Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndrewM

Flytväst (självuppblåsbara)

Rekommendera Poster

Föga vetenskapligt, men det jag observerat och själv erfarit är att motorbåtsmänniskor och deras husdjur faller i vattnet vid tilläggning, eller avgång från hamn, eller i samband med embarkering av egen eller annans båt. Barnen påbjuds strängeligen att ha flytväst på inom en radie av minst 1 km runt hamnen eller annat vatten, medan vuxna tar av sig västen så fort båten är förtöjd.

Man kan lätt se vilka barn som följer sina vårdnadshavarens påbud om flytväst, deras västar har spår av glass, ketchup och kanske även chokladkräm...

 

Den irländska settern som hade fallit i vattnet mellan båt och brygga i Grebbestad, hade flytväst, men den var ändå väldigt tung att få ombord igen på sin segelbåt, smal negativ akter med liten badbrygga, två vuxna, båt/hundägaren/husse och jag. Det var många liter dieselblandat vatten i den hundens päls.

 

Sedan ser man ju dessa "västlösa" människor, dom som har tagit statistiken på allvar, den som säger att drunkningsolyckor sker i lugna vatten från små båtar, men eftersom dom är till havs i större båt löper dom ingen risk att drunkna. Deras barn, katter och hundar är däremot alltid "västade".

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
25 minutes ago, Georg_Ohm said:

Föga vetenskapligt, men det jag observerat och själv erfarit är att motorbåtsmänniskor och deras husdjur faller i vattnet vid tilläggning, eller avgång från hamn, eller i samband med embarkering av egen eller annans båt. Barnen påbjuds strängeligen att ha flytväst på inom en radie av minst 1 km runt hamnen eller annat vatten, medan vuxna tar av sig västen så fort båten är förtöjd.

 

Haha, det där skulle nog kunna stämma för mig och min stackars familj. Men när åker segelbåtsmänniskor i vattnet? Mest vid stormstyrka och uppåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Mest vid stormstyrka och uppåt?

Tror inte det, då brukar säkerhetsmedvetandet vara stort. Det är nog farligare en vanlig fin dag och de sista orden som uttalas är "Ska bara..."

Fast drunkningsolyckor med segelbåtar sker nästan aldrig enlig statistiken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
39 minuter sedan skrev bhemac:

Tror inte det, då brukar säkerhetsmedvetandet vara stort. Det är nog farligare en vanlig fin dag och de sista orden som uttalas är "Ska bara..."

Fast drunkningsolyckor med segelbåtar sker nästan aldrig enlig statistiken.

 

Kan då tillägga att, jag vill minnas detta hände 2011 då jag hade seglat Tjörn Runt och dagen efter skulle lämna Stenungsund för återfärd mot Göteborg. I hamnen låg en Maxi 77 utan försegel. Han hade under tävlingen seglat sönder sin genua och skulle ta sig hela vägen hem till Varberg igen med endast storsegel och en liten utombordare.

Jag lånade ut en sprillans ny genua som passade perfekt, och vi avgick samtidigt söderut från Stenungsund. Vi skildes senare åt utanför Björlanda Kile där jag då hade min Dominant 78 (den som nu Raol fick av mig).

Dagen efter detta fanns att läsa i Göteborgs-Posten om en olycka där denna Maxi 77:a hittades drivande i Göteborgs södra skärgård utan besättning ombord. Vid kontroll så låg flytvästen kvar nere i ruffen och seglaren hade fallit överbord under natten och drunknat.

Jag fick senare tillbaka mitt segel som var förstört med både hål och färgskadad duk då båten hittades skavandes mot klipporna vid inre tistlarna. Att slarva med flytvästen är en sak men att inte ha en säkerhetssele och lina kopplat i båten är ännu sämre, speciellt om man seglar ensam och i becksvarta natten.

Den troliga orsaken var att under hela färden från Stenungsund gick han för motor och när vi skildes åt skulle han gå in till Öckerö och tanka bensin. Jag misstänker att han slarvade/glömde blanda i tvåtaktsolja och att motorn senare under kvällen skar och han då snabbt fick ta sig upp på däck för att hissa segel istället och att han då trillade överbord.

Som sagt ett ögonblicks verk och ovarsamhet resulterade i att hans utvecklingsstörda 14-åring som väntade hemma på sin pappa väntade förgäves.

Redigerad av pseudonym
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev pseudonym:

Som sagt ett ögonblicks verk och ovarsamhet resulterade i att hans utvecklingsstörda 14-åring som väntade hemma på sin pappa väntade förgäves.

Fy fan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är rädd att den självuppblåsbara flytvästen skall blåsas upp av för fuktiga förhållanden (oftast i torkgarderoben bredvid fuktiga segelställ efter en blöt dag) så finns det en bättre version av utlösaren än salt eller papp, Hammar trycksensorn som finns i ganska många bättre/dyrare flytvästar.

https://www.cmhammar.com/shop/brand/crewsaver/

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev bhemac:

Han är väl pappa till de första seglarvästarna? När vi började segla Optimist så hade man "Måsen" en förskräckligt otymplig räddningsväst som åkte av så fort man kom utom synhåll för ledarna. Då kom Elvströmsvästen som såg ut som en modern seglarväst och eftersom det var Elvström som tagit fram den så ansågs den vara ok att använda. Det var en himmelsk skillnad men den behöll man på.

När seglarvästar började användas i vanliga båtar så ökade användningen och antalet drunkningsolyckor sjönk.

Nej inte så länge det inte blåser för mycket, då fungerar lungan som ett segel och sjön sköljer över ansiktet. Flygvapnet fick inte träna med sina västar när det blåste över 10 m/s.

Har man legat i vattnet några timmar så är man så pass stel att detta nog blir svårt. Uppblåsbara västar är ok så länge det finns folk runt omkring som kan hjälpa till att få upp dig ur vattnet.

Att segla själv med uppblåsbar väst är inte så smart.

Lotsarna bytte för några år sedan från uppblåsbara västar till flytjackor av säkerhetsskäl.

Det finns en gammal bok av en författare som heter Smith någonting, jag minns inte så noga. Men han skrev att det är bättre att inte använda någon typ av flytväst, för det är bättre att drunkna ute på djupt rent vatten än inne i grundare skitigt vatten!!

  • Gilla 1
  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-14 vid 17:40 skrev Mackey:

Varför denna lilla tillrättavisning i en av de mera sakliga och minst urspårade trådar här på MG? Har jag missat något? 😭

Helt korrekt att det är raderat och med det kommer en lite påminnelse om trevligheter som uppmuntras.

 

Du behöver enbart ta åt dig punkt 3 och njuta av sommaren tycker jag. 😎

 

//stavhammar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man är medvetslös och flyter på rygg i din flytväst är drunkningsrisken väldigt stor. Västarna borde vara utrustade med ansktskydd mot översköljande sjö.

Sjöräddarna plockar säkert inte upp många personer som är vid liv med flytväst, är de medvetslösa är det kört. 

Livlina är mycket viktigare i sammanhanget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
22 timmar sedan skrev vega1959:

Det finns en gammal bok som heter Carl Smith seglarhandbok. Han skrev att det är bättre att inte använda någon typ av flytväst, för det är bättre att drunkna ute på djupt rent vatten än inne i grundare skitigt vatten!!

I denna läsvärda bok kan man också lära sig hur man gör självlysande färg av ostron, den kunskapen kan man knappt vara utan!

 

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev vega1959:

Västarna borde vara utrustade med ansktskydd mot översköljande sjö.

Det FINNS kostar 324 kr.Det plockar till om man ska ha en uppblåsbar väst...

--

I mitt huvud finns bilden från Estoniakatastrofen där man ser hundratals människor ligga rättvända i sjön. Men döda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev bhemac:

Det FINNS kostar 324 kr.Det plockar till om man ska ha en uppblåsbar väst...

--

I mitt huvud finns bilden från Estoniakatastrofen där man ser hundratals människor ligga rättvända i sjön. Men döda.

Och dom som fortfarande visade livstecken i livbåtarna dog så de vinschades upp på traditionellt sätt med huvudet uppåt och fötterna nedåt, då försvann den lilla cirkulationen som fanns när de satt eller låg i livflottarna... Därefter har räddningshelikoptrarna fått bättre bårar.

 

Estoniakatastrofen med all respekt, men den är väl ett alltför grovt exempel i detta sammanhang.

Visst, likheter, men även stora skillnader. Jag kan gott tänka mig att seglare som ger sig ut att korsa Östersjön eller annat hav, är betydligt bättre rustade och utrustade än de som är passagerare på en sådan färja.

Om man nu får lov att vara morbid, så är det ju ändå rätt kört om man trillar i mitt på Östersjön som ensamseglare eller även med sällskap, om nu inte besättningen gör en lyckad MOB-räddning.

Oavsett säkerhetsutrustning, är ju det viktigaste att inte falla överbord, undvik det, det är inte bra...

 

Flytväst eller ej, men för inte alltför många år sedan sades det med viss statistisk uppbackning, att de flesta drunkningsoffren var berusade män, som fallit ur en liten båt på skyddat vatten och inte sällan med öppen gylf. Så var nykter på sjön, pinka inte i vattnet, håll dig på större båtar och i oskyddade vatten, ja och byt kön om du är man....😒

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Estoniakatastrofen med all respekt, men den är väl ett alltför grovt exempel i detta sammanhang

Ja absolut men bilden är otäck, riktiga flytvästar stor räddningsinsatser är ingen garanti.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En flytväst med krage och skydd för ansiktet är väl det bästa man kan skaffa sig.

Samt för att inte frysa ihjäl även om det är förhållandevis varmt i vattnet krävs överlevnadsdräkt. Det finns olika typer som man klarar att hålla uppe kroppstemperaturen i beroende på vattentemperatur, tex denna med 6h vid en vattentemperatur på +2C.

Det bästa är naturligtvis att se till så att båten hålls flytande samt inte ramla i vattnet.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man hör ibland de som med olika krystade förklaringar motiverar varför just de inte använder flytväst. Inom loppet av några år har vi i våra trakter haft några drunkningsolyckor som inte varit "salongsberusad medelålders man som ställer sig upp i roddbåten för att pinka i en insjö". Det har varit tämligen sjövana människor som omkommit. De flesta utan flytväst, flytvästen har visserligen varit med men använts som skönt sittunderlag. När båten sedan tippar har vinden tagit tag i den lätta flytvästen som snabbt blåst utom räckhåll.

Man kan tänka att det gör detsamma en blåsig höstdag, om man hamnar i vattnet är det ajöss ändå. Men lite omtanke om sina medmänniskor bör man ändå ha. Resultatet av en, eller flera försvunna personer är att det sätts igång stora sökuppbåd med myndigheter, anhöriga och frivilliga medmänniskor som söker i dagar. Den som drunknar sjunker ju i allmänhet till botten och är därmed svårfunnen. Efter några dagar av förruttnelse bildas gaser i kroppen som får liket att flyta upp, tidsperioden beror lite på vattentemperatur. Under den tiden har ovanstående sökoperation pågått för det kan ju vara så att den eftersökte sitter på ett skär eller kommit sig iland på någon holme och kan därmed vara vid liv.

 

Jag har själv varit med i en sökoperation som frivillig och det görs med blandade känslor, man bävar för vad man kan hitta och man hoppas att man kan hitta någon som klarat sig. Den gången blev det 50/50. En hade lyckats rädda sig upp på en sten och satt där nästan ett dygn innan han hittades. Kompisen hittades flera dagar senare ilandfluten i strandkanten...

 

Den som faller i vattnet med flytväst kanske drunknar eller fryser ihjäl ändå men är mycket lättare att hitta. Mycket lindrigare för anhöriga och de som söker som slipper leva i ovisshet.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, innan jag fick tag i en uppblåsbar flytväst använde jag inte flytväst alls, i stort sett, eftersom seglarvästar och räddningsvästar var för mycket i vägen, och orsakade stora faror eftersom jag fastnade i saker hela tiden, och tappade nästan balansen vid ett par tillfällen (det gick bra). Otroligt obekväma och otympliga. Dessutom alldeles för varma under soliga och varma sommardagar, och skavde illa på bar hud. Den uppblåsbara har i princip inga nackdelar där. Möjligen kan grenbandet bråka lite ibland, men det är också det enda. Svalare och bekvämare. Dessutom fungerar den som en säkerhetssele om man vill säkra sig med lina.

Trillar jag i havet räknar jag med att inte överleva annat än under perioden midsommar till mitten av augusti. Utanför den perioden är det för glest med båtar. Efter några minuter i vattnet kommer jag vara för kall för att simma, och då dör jag snabbt av nedkylning ändå. Om västen håller mig vid ytan slipper man leta, men skulle den inte blåsa upp sig är det åtminstone inte sämre än om jag varit helt utan.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-16 vid 18:33 skrev raol:

Trillar jag i havet räknar jag med att inte överleva annat än under perioden midsommar till mitten av augusti. Utanför den perioden är det för glest med båtar. Efter några minuter i vattnet kommer jag vara för kall för att simma, och då dör jag snabbt av nedkylning ändå

Ja, det går rätt fort att förlora förmågan att simma, men det går inte på några minuter, det tar lite längre tid.

Vid 12-13°C tar det en timme eller två till du blir medvetslös så du får gott om tid att tänka igenom dina ev. synder och ytterligare ett par timmar till du dör.

 

Jag vet inte varifrån uppfattningen du - och många andra - har att man ska dö så snabbt i lite kallare vatten kommer ifrån.

Jag känner en person som gick ner i en isvak och inte kunde komma upp. Han låg i isvaken i 45 minuter innan hans fru fick hjälp att få upp honom.

Det är nog ungefär så nära döden man kan komma och ändå överleva utan fysiska skador. Vissa personlighetsförändringar blev det och dessa var nog faktiskt till det bättre. Kanske kan ett samtal med gud vara bra ibland...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Ja, det går rätt fort att förlora förmågan att simma, men det går inte på några minuter, det tar lite längre tid.

Vid 12-13°C tar det en timme eller två till du blir medvetslös så du får gott om tid att tänka igenom dina ev. synder och ytterligare ett par timmar till du dör.

 

Jag vet inte varifrån uppfattningen du - och många andra - har att man ska dö så snabbt i lite kallare vatten kommer ifrån.

 

Det är otroligt individuellt hur länge man har kontroll över musklerna vid ett oförberett kalldopp. 

 

Min uppfattning kommer från föreläsningar av forskare, utbildning och empirisk erfarenhet. 

Att det finns folk som överlevt timtals (oftast barn) betyder inte att Du eller jag gör det. 

Jag vidhåller att om man är ensam bör man satsa på flythjälpmedel som ger en chans till självräddning. Det gör inte en uppblåst SOLAS-väst. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coppertail:

 

Det är otroligt individuellt hur länge man har kontroll över musklerna vid ett oförberett kalldopp. 

 

Min uppfattning kommer från föreläsningar av forskare, utbildning och empirisk erfarenhet. 

Att det finns folk som överlevt timtals (oftast barn) betyder inte att Du eller jag gör det. 

Jag vidhåller att om man är ensam bör man satsa på flythjälpmedel som ger en chans till självräddning. Det gör inte en uppblåst  tro att man dör snabbt.

Det jag skrev är absolut ingen rekommendation att låta bli bra flythjälpmedel och bra klädsel i övrigt, utan ett svar på raols inlägg om att han förväntar sig att dö snabbt.

 

Håller absolut med dig, fast när man är ensam är det viktigare att inte alls kunna trilla i vattnet, än att ha en bra flytväst.

 

Det är stor spridning i tid hur länge olika personer klarat sig, men det är absolut inte bara barn som klarar sig länge.

Några saker som förlänger överlevnadstiden;

Kroppens respons och funktion, men den kan man inte göra så mycket åt.

Hur man beter sig förlänger överlevnadstiden;

  • Ligg stilla (gärna i fosterställning).
  • Försök få upp så stor del av kroppen som möjligt ur vattnet, vattnet kyler mycket kraftigt jämfört med luft.

Hur man förbereder sig förlänger naturligtvis också överlevnaden i vattnet.

  • Använd bra flytplagg.
  • Kläder som inte tillåter vattnet närmast kroppen att cirkulera hjälper.
  • Använd gärna isolerat underställ, men det kan ju vara jobbigt när det är varmt i luften.
  • Våtdräkt och torrdräkt lika så...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
‎2019‎-‎07‎-‎15 vid 09:41 skrev Brunnsviken:

 

Haha, det där skulle nog kunna stämma för mig och min stackars familj. Men när åker segelbåtsmänniskor i vattnet? Mest vid stormstyrka och uppåt?

Det kan gott vara så, men jag ser och erfar ändå riskerna när man håller på med tilläggning och avfärd, utfedering och infendering, där man är på däcket och vid tilläggning då man skall snabbt hoppa i land och missar bryggan. Hala klippor (inte sällan även med riviga havstulpaner) är en risk i naturhamnarna.

 

Jag har sett såväl motorbåtsägare som seglare som trillat i vattnet i hamnar, med matkassar eller som en gång en kille som bar på en Webergrill och hade nya progressiva glasögon på sig.

Det var längesedan jag själv ramlade i, men den dagen kommer väl igen den också...

Däremot har jag snabbt lagt ifrån mig mobiltelefonen och antingen slängt mig i eller vadat ut för att rädda eget eller annans (barn-)barn eller husdjur.

 

Man kan ju naturligtvis ramla i på öppet vatten, men jag tror nog subjektivt att för oss fritidsbåtsägare är nog ändå risken störst att ramla i nära båten i hamnen, och då har man ju kanske inte västen på sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De två seglare som drunknade under 2018 gjorde det i hamn.

Överhuvudtaget är det ytterst få seglare som drunknar, antagligen för att seglare är mera noga med att använda livlina mm.

 

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Man kan ju naturligtvis ramla i på öppet vatten, men jag tror nog subjektivt att för oss fritidsbåtsägare är nog ändå risken störst att ramla i nära båten i hamnen, och då har man ju kanske inte västen på sig.

 

Kläder efter väder och aktivitet gäller även flytplagg. 

Det är lättare sagt än gjort att hålla sig kvar ombord om man exempelvis fiskar från eka. 

Går ju inte att jämföra med att segla till havs med en stor besättning. 

En uppblåsbar SOLAS-väst är dock det minst flexibla plagget om man nu bara vill ha en flytväst. 

Mest flexibel är en hybridväst med fast flytmaterial och lunga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev bhemac:

De två seglare som drunknade under 2018 gjorde det i hamn.

Överhuvudtaget är det ytterst få seglare som drunknar, antagligen för att seglare är mera noga med att använda livlina mm.

 

I skyddade vatten nära land.

Tråkigt, onödigt.

 

Kom på en sak till, hade glömt av den risken sedan jag första gången i förra båten installerade ankarspel...

Att stå akterut med få möjligheter att hålla i sig och ta upp ankaret för hand. Det kan vara tungt, svårt att hålla balansen, det räcker att det gungar till litet för att man skall göra sällskap med ankaret tillbaks i vattnet igen. Därtill tillkommer; lyftskador i rygg, axlar och armar,  risk att klämma fingrarna, trassla in sin i ankarlina eller kätting samt bränna sig på manettrådar.

 

Nä det är farligt att lägga till eller i från, gör inte det!:blink:

 

Livlina... Hur var det vid brotten utanför Hållö -72 (ja alltså 1872) när rorsman på "Briggen Blue Bird av Hull" med sviktade stumpar, gick under och Karl Stranne, den yngre, var surrad till rors? ja det var ju en dikt, en skröna utan större verkligehtsförankring. Kan man säga att han var uppbunden på sitt jobb?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag blir stel och hackar tänder efter en kvart i 27-gradig simbassäng. I 20-gradigt vatten är det smärtsamt att ens sticka ner en fot, och efter några minuter är jag rejält nedkyld där och får svårt att röra mig. JAG kommer att dö mycket snabbt i tiogradigt vatten, det vet jag. Att det finns folk med kärnkraftverk i magen som kan simma i isvak har inget med mig att göra. Förmodligen skulle jag få hjärtproblem bara av att hamna i tiogradigt vatten och drunkna omgående, trots flytväst.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
29 minuter sedan skrev raol:

Jag blir stel och hackar tänder efter en kvart i 27-gradig simbassäng. I 20-gradigt vatten är det smärtsamt att ens sticka ner en fot, och efter några minuter är jag rejält nedkyld där och får svårt att röra mig. JAG kommer att dö mycket snabbt i tiogradigt vatten, det vet jag. Att det finns folk med kärnkraftverk i magen som kan simma i isvak har inget med mig att göra. Förmodligen skulle jag få hjärtproblem bara av att hamna i tiogradigt vatten och drunkna omgående, trots flytväst.

Skall vi ringa sjöräddningen och ambulans med en gång eller skall vi vänta en stund och ringa Fonus istället?

 

Jag tror nog ändå att man även utan värmekraftverk i buken, kan mobilisera så pass mycket adrenalin och andra hormoner att man kan klara sig längre än var Raul tror att han gör, om nu det är en fördel då man är ligger i vattnet ute på öppet och djupt vatten...

 

Trots att vår överlevnadsinstinkt är stark så är det ju ändå så att när kylan väl når märg och ben är det redan akut kritiskt.

 

Jag var i Turkiet och dök och snorklade en hel del i flera timmar, iklädd endast badbyxor, våtdräkten behövdes inte, där det var just 27 grader (Celsius) i vattnet, gick bra, men upplever det smärtsamt i hand och arm när jag fixar i det vanligtvis 26 gradiga vattnet i akvariet, ja av temperaturen då, har just nu inga pirayor, men väl stridslystna och yngevaktande stora ciklider.

Så man kan uppleva temperaturer olika.

 

Men helt klart, ligger man i havet, eller i sjön med hela kroppen har man ju en väldigt stor kroppsyta i det kalla vattnet som snabbare leder bort kroppsvärmen. Det går snabbt.

Det brukar finnas tabeller på vid vilka temperaturer man får kramp, förlorar medvetandet och när döden inträffar, både då det gäller avkylning och motsatsen, för det är ju inte bra det heller...

Hypotermi

Hypertermi

Den senare länken är kanske inte så informativ just för oss, i detta ämne, men den bästa jag kunde finna just nu (på svenska).

 

Om man vill fördjupa sig i ämnet "drunkning"

Kan man göra det här.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flytplagg är underskattat tycker jag när det är lite kallare. Man flyter men framförallt är det enklare att hålla värmen. Det är inte alls lika säkert som en överlevnadsdräkt men heller inte lika besvärlig att använda.

Jag kör med Baltic's tvådelade flytoverall. En kylig sommarkväll så använder jag enbart jackan (som man flyter utmärkt med), blir det lite kallare så åker byxorna på. 

Många gånger tar jag jackan utanpå flytvästen av bekvämlighets skäl då flyter man som en kork.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev raol:

Jag blir stel och hackar tänder efter en kvart i 27-gradig simbassäng. I 20-gradigt vatten är det smärtsamt att ens sticka ner en fot, och efter några minuter är jag rejält nedkyld där och får svårt att röra mig. JAG kommer att dö mycket snabbt i tiogradigt vatten, det vet jag. Att det finns folk med kärnkraftverk i magen som kan simma i isvak har inget med mig att göra. Förmodligen skulle jag få hjärtproblem bara av att hamna i tiogradigt vatten och drunkna omgående, trots flytväst.

 

Det där går ju som allt annat att träna upp. Med tiden börjar kroppen producera det bruna underhudsfett som isolerar mot kyla. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skall också veta att med en vanlig flytoverall, inte ensådan som refererade ovan med både fast flytmaterial och uppblåsbar lunga så är det inte säker att man inte vänd rätt. Om man skall ha möjlighet att bli räddad den eller de timmar man överlever i medvetslös läge räcker det inte med en uppblåsbar väst på 165 N. För att vara säker på att flyta med fria luftvägar behövs en väst på 300 N, naturligtvis utanpå. Flytoverall har för mycket fast och värmeisolerande material på "fel ställe".

 

Det tragiska fallet som refererade till tidigare med killen från Varberg som seglat Tjörn runt har jag en idé efter att sett båten i Kullavik, med en räddningsstege som fungerat hade han troligen klarat sig, det fanns en riktigt bra räddningsstege men som på många andra var denna ordentligt fastbunden och kunde inte fällas från vattnet. Som väl är finns det nu nya CE regler för nya båtar från 2,5 - till 24 m att det skall finnas en räddningsstege som går ner minst 56 cm i vattnet och skall gå att fälla av person i vattnet utan hjälp, så borde det vara på alla båtar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Återigen, hur många fritidsbåtsmänniskor  drunknar för att deras flytvästar inte vänt de rätt i vattnet? Ingen vad jag kan se i statistiken. Däremot en som drunknat för att den uppblåsbara västen inte fungerat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Om man nu är ute och åker själv på väg över östersjön och ska ut på natten och fippla så är det i dagsläget en enkel grej att ta på sig flytvästen med EPIRB/PLB med satellit-notifiering fastmonterad på västen.

 

En sådan här t.ex:

https://www.hjertmans.se/produkter/elektronik-navigation/nodsandare/ocean-signal-rescueme-plb1

 

Då finns det t.o.m chans att man blir hittad mitt i natten i september mellan sverige och estland i.o.m att positionerings-info skickas via Satellit, med GPS koordinater samt enhetens ID-nummer. (även om den inte fått gps- täckning vet dom inom c:a 5nm vart signalen kom ifrån ändå i.o.m någon form av satellit-triangulering), utöver detta så sänder den på 121.5Mhz där flygplan vanligtvis övervakar för just nödsignaler av olika former.

 

Någon annan nämnde VHF-ficka på flytvästen och att det var överdrivet, men man kan ju som rorsman ha en handhållen VHF med DSC och GPS på sig när man går skiftgång på väg över till vart det nu är man är på väg.. 

Då kan skeppets VHF polla den handhållna vhf'ens position vid behov (om man upptäcker att rorsman saknas), och rorsman som har den handhållna VHF'en kan ju också skicka distress-call genom en knapptryckning på den handhållna enheten när den faller överbord, förutsatt att den då är vid medvetande..

 

Kombinera med något likt detta så larmas besättningen ombord automatiskt när man faller överbord:

http://www.raymarine.com/view/?id=715

 

Som vissa här verkar antyda så behöver det inte vara kört bara för att man faller övebord själv mitt i natten om man har något sätt att larma på, vilket finns tillgängligt för ganska få kronor (relativt sett) i dagsläget. Nu gäller det bara att vara tillräckligt välklädd så man överlever tills räddningen är på plats...

 

När det gäller själva flytvästen så är vi ute och åker väldigt mycket, men så fort det börjar gå hyffsad sjögång, eller om vi kör när det är mörkt / försämrad sikt så har vi flytvästar på oss. På dagen nu i juli med 25-30c i luften och 20c i vattnet så är vi inte riktigt lika noggranna förutom när vi ska slussa.

 

Vi har vanliga Baltic uppblåsbara med vaddering i nacken och säkerhetssele, vi har en albin 25a så säkerhets-selen läre ju aldrig användas ombord, men det är bra att ha om någon nu faller överbord (jag t.ex, 110kg) och blir medvetslös, då finns det i alla fall något att knyta i direkt som bör hålla att lyfta / släpa personen i, eventuellt kan väl sambon lyckas dra upp mig på badbryggan och knyta fast mig så hon kan köra till land sen. Jag kan nog lyfta henne ur vattnet med den öglan.

Redigerad av cetex
La till länkar o.s.v

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...