Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Max77

Svart massa i kylsystem (MD5)

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag får rensa min sjövattenskylda (saltvatten) MD5:a var tredje år. Det bildas svart gegga vid urtappningsbulten och vid inloppet till cylindern. Kanske på fler ställen, men dessa e de jag kommer åt. 

 

Vad är det för nåt?

 

Det är inte glykolen som jag vinterförvarar med, va? Den ska väl dunsta bort helt? Eller?

Redigerad av Max77

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har självt ägt en MD5:a i många år. Men har aldrig råkat ut för detta eller hört talas om det🤔 Det enda jag kan tänka är att någon av kylkanalerna inte är täta och olja kommer in? Eller har någon annan använt tätningsmassa någon stans. Testat att ha ett sjöfilter?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Max77:

I kap 5.1 i http://www.maximalt.dk/files/teknik/md5-for-dummies.pdf så pratas det om rostpartiklar. Kan kanske vara det. 

 

Tänkte det samma, har själv sötvattenkylning i min md5 men har läst ovan nämna manual och där verkar det rätt vanligt att det blidas rostavlagringar etc som behöver rensas, de går även igenom hur man gör när det sitter fast :) Oerhört användbar den där manualen, stort tack till den som gjort den!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Misstänker att det kan vara lera/smuts som motorn suger in, detta är ganska normalt. En bekant saknade sötvattenkylning på sin MD5 och vi gjorde alltid rent, genom att ta loss avtappningskranen och rensa kylvatten kanalen/manteln eller vad man nu kallar det för innan för avtappningskranen. Detta ska man alltid göra innan vinterförvaringen. Om man inte tömmer ut vattnet i motorn på en sjövattenkyld motor finns det risk att man får en frostsprängning. Detta med anledning att glykolen inte blandar sig med vattnet som är kvar i kanal/manteln p,g,a att termostaten inte öppnar sig under den korta tid när man kör ur motorn med glykol, därför ärret viktigt att tömma motorn på vatten genom just denna kran.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...