Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Uffe1965

Storlek på dc båt

Rekommendera Poster

Hej

Jag står i startgropen för att köpa mig en DC båt. Har tänkt mig att lägga ca 600 000:- 

Det lutar åt en Flipper .Jag undrar vad de största skillnaderna är på en 650 och på en 700?

Vilket får man mest båt för pengen. En ny 650 el en några år gammal 700?

Är det stor skillnad på köregenskaper, drift mm. Vi är för det mesta 2 personer.

 

//Uffe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Uffe1965:

Hej

Jag står i startgropen för att köpa mig en DC båt. Har tänkt mig att lägga ca 600 000:- 

Det lutar åt en Flipper .Jag undrar vad de största skillnaderna är på en 650 och på en 700?

Vilket får man mest båt för pengen. En ny 650 el en några år gammal 700?

Är det stor skillnad på köregenskaper, drift mm. Vi är för det mesta 2 personer.

 

//Uffe

 

Jag har ägt en Flipper 640 vilket är i princip samma båt som nya 650.

 

Det är en bra båt och lämplig för 2 personer. Om du skall välja den eller en större beror främst på 2 saker enligt mig;

 

1.) Planerar du övernatta i båten eller är det bara dagsturer?

 

2.) I vilka förhållanden skall du framföra båten, insjö, inomskärs, längre turer ut i havsbandet.

 

Om ditt svar på fråga 1 är att du vill kunna övernatta, och på fråga 2 att du vill kunna framföra båten även när sjön går hög- isåfall hade jag satsat på en större modell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Provsitt/-ligg båda båtarna är min rekommendation. Det kan skilja en hel del i inredningen, tex om det är U- eller L-soffa i aktern. Jag har en Flipper 640 och den funkar gott åt två pers för enklare övernattning. Jag är inte helt säker att man får bättre boendekomfort med en halvmeter större båt. Vill du kunna stanna ute en vecka eller så ska du titta på annan båttyp 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flipper 640 DC går otroligt fint i sjö jämfört med sin storlek. En Yamarin 79DC som är både större och tyngre är mycket mer "stampig".

640 har en L-soffa. perfekt om du eller din fru vill sola/vila.
Yamarinen har en U-soffa som blir utmärkt på ett reklamfoto med 8 pers runt bordet men är helt omöjlig att använda liggande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Flipper 640 DC går otroligt fint i sjö jämfört med sin storlek. En Yamarin 79DC som är både större och tyngre är mycket mer "stampig".

640 har en L-soffa. perfekt om du eller din fru vill sola/vila.
Yamarinen har en U-soffa som blir utmärkt på ett reklamfoto med 8 pers runt bordet men är helt omöjlig att använda liggande.

 

 

Jag är enig när det gäller sjöegenskaper. De är bra..

 

Men, när du har krabb sjö snett från sidan kommer du bli blöt. Den spolar över både fördäck och vindruta. Det är inget fel på skrovet, den är bara väl låg för sådana förhållanden.

 

Nu har vi en AQ 24 som jag upplever mkt tryggare när det är stökigt pga både vikt, längd och höjd. Den har u-soffa men den är såpass bred (2m) att man lätt kan sträcka ut sig. 

 

Om du vill kunna sova över med lite mer komfort är mitt tips en fräsch AQ 23 / 24.

 

Om inte skulle jag titta på Finnmaster t7 samt Askeladden c76. Då får du fina sjöegenskaper men slipper släpa på den extra vikten som en mer ”bobåt” orienterad dc medför. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev johan_sjobjorn:

Men, när du har krabb sjö snett från sidan kommer du bli blöt. Den spolar över både fördäck och vindruta. Det är inget fel på skrovet, den är bara väl låg för sådana förhållanden.

Sånt får man tåla eller ändra kurs. Ingen DC runt 7m klarar att inte bli överspolad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Baxlaget:

Sånt får man tåla eller ändra kurs. Ingen DC runt 7m klarar att inte bli överspolad

 

 

Nej, det finns såklart en gräns för alla båtar och fartyg. 640 dc är en grym båt som funkar fint vid dagsturer i måttlig sjö. Båten klarar säker mer än vad besättningen är trygg med, det handlar mest om vilken komfort man vill ha under vilka omständigheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla kommentarer👍

Jag kommer provköra kommande vecka men det lutar åt en ny Flipper 650😊

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...