Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Peppes89

Mercury 500 Thunderbolt

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

jag är ny på forumet och helt novis vad gäller båtmotorer. 

 

Köpte en fin båt förra sommaren och på denna sitter en ännu finare Mercury 500 Thunderbolt (50hk 4cyl). 

 

Denna motor har gått helt okej under förra sommaren, men denna sommar har den börjat krångla lite. 

 

Dels är motorn svårstartad i vissa fall, får dra upp "handgasen" till max och därefter sänka den till 50%, därefter kan jag lägga i växel och tuffa på en stund innan jag kan stänga av handgasen. 

 

Senaste gången jag var ute började motorn knacka (puffa) lite på väg in till land, typ som att den baktände.

Funderar på vad det kan bero på? 

 

Är även lite osäker på hur man chokar båten då det är elstart på denna. Har en liten knapp bredvid nyckeln som uppenbarligen inte är "dödaren" då den inte stänger av motorn, kan detta vara choke-knappen?

 

En sista fråga gällande tändstift, det sitter just nu Champion QL76V-stift i motorn, är lite sugen på att byta dessa då det känns som att det börjar bli dags för det, dock när jag har letat så hittat jag att det ska vara NGK BUZHW-stift i motorn, dessa var lite väl dyra (omkring 200kr/st), är det dessa som gäller eller kan man testa med några andra? Kan problemen vara tändstiftsrelaterade (är det värt att byta?)

 

Motorn är superfin invändigt och det ser ut som att gamla ägaren har skött om den väl. Skulle dock vilja byta bränsleslang osv till denna, men då det är gamla kopplingar vet jag inte vart jag ska hitta någon ny sån. 

 

Slutligen vill jag tillägga att jag har ny soppa i båten, tankade innan jag tog premiärturen i år då jag läst här att gammal bensin inte är så bra (har nu 23 liter bensin jag inte vet vart jag ska göra av från förra säsongen dock haha).

 

Tack på förhand för all info, all info är till hjälp (tala gärna barnspråk då jag är toknybörjare ;) )

Redigerad av Peppes89

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

På senare årsmodeller av 2-takt motorer ändrade Merc rekommendationen till B9HS-10 för att förbättra lågfartsegenskaperna. Dessa kostar  runt 40 kr/st https://www.trodo.se/tandstift-ngk-5810

Jag tror idock nte detta löser dina problem. Jag har inte kolla på detlajera för din motor, så om du byter så googla runt och kolla fakta. om du skriver B9HS i sökrutan hittar du info i en del trådar här på MG.

 

Vet inte om du har primer eller choke. De skall hanteras lite olika. Testa att aktivera genom att trycka in nyckeln. Med Chokar gör man under startförsök. Primer snappsar motorn och brukar enligt min erfarenhet funka bäst om det görs under några sekunder innan det att startmotorn aktiveras. Tryck in nyckeln vänta 3 sek, släpp ut nyckel och starta.

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle säga så här och det är av egen erfarenhet, en äldre Murcla som den TS har ska ha Perma-Gap stift som då BUZHW är. Försöka med något annat funkar inte över tid.

Dom tål nersurning bättre etc etc

"NGK 2173 BUZHW-2 Tungsten Spark Plug
Surface Gap Plugs are Nearly Immune to Pre-Ignition, and Usually Require a Special High Energy Ignition System. They Can be Susceptible to Fouling, Especially in Colder Applications, but May be Necessary in High Compression Applications."

 

Nu finns det ju lite billigare än 200kr/st om man letar lite

https://www.benns.se/battillbehor-1/motor/tandstift/tandstift-buhw?gclid=EAIaIQobChMI0dqwqOWz4wIVTZSyCh1VlQzwEAQYCSABEgICCfD_BwE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Jag skulle säga så här och det är av egen erfarenhet, en äldre Murcla som den TS har ska ha Perma-Gap stift som då BUZHW är. Försöka med något annat funkar inte över tid.

Dom tål nersurning bättre etc etc

"NGK 2173 BUZHW-2 Tungsten Spark Plug
Surface Gap Plugs are Nearly Immune to Pre-Ignition, and Usually Require a Special High Energy Ignition System. They Can be Susceptible to Fouling, Especially in Colder Applications, but May be Necessary in High Compression Applications."

 

Nu finns det ju lite billigare än 200kr/st om man letar lite

https://www.benns.se/battillbehor-1/motor/tandstift/tandstift-buhw?gclid=EAIaIQobChMI0dqwqOWz4wIVTZSyCh1VlQzwEAQYCSABEgICCfD_BwE

Tack så mycket! Har letat runt som f-n men har då inte hittar på några. Dock heter ju de där bara BUHW och inte BUZHW som det sägs jag ska ha, vad är skillnaden på dem?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att BUZHW är radioavstört (resistor) medans BUHW är inte avstört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev Gelis:

Att BUZHW är radioavstört (resistor) medans BUHW är inte avstört

Okej, så det spelar ingen roll vilken jag väljer alltså? Eller hur påverkar radioavstört eller ej radioavstört?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte några radioavstyrda stift på en så gammal motor. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade en gång i min ungdom en Mercury Thunderbolt Ignition 200 (20hk). Redan första året slutade dödarknappen att fungera så man fick choka ihjäl den. Jag tror (obs! då jag hade manuell start) det är dödarknappen som du har bredvid nyckeln. 

Den motorn fungerade jättebra under många år. Om jag minns rätt så fick vi byta en dyr elektronikbox en gång och sen nån slang för vakuum inne i motorn en gång. 

Dock hade vår en axel ner från motorn (powerheadet) till växelhuset som inte var rostfri vilket förde med sig att det var ett elände att byta impeller. Tror vi gjorde ett byte på 20 år!

Att byta oftare, och kanske ta ner växelhuset då och då och smörja axeln, hade gjort dess liv ännu längre. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev 535GT:

Du behöver inte några radioavstyrda stift på en så gammal motor. 

Radioavstörningen syftar på just det, att inte störa radioapparater i närheten inklusive din egen i bilen/båten. 
Ett sådant stift har ett inbyggt motstånd. Utan att vara expert så tror jag du får bättre gnista med ett "normalt" tändstift utan avstörningsmotstånd.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för alla svar. Får bli att testa med nya stift o se om det blir nån skillnad :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska dock ärligt säga att jag inte riktigt förstår vart choken sitter på motorn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, nu var det nybörjaren här igen. Tänkte jag skulle göra rent/byta bränslefiltret ifall att det är skitigt, vart sitter bränslefiltret? 

Finns det något mer man kan göra i ren ”serviceväg”? Jag är inte så haj på motorer men får jag bara en guide eller liknande så kan jag allt skruva o mecka lite på egen hand, tänkte om det finns något man kan plocka ut och sedan göra rent på något enkelt sätt?

 

 

 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Som du skrev i första inlägget, det sitter en knapp ovanför tändningslåset. Om du trycker på den med tändningen påslagen så ska du höra att det klickar innanför motorkåpan. Det är en elektromagnet som drar i chokespjällen.

 

Att den misständer kan ju ha flera orsaker, fel stift är en.

Man får passa sig lite om man får detonationer (spikningar) då det lätt kan smälta en kolv om man pressar motorn.

Bränslepumpmembranet kan också ge misständningar om det är trasigt. Soppa sugs då in direkt i vevhuset och förgasarna får för lite.

 

Ta bort stiften och lägg ut en bild här.

 

Sedan kan gamla Murklor vara lite tjuriga att starta om man inte har kommit på vad som gäller för just sin motorn.

På min gamla 500 och även 800:an jag hade för många år sedan så var man tvungen att pumpa blåsan stenhård, i princip så flödade förgasarna nästa över. Sedan lite handgas, trycka ner chokeknappen och vrida på nyckel. Då hoppade bägge motorerna igång ganska omgående. Läget på handgasen var känsligt för lite eller för mycket så fick man mala lite mer.

 

När den väl hoppar igång så fick man släppa choken snabbt, för att dutta med knappen några gånger om den ville stanna.

 

Vad är det för årsmodell på motorn, Sitter det en fördelare eller 4:a tändspolar?

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Gelis:

Som du skrev i första inlägget, det sitter en knapp ovanför tändningslåset. Om du trycker på den med tändningen påslagen så ska du höra att det klickar innanför motorkåpan. Det är en elektromagnet som drar i chokespjällen.

 

Att den misständer kan ju ha flera orsaker, fel stift är en.

Man får passa sig lite om man får detonationer (spikningar) då det lätt kan smälta en kolv om man pressar motorn.

Bränslepumpmembranet kan också ge misständningar om det är trasigt. Soppa sugs då in direkt i vevhuset och förgasarna får för lite.

 

Ta bort stiften och lägg ut en bild här.

 

Sedan kan gamla Murklor vara lite tjuriga att starta om man inte har kommit på vad som gäller för just sin motorn.

På min gamla 500 och även 800:an jag hade för många år sedan så var man tvungen att pumpa blåsan stenhård, i princip så flödade förgasarna nästa över. Sedan lite handgas, trycka ner chokeknappen och vrida på nyckel. Då hoppade bägge motorerna igång ganska omgående. Läget på handgasen var känsligt för lite eller för mycket så fick man mala lite mer.

 

När den väl hoppar igång så fick man släppa choken snabbt, för att dutta med knappen några gånger om den ville stanna.

 

Vad är det för årsmodell på motorn, Sitter det en fördelare eller 4:a tändspolar?

 

Tusen tack för svar!

 

Här kommer foto på tändstiften.

 

om man tittar på första bilden så ser det ut som att det nedre stiftet (4) är blött, kollar man närmare på stiftet så ser det ut att vara mindre ”knopp” på det än de andra.

 

Lägger upp dem i olika inlägg med tanke på max filstorlek.

69F84A73-22C7-4CA9-B1A9-341F9B3A32BA.jpeg

63646582-7ECA-43E9-BBCF-2C6B8B6F0B9A.jpeg

D036C7B6-4C81-4FD1-9395-A117D5B21433.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gällande årsmodell så hittade jag en skylt som säger 91. Oklart om det är årsmodellen, känns som att motorn är äldre.

 

Tändspole eller fördelarlock vet jag inte. Det ser ut såhär.

 

 

Tändspolar2.jpg

Serienummer.jpg

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det är inte fördelarvarianten, din motor är då lite nyare.

Tändstiften är perma-gap typ vilket är rätt, sedan om det är NGK eller Champion spelar ingen roll.

Däremot så är dom totalt nersölade. Ser ut som den får för mycket soppa. 4:ans stift ser skumt ut, kan vara bilden som luras,  men tycker det finns tecken på detonationskador. Är det löst sot eller små kratrar? Eller är det vattenpärlor som syns?

 

Om det är sot/olja så skulle nog jag kolla membranet i soppapumpen alt. kolla så ingen av förgasarna flödar äver.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...