Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
Eliasjohansson

Motorn driver inte på växel

Rekommendera Poster

Åhoj, läst runt lite om mitt problem här och hittat ganska bra svar men vill ändå skriva.

 

Har en saildrive 330 från 2015 på båtn, nu när vi var ute och hade backat och sen la i frammåt så drev den inte, utan bara varvar upp. Har kollat reglaget och allt ser helt ut och det är olika vajrar som spänns beroende på om jag gasar i neutral jämt emot med växel i. Så tänker att problemet sitter närmare motorn tyvärr, någon som har gisningar? Och är det värt att försöka lösa själv eller bara ring in någon mek?

 

/Elias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Propellercentrum som släppt från resten av propellern? Hände mig med vp110

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev trewq:

Propellercentrum som släppt från resten av propellern? Hände mig med vp110

Kolla om propellernavet snurrar utan att propellern hänger med. Om så har du hittat felet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Baxlaget:

Kolla om propellernavet snurrar utan att propellern hänger med. Om så har du hittat felet.

Tack för svar, finns såklart inget att sätt att med inombordare och segelbåt att dyka ner under å titta eller lyfta upp henne?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju alltid hyra en undervattensrobot som  du använder. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 minuter sedan skrev Eliasjohansson:

Tack för svar, finns såklart inget att sätt att med inombordare och segelbåt att dyka ner under å titta eller lyfta upp henne?

Om du vill vara smart och uppfinningsrik kan du faktiskt dyka ner och binda fast propellern. Starta sedan motorn och lägg i växeln. Om inget protesterar har navet släppt från propellerkroppen.

Alternativ 2 (bättre). Lägg i fram (eller back) med avstängd motor. Dyk ner och prova att vrida propellern (ta i ordentligt).

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är propellern kvar? 

Det är ju badbart så använd cyklop.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 timmar sedan skrev Baxlaget:

Om du vill vara smart och uppfinningsrik kan du faktiskt dyka ner och binda fast propellern. Starta sedan motorn och lägg i växeln. Om inget protesterar har navet släppt från propellerkroppen.

Alternativ 2 (bättre). Lägg i fram (eller back) med avstängd motor. Dyk ner och prova att vrida propellern (ta i ordentligt).

Alternativ 2 var helt klart lättare. Propellern sitter kvar och går att snurra trots att fram ligger i, sprintern å allt sitter i å verkar vara på plats där nere.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte tagit loss propen, när du ändå var nere? Sprint kan gå sönder invändigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snurrade propelleraxeln när du vred på propellern?

Om den gjorde det är det inte propellern som har släppt från axeln utan något med backslaget eller annat inne i båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo men då ligger felet mellan motoraxeln och propelleraxeln. Växeln verkar inte gå i. Kolla det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ju inte hur din båt ser ut men följ växelwiren från växelreglaget. Wiren slutar i ett backslag. När du hittat det så lägg i fram/back (eller be någon). Rör sig armen som wiren är kopplad till?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har du hittat förgasaren. Mitt råd: Anlita någon som kan.

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Bakslaget sitter längst bak på motorn, från detta utgår propelleraxeln. Någonstans på backslaget finns en reglagearm som vajern är fäst vid. Kolla att det fungerar där! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Baxlaget:

Nu har du hittat förgasaren. Mitt råd: Anlita någon som kan.

 

5 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 Bakslaget sitter längst bak på motorn, från detta utgår propelleraxeln. Någonstans på backslaget finns en reglagearm som vajern är fäst vid. Kolla att det fungerar där! 

Under gasreglaget rör ju växelreglaget sig, om man ser noga, så det funkar ju åtminståne så långt.

 

Kolla att växelvajern verkligen rör på växlereglaget på backslaget till fulla utslag. Lägg i växeln på växelspaken/gasen vid förarplatsen, koppla ur den tapp som brukar finnas iändan på vajern och kopplar ihop den med växelreglaget, och kolla om du kan föra reglaget längre än vajern fört den.

Kan du inte föra reglaget längre, så kan det nog vara dags att kontakta en lokal mekaniker, som kan kolla upp allt och ge dig domen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren, kunde filma från annan vinkel idag när vi var två nere vid båten. Tycker allt ser ut att funka som är synligt så blir till att kontakta någon kunnig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Elias, hittade du någon lösning på problemet? Jag har exakt samma problem och letar efter en lösning… Misstänker att det är något i växelhuset i drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...