Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
niedzwiedz_f

Styrningen stum på VP290DP

Rekommendera Poster

Hej. Styrningen har låst sig på min Flipper 700 med en AQAD31A och VP290DP. Sannolikt sitter låsninge vid drevet som det verkar då vajern rör si i höljet men armen som kopplar till drevet är helt stum. Någon som har några tips? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att koppla loss styrkabeln från styrarmen. Om det fortfarande är låst är det kabeln. Om kabeln går lätt är det styrgaffeln som sitter fast, eller också upphängningsgaffeln. Det brukar kärva i skölden, men inte så att det sitter helt fast. Har du servostyrning? I så fall. Har du kollat oljenivån?

Det kan också vara ventilen i servocylindern som kärvar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog vad man kallar en teleflex styrning, hittar inga hydraulcylindrar. Har nu frilagt så mycket att jag kan se styrlänkaget och drar man i drevet sidledes så rör sig länkaget men om man drar i ratten så händer inget i länkaget, så det är teleflexstyrningen som ärgat fast.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Montera loss kabeln, koppla på ett dragsnöre när du drar ur kabeln så du kan dra in den på plats igen.

Dra ur wiren, gör ren.

Fyll fullt med avfettning i höljet, låt det dra några timmar. Spola rent med tryckluft och fyll i olja enl. tillverkarens rek. eller med egen känsla. Sätt i den rengjorda wiren och dra tillbaka kabeln. Återmontera resten. Klart!

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för en perfekt instruktion. Får bli en sådan grundlig genomgång till hösten eller montage av hydraulstyrning. Nu går styrningen lätt efter infettning av nedre delen av vajern som var den som rostat fast.
Nu när styrningen fungerar kan jag uppleva ett glapp som kanske är 10-20% av ett varv på ratten där inget händer på drevet, gissar att det är spelet mellan hölje och vajer som orsakar. Eller är det onormalt mycket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan bero på att resten av wiren som inte är inoljad går lite trögt. Varför inte göra rätt från början? Tar några timmar inkl väntetid då du kan göra annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle jag gärna göra men det är så f-t trångt, hela länkaget sitter under turbon så om jag drar ut vajern är jag inte säker på att jag får tillbaka den ens med dragsnöre. Så jag spelar säkert och gör en bättre insats när jag inte riskerar att bli stående utan fungerande båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎07‎-‎14 vid 05:06 skrev niedzwiedz_f:

Tack för en perfekt instruktion. Får bli en sådan grundlig genomgång till hösten eller montage av hydraulstyrning. Nu går styrningen lätt efter infettning av nedre delen av vajern som var den som rostat fast.
Nu när styrningen fungerar kan jag uppleva ett glapp som kanske är 10-20% av ett varv på ratten där inget händer på drevet, gissar att det är spelet mellan hölje och vajer som orsakar. Eller är det onormalt mycket?

Kan bero på två saker (eller kanske flera).

Slitage i rattdelen, slitage mellan hjulet och kabeln.

Glapp i kulleden vid styrgaffeln. 

 

En annan grej jag sett i andra sammanhang är att diverse vajerhöljen inte är fixerade ordentligt, utan att dessa rör sig istället för vajern, senast jag råkade ut för det var i växelreglaget på min förra båt.

Skulle ju kunna vara så på teleflexstryrningar också, att höljer flexar eller glappar litet.

 

Visst, hydraulstyrningar är överlägsna!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...