Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024

Rekommendera Poster

Hej!

 

Det här var en riktig överraskning, då jag trodde att en "plastbåt" är tät men det var ju inte riktigt så!

 

Men nu ska fråga er som varit med om det här att måla båt!

 

Jag har köpt färg och rollers för detta ändamål samt pex slip samt en annan smal Bosch bandslip! Jag har börjat slipa! Men får ågren för att jag känner att jag är nybörjare och har hört så många olika termer och fackutryck så nu behöver jag snacka med en som kan reda ut det här!

 

Jag tror att jag behöver måla hela båten då den är från typ 1978 (Båten är en Draco 2000 DC) jag har börjat med att slipat ner botten färgen vilket såg ut att vara tre lager blå, svart och blå som innersta färgen, den svarta var riktigt otrevlig den gick i koppar nyanser när jag slipade på den! Jag har stannat nu när jag ser lite glasfiber titta fram och ser små små "sprickor" typ 1mm till 1,5mm långa och de är över allt i det lagret som ligger på glasfibret. Frågan är ska jag stanna här eller slipa ner mer, små sprickorna förekommer bara under bottenfärg vad jag vet?!

 

Båten ska nu få gå i insjö efter att legat gått i vattnet vid Tyresö!

 

Så frågan är hur jag går vidare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färgerna jag har köpt är:

Largo racing (International)

 

 

20190714_131312.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tror jag att jag måste slipa bort all färg där det finns sprickor då de kan vara förstadiet till pesten!

 

Sen är ju den stora frågan hur mycket av de olika färgerna som kan gå åt på en båt som 20 fot?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den tar in vatten och att den inte verkar vara underhållen på lång tid och jag försökte polera men resultatet var inte tillfredsställande samt att bottenfärgen som är får inte användas i insjö!

 

Att den tar in vatten kan även vara bakbryggans fästen genom skrovet i bak eller propellern som ska mäta hastigheten under båten.

 

Jag känner mig osäker när det gäller att använda båten pga att när den låg i hamnen i en vecka och då fick jag hämta länspumpen för bakkanten var vid vattenytan (alla bäljar är bytta till inombordaren).

 

Så jag tänkte då att jag skulle göra båten en tjänst och tät och samtidigt måla den och upptäcke då de där sprickorna!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inte fel att lägga ner en del arbete för att hålla båten i skick, men det är ju inte så att vatten läcker in i båten genom plasten.

 

Plasten tar upp endel vatten, men det vattnet kommer inte in i båten, det stannar i plasten. Vatten i båten beror på hål i skrovet eller läckage på däck eller kapell som släpper in regnvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack börjar kännas bättre nu men vad tror/tänker du om de där sprickorna i färgen på första bilden, det du ser där kom fram under bottenfärg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hold your horses!!! 

Hitta läckan först, fixa läckan, sen målar du. 

Ingen färg i världen stoppar ett vattenläkage, men det är skittråkigt att behöva slipa bort den nya fina färgen för att plasta igen hål för att du inte gjorde det från början. 

Det blir bara merjobb, jag lovar! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...