Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
JoacimH

Mercruiser generator problem

Rekommendera Poster

Hej! 

Har en Mercruiser 2,5liters 4-cylindrig med 120hk från -89

Förra helgen slutade generatorn att ladda så beställde en ny Protorque generator 12v 61a.

 

Skulle byta den idag men problemet är att den nya generatorn har bara en märkning  BAT+. (se bild)

 

Till den gamla generatorn kom 4 trådar, ORANGE (vilket säkert är bat+), SVART (bat-), RÖD/LILA (har spänning när huvudströmmen är på) och LILA (har endast spänning med tändning på)

 

Någon som vet nåt?

 

Är ny på forumet så hoppas allt blev rätt 😄

 

Mvh. Joacim

 

20190712_203600.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte hundra men tror att generatorn är självmagnetiserande så D+ behövs inte.

 

Dvs B- direkt i generatorns hölje, finns en bygel på bilden (vänstra övre hörnet)

B+  =  Bat. Något mer behövs inte för det ska fungera.

 

Dom fasta kablarna . OBS här tror jag, är alltså inte säker.

röd tror jag är en sensorkabel, kopplas direkt på batteriets + pol för mera exakt reglering av laddspänning

svart tror jag är till laddlampan om sådan finns, men har inget att göra med förmagnetiseringen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Gelis:

Nu är jag inte hundra men tror att generatorn är självmagnetiserande så D+ behövs inte.

 

Dvs B- direkt i generatorns hölje, finns en bygel på bilden (vänstra övre hörnet)

B+  =  Bat. Något mer behövs inte för det ska fungera.

 

Dom fasta kablarna . OBS här tror jag, är alltså inte säker.

röd tror jag är en sensorkabel, kopplas direkt på batteriets + pol för mera exakt reglering av laddspänning

svart tror jag är till laddlampan om sådan finns, men har inget att göra med förmagnetiseringen.

Tack för svar!

Har ingen laddningslampa på båten, men volt mätare finns.

Säkert dum fråga, men går det att testa koppla in B- till örat uppe i vänster hörnet och B+ till BAT och se om den laddar som den ska? Eller finns det risk att ha sönder nåt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Friskt kopplat hälften brunnit :) näe bör nog vara riskfritt, men som sagt inte hundra på kopplingen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hur vet du att den gamla generatorn är trasig? Det kan ju stället vara någon styrsignal som saknas till någon av de kablar som gick till den gamla.

Även om den nya fungerar innebär det inte att den gamla är trasig eftersom de uppenbarligen har olika reglersystem.

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...