Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
niedzwiedz_f

Propellerval på en Flipper 700 med AQAD31A (130hk) och drev VP290DP

Rekommendera Poster

Har precis fått fart på min nyinförskaffade Flipper 700 med en AQAD31A (130hk) och en VP290DP. Att komma upp i planing tar en evinnerlig tid men väl där toppar båten 28+ knop vid 3500 rpm. Vid tomgång är farten cirka 3,5 knop. För att komma upp i planing måste jag trimma ner drevet max (-9) och för att hålla bästa fart på cirka -5. Bränsletanken var halvfull, vattentanken tom och vi var tre personer ombord utan packning. Får känslan av att propellrarna har lite hög utväxling då jag inte trodde på den toppfarten med den motorn. 
Ni som har en Flipper 700 med jämförbar kombination av dieselmotor och drev, hur beter sig era båtar? Vet inte vad det är för propellrar på båten än så den frågan kommer jag inte kunna svara på. Men intresset för den här frågan är att få koll på beteendet på era båtar, men vet ni vilka propellrar ni har så ange gärna det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provar att aktivera det här inlägget igen. Nu har jag tagit bort propellrarna för vintern och kollat vad de är märkta med, så hittar jag en märkning på ena propellern, 13854791. Jag har sökt på internet efter vad det är för propellerkombo men har inte hittat något som stämmer med denna märkning. Den förliga propellern är 3-bladig och den aktra 4-bladig. Någon som har ett tips om vilken propellerkombo jag har och vad jag borde prova för att få snabbare planing och så att motorn orkar varva ur vid låg last? Lägre toppfart gör inte något. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade A7 propellrar på min Aqad31b, i en Swemax 690 (liknar Flipper 700). Iofs var motorn totalrenoverad med nya kolvar, ventiler, turbo mm. Hade inga problem att komma upp i plan. Och den toppade dryga 30 kn. Jag rekommenderar att kolla över turbo och laddluftkylare, så det inte är några luft läckage och rent. Därefter skulle testa är att låta någon kunnig justera högtryckspumpen, modern diesel har något lägre energitäthet och det kan man kompensera för.

Kolla detta först innan jag bytte propellrar är mitt råd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kunde inte googla på ditt nummer. Leta efter beteckning A följt av en siffra. Eftersom det är en kombo med en aktre 4-bladig och en 3-bladig för över, så bör det vara en A-modell. Dessa är anpassade efter dieselmotorernas vridmomentkurva. Bensinmotorerna kör med 2st 3-bladiga propellrar- B-modell.

Redigerad av larban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Larbans tips om att se över turbo etc är ju det första att göra men sen låter det ändå som om propellrarna är för stora.

3500 varv på topp är för lågt du borde ligga närmare 3900 varv och enligt specifikationerna som finns på Flipperklubbens sida ska en 700 toppa 26 knop med AD31.

Så A6 kanske kan vara rimligt om man kikar i Pentas tabell över propellrar?

Hör gärna med någon firma som reparerar och säljer propellrar där får du hjälp med rätt grejer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en Flipper 700 med denna motor och drev tidigare. Den var bestyckad med A7-propellrar. Funkade bra med härligt låg förbrukning, ca 0,85 lit/nm. Båten var givetvis ingen raket vid acceleration, men tuggade sig ändå upp i planing. Marschade 20-22 knop. 

 

Jag vill minnas att propellrarna var märkta med A7 in mot propellernavet på den sida som vetter mot den andra propellern om du förstår vad jag menar...  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Flippermannen, ska söka där. Det är just det där att den "tuggar" sig upp i planing, det verkar vara en seg köttbit, om du förstår vad jag menar. ;)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, det förklarar saken. A8 är den propeller som har högst stigning och därmed sämst acceleration. Jag kände aldrig något behov av att testa vår båt med A8-propellrar eftersom den redan var lite seg med A7 när man skulle upp i plan. 

 

A8 motsvarar seg entrecote, A7 oxfilé och A6 hamburgare... 😋

 

Intressant att er båt mäktar med nästan 30 knop med A8. Ännu ett bevis på hur lättdrivet 700-skrovet är i planande fart!    

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...