Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dalton85

En galen resa??

Rekommendera Poster

Gjorde en tråd tidigare i veckan om att köpa båt... Vill tacka för tipsen och båt är nu inhandlat... Så nu kommer nästa ”problem”, få hem den! Assistanskåren vill ha 27000:-, nåt lokalt åkeri vill ha 20.000:- och lastbilen på jobbet som jag kan köra och låna funkar inte till den båten... Så mitt förslag nu då är att köra båten... Den ska alltså från Nykvarn till Västervik... Jag har aldrig kört en båt så kan inte det där med hur man navigerar... Finns dock utrustning i båten så hoppas han jag köpte båten utav visar mig hur allt funkar.. Har även köpt Eniro på sjön appen som ska försöka hjälpa mig... 

vet att det är en sluss i södertälje, hur funkar det? Hur gör man vid slussar? 

Vad ska jag tänka på? Vad behöver jag ha med mig? Hur lång tid kan det ta? Hur långt är det ca? Vad har ni för tips och råd? Tanken är att starta resan imorgon... 

 

Båten är en Bayliner 2555 -89 

 

All hjälp är guld värd, alla tips välkomna... 

 

AE24251D-2393-4F54-B1D3-7FA3D658AA2E.jpeg.26af4c9d4b4d34569b5c5293034fe745.jpeg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar tufft för en nybörjare, det är en över 120 sjömil lång resa. Har du ingen båtkompis som kan följa med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur lång tid det tar beror ju naturligtvis på farten...

Om man bara ska köra båten de cirka 120 distansminuterna och håller runt 20 knop så tar det sex timmar.

 

Med ny båt och utan förkunskaper tar det längre tid. Dessutom är det en vacker bit av ostkusten  du ska köra genom, så ha inte bråttom.

 

Ta med dig någon på resan och gör det till en semestertripp på på fyra, fem dagar.

 

"Salta boken" är en bra ock komprimerad sammanfattning av det mesta man behöver veta. KÖP DEN!

 

VIKTIGT!

När man är på sjön är det nödvändigt att ha koll på väder och vind. Hur är vädret nu är viktigt, men hur blir vädret sedan är ännu viktigare.

 

  • Regn och dimma gör att sikten blir dålig eller kanske tom. obefintlig.
  • Vind över 7-8 m/s driver upp vågor som gör resan jobbig och det gäller att hitta natthamn i skydd för både vågor och vind, även för vindar som kanske kommer under natten.
  • Mycket vind under några dagar ger vågor även sedan vinden mojnat.

Jag tycker inte resan är galen, men var försiktig och ta det lugnt.

 

Om du bjuder på en taxiresa tillbaks till Nykvarn kan kanske säljaren följa med från Nykvarn till Södertälje och genom slussen. Många båtägare är hjälpsamma och vill att båten som säljs ska bli väl omhändertagen.

Då kan du lära dig det viktigaste om både båten och hur man uppträder på sjön.

Det skulle vara en billig introduktion till båtlivet för dig. Det kan inte vara mer än 20 km landvägen.

 

Lycka till!

Mackey

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna ta några helger, eller om du har semester, och ta bilen till Nykvarn och åka runt med båten i skärgården i närheten så att du lär känna båten och hur sjökort och navigation funkar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu löste det sig med transport... Så måndag morgon rullar båten mot västervik, så blir det att lägga i den i västervik hamn på måndag, sen ge sig ut på lite övningskörning i hamnområdet och övernattning mån-tis... Så detta är något hela familjen ser fram emot nu 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Då får du nog göra denna båtresa vid ett senare tillfälle med erfarenhet hur båten fungerar och med mer praktik bakom ratten. Det är en härlig del av skärgården som rekommenderas att utforska. Men ta det lugnt i början samt ta gärna hjälp av någon så blir det nog en fin sommar i båt. Samt se till att lära dig navigera och ha med riktiga papperssjökort som backup om det digitala skulle börja krångla. Samt var uppmärksam på zoomfaktorn på digitala sjökort. Ibland kan grund och kobbar ”försvinna” om man ha zoomat ut för mycket, riktigt obehagligt kan det bli...

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev per_62:

Då får du nog göra denna båtresa vid ett senare tillfälle med erfarenhet hur båten fungerar och med mer praktik bakom ratten. Det är en härlig del av skärgården som rekommenderas att utforska. Men ta det lugnt i början samt ta gärna hjälp av någon så blir det nog en fin sommar i båt. Samt se till att lära dig navigera och ha med riktiga papperssjökort som backup om det digitala skulle börja krångla. Samt var uppmärksam på zoomfaktorn på digitala sjökort. Ibland kan grund och kobbar ”försvinna” om man ha zoomat ut för mycket, riktigt obehagligt kan det bli...

Vart köper man sjökort? Eller skriver man ut på nätet? 

Vilken digital rekomenderar du? Jag har köpt eniro på sjön 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtsportkort finns att köpa lite här och där, sök på internet. Om man nöjer sig med inte de senaste så blir det billigare.

En sjökortsplotter gärna med ekolod finns nya från ca 3000-4000kr. Till detta digitala sjökort. Alternativt köpa begagnat. Större skärmar är dyrare men 5”-skärm kan duga. Hör dig för bland anda båtägare om erfarenheter kring sjökortsplotter.

Jag seglar i 5-10 knop och klarar mig med 5”-skäm och båtsportkort. Tycker det är trevligt att följa med i båtsportkortet samt använder sjökortsplotter främst för att se djup och detaljer på sjökortet samt om man inte riktigt vet var man är.

 

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En galen resa??

 

Inte alls. Ta det lugnt. De flesta av oss har krupit innan vi börjat gå. Det är bara på forum, som exempelvis MG, man hittar människor som kan allt från start och som sprang innan de kunde sitta upprätt...

 

Känner Ni Er osäkra så backa av liiitegrann. Ta god tid på Er. Studera sjökorten och planera/fantisera om resan. Prova, prova och åter prova bit för bit men utsätt Er inte för faror och obehagligheter. Låt allt ta sin tid. Gläds åt Ert nya liv, båtliv. Båtliv är inte svårt, även om vissa på detta forum vill få båtlivet att framstå som något märkvärdigt enbart för de invigda. Man behöver tänka lite i förväg, fantisera lite om allvaret, så löser sig det mesta.

 

En begagnad sjökortsplotter duger hur bra som helst till att börja med, varianterna är många men Du behöver definitivt inte ha värsta sorten. Men köp papperskort över Ert område också, papperskorten ger Dig en överblick som plottern inte klarar av. Överblicken behöver Du för att kunna fantisera om resan, och nästa resa, och nästa resa, och nästa resa... osv. För Du kommer att upptäcka att Du hinner inte allt på första utflykten. Och nästa utflykt blir roligare än den förra, ja Du förstå vad som kommer att hända.

 

Se till att Du har bra ankare med lång lina, det är bra att ha både i lust och nöd.

 

Kolla gärna med något studieförbund på Din hemort när nästa förarintygskurs går av stapeln. Anmäl Dig och gärna någon fler i familjen till kursen. Med den utbildningen Ni då får blir båtlivet ännu roligare.

 

Och Du, välkommen ut på sjön. Där finns det plats för oss allihop, både fullärda och icke fullärda... 😉

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte det låter som att TS är mogen denna resa. Jag skulle rekommendera att köpa transporten. Tänkte du inte på det innan köpet...?

 

Det är lite nervigt i början och det kommer garanterat hända nåt. Då är det väldigt skönt att inte vara 120 sjömil bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-13 vid 13:44 skrev Dalton85:

Nu löste det sig med transport... Så måndag morgon rullar båten mot västervik, så blir det att lägga i den i västervik hamn på måndag, sen ge sig ut på lite övningskörning i hamnområdet och övernattning mån-tis... Så detta är något hela familjen ser fram emot nu 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev AndW:

det kommer garanterat hända nåt

 

Vad garanterar Du kommer att hända?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev AndW:

Jag tycker inte det låter som att TS är mogen denna resa. Jag skulle rekommendera att köpa transporten. Tänkte du inte på det innan köpet...?

 

Det är lite nervigt i början och det kommer garanterat hända nåt. Då är det väldigt skönt att inte vara 120 sjömil bort.

Transporten är bokad och kanske även genomförd, så du behöver inte olycks-korpa mera...

Dessutom är ju 120 sjömil precis vid säljarens brygga, så det ordnar sig nog om något händer.

 

Principiellt håller jag med om att man ska vara medveten om att något kan hända, men jag anser det inte sämre  att detta något inträffar 10 eller 100 M från hemmahamnen så länge man är i ett område med skärgård och befolkning. Lite mera praktiskt att vara närmare hemma kanske, men det gäller ju även för de med 30 års båtvana.

 

Man ska inte komplicera båtlivet i onödan tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...