det priset gäller stål eller alu., nån här inne kanske vet bättre) och en begagnad runt 500 - 2000:- beroende på storlek och lackskick.

 

Men som sagt kör INTE omkring med den i det skicket!!!!!!!!

 

Lycka till hoppas att det löser sig.:)

 

 

 

 

Vill inte veta hur du vet hur en bäver + mangel låter.....:-)

 

Plastpropparna tappar ju blad utan grunstötning och har dålig verkningsgrad. 

 

Köp ny i aluminium och lämna in din skadade på renovering så har du en i reserv till nästa gång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
50 minuter sedan skrev Pilletant447:

Nej du var inte otydlig men jag ville poängtera att det inte blir bra med att laga. Hoppas du inte tog illa upp:)

 

Jag skulle nog satsa på en propp i plast där man lätt kan byta ut bladen mot nya till jollen då alltså (= man måste ju då ha ett litet lager), det blir billigare om man inte kör på sten ofta:rolleyes:.

Nejdå, inte alls.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...