Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
velum_navia

Eniro på sjön

Rekommendera Poster

En allmän fråga... Har funderingar på att segla över till Läsö  Har en äldre  GPS i båten, men är just nu osäker på om det finns sjökort för Danmark i den. Sen har jag även laddat ner appen Eniro på sjön och den har funkat Utmärkt på västkusten. Men skulle den funka när man seglar över till Läsö. Varför jag ställer frågan är att flera av mina vänner har åkt över och då har inte telefon någon signal under några timmar i överseglingen mellan Västkusten och Läsö?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, du kan ju ha offline-kartor...eller det gäller kanske bara betalvarianten...men det handlar ju om 139:- kronor så klart värt det :)

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eniro funkar bra. På sträckorna du inte har mottagning behövs knappt appen om du redan tagit ut korrekt kompasskurs. Dock ingår inte sjökort över danska vatten i basversionen av appen utan kräver en separat prenumeration på 199kr/år.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Vega23:

Eniro funkar bra. På sträckorna du inte har mottagning behövs knappt appen om du redan tagit ut korrekt kompasskurs. Dock ingår inte sjökort över danska vatten i basversionen av appen utan kräver en separat prenumeration på 199kr/år.

Har betalt för ais men inte köpt danskt sjökort. Funderar på om GPS funkar när man inte har täckning för telefonsamtal?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

GPS fungerar, den använder information från satelliter. AIS fungerar däremot inte.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AIS lär väl fungera, jag ser mängder av båtar mitt ute på Atlanten just nu. Däremot funkar väl inte marinetraffic utan internet.

Betr, Eniro, jag ser Sverige, Norge, Danmark, Finland från Eniro i min Locus gratisapp, även utan internet, nerladdat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man inte en AIS mottagare så är man beroende av Internet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev velum_navia:

Har betalt för ais men inte köpt danskt sjökort. Funderar på om GPS funkar när man inte har täckning för telefonsamtal?

Det beror på vad du kör för enhet. Ipads utan simkort, som bara kör via Wifi, har inte riktig GPS och tappar därför positionen om de inte är uppkopplade. Men kör du det på en hyfsat modern telefon eller en padda med SIm så fungerar det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev lindius:

Det beror på vad du kör för enhet. Ipads utan simkort, som bara kör via Wifi, har inte riktig GPS och tappar därför positionen om de inte är uppkopplade. Men kör du det på en hyfsat modern telefon eller en padda med SIm så fungerar det.

Har appen på min iPhone 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det lugnt, telefonen har en riktig GPS, den får fram positionen snabbare när den är nära telemaster då den triangulerar dessa medan den väntar på svar från GPS-satellit men den klarar sig även helt utan mobil uppkoppling, tar bara någon sekund längre tid att hitta din position när du sätter igång den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...