Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
AndersM65

Vatten i hela bränslesystemet

Rekommendera Poster

Hej alla båt vänner

Har till min fasa upptäckt vatten i hela mitt bränslesystem(bensin), till följd av detta så har bränsle pumpen packat ihop och lämnat in.

Förgasaren är riven och inväntar en ny renoveringssats, men ett problem kvarstår.

Då min tank är fast monterad under inredningen i fören och är på 120 l, så känns arbetet med att ta ut den för tömning och ev rengöring allt för stort.

En ide´jag fick var att trycksätta via påfyllningsröret eller via luftningsröret med hjälp av kompressor, och försiktigt trycka resterande bränsle/vatten blandning till motorrummet där jag kan samla upp de i ett kärl.

Är detta görligt?

Tilläggas bör att jag inte tror att hävert får ut allt ur tanken, så den ide´n har jag redan skrotat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ligger du på land?

I sådana fall kan du göra en hävert från bränsleslangen i motorrummet ner till backen.

På så vis slipper du riskera både ryggskott och bensin i motorrummet.

 

Du kan sitta i solen och titta på när bränslet sakta fyller upp dunk efter dunk efter dunk efter dunk...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja hon ligger på land, å tanken verkar god...men fungerar detta då jag måste dra slangen uppåt ur motorrummet sen ner förbi aktern, om du förstår hur jag menar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset Baxlaget!

Nu är förhoppningsvis hela bränslesystemet dränerat på vatten, med hjälp av ditt förslag att använda hävert

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev AndersM65:

Tack för tipset Baxlaget!

Nu är förhoppningsvis hela bränslesystemet dränerat på vatten, med hjälp av ditt förslag att använda hävert

Bra att det funkade, men så värst mycket sittande i solen blev det väl inte är jag rädd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och hur har du lyckats med att få i vatten i bränsketanken? 

 

 

Rotat i fel höl? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur vattnet har tagit sig in i systemet vet jag inte, då jag fick den i min ägo i våras.

Min starkaste gissning är slarv från förra ägaren, då jag upptäckt en hel del slarv på andra punkter kring underhåll av båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Och hur har du lyckats med att få i vatten i bränsketanken? 

Det vanligaste är nog att man får vattnet på köpet när man tankar eller att tanklocket inte är tätt så att det regnar in.

 

Naturligtvis kan någon ha varit framme och fyllt vatten i tanken av misstag också, men det borde ju ha upptäckts kan man tycka.*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Locket är den del jag misstänker mest, så packningen ska bytas snarast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...