Jump to content
Saturday 20 July 2019
Sign in to follow this  
Peter_K

Hur stänger man av min diesel?

Recommended Posts

Posted (edited)

Okej, det kan först låta som den mest korkade frågan som någonsin ställts, men vänta lite... 😁

 

Meckar fortfarande med min stendöda Penta MD5A efter vattnet i oljan, och nu är även högtryckspumpen renoverad.

Startar motorn?

Nä. 

 

Funderar vidare kring felorsaker...

På baksidan av motorn sitter en lucka man kan skruva av, innanför sitter en massa godis. I och i anslutning till luckan sitter armen till gasreglaget, kallstartsventilen samt anslutningen för att stoppa motorn. 

Inne i motorn, på vevaxeln, sitter något som verkstadshandboken kallar ”govenor” (eller - regulator på svenska); det verkar vara ett par balansvikter som är fjäderbelastade. Dessa är något rostiga, dock inte mycket, med det är svårt att se. 

Armen för att stoppa motorn verkar vara nära dessa?

Kan detta spöka?

(Börjar få slut på idéer)

 

Jag har alltid trott att man hade en dekompressionsventil på cylindern för att på så vis stoppa motorn, men det verkar inte så, så nu undrar jag - hur funkar detta..?

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Vet inte hur man stoppar motorn men dekompressionsventilen brukar användas när motorn ska startas. Man öppnar ventilen, varvar upp motor och svänghjul med veven och stänger ventilen. Då kommer trögheten i svänghjulet hjälpa till att starta motorn. 

 

Grejen som stoppar motorn stänger säkert av bränsletillförseln på något sätt. 

Edited by Eld-

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
7 timmar sedan skrev Peter_K:

Okej, det kan först låta som den mest korkade frågan som någonsin ställts, men vänta lite... 😁

 

Meckar fortfarande med min stendöda Penta MD5A efter vattnet i oljan, och nu är även högtryckspumpen renoverad.

Startar motorn?

Nä. 

 

Funderar vidare kring felorsaker...

På baksidan av motorn sitter en lucka man kan skruva av, innanför sitter en massa godis. I och i anslutning till luckan sitter armen till gasreglaget, kallstartsventilen samt anslutningen för att stoppa motorn. 

Inne i motorn, på vevaxeln, sitter något som verkstadshandboken kallar ”govenor” (eller - regulator på svenska); det verkar vara ett par balansvikter som är fjäderbelastade. Dessa är något rostiga, dock inte mycket, med det är svårt att se. 

Armen för att stoppa motorn verkar vara nära dessa?

Kan detta spöka?

(Börjar få slut på idéer)

 

Jag har alltid trott att man hade en dekompressionsventil på cylindern för att på så vis stoppa motorn, men det verkar inte så, så nu undrar jag - hur funkar detta..?

På de dieselmotorer jag känner till så stänger man av bränsletillförseln, endera mekaniskt med vajer eller med magnet elektriskt på pumpen.

Har du diesel till filtren luftat alla brukar vara två.

Får du diesel till spridarna om du släpper röret och kör på starten

Har du återmonterat pumpen rätt, dvs i rätt tändföljd

Har du kompression på alla cyllar

Är detta uppfyllt ska din motor starta.

Kompressionsförhållandet ska ej vara större skillnad mer än 10 % / cylle.

Om du haft vatten i loppen under vintern kan det blivit korission i något lopp kan leda till ringbrott du tappar då kompen i den cyllen. Men motorn bör ändå tända till.

Säkerställ att du har rent bränsle ut till spridarna. 

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Peter, den grejen du beskrev innanför luckan är varvtalsregulatorn, en centrifugalregulator som drar ner varvet då det går för fort.  Stänger av MD1an gör du genom att dra i ett handtag som via en styv tråd går ner till insprutningspumpen. MEN, glöm inte att återställa den, trycka den in igen, annars kan du inte starta igen sen. Lycka till.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hmm... okej - får kolla lite på

varvtalsregulatorn, smörja lite. Borde inte kunna påverka tycker jag, även om den kärvar lite, den verkar ihopdragen i alla fall. 

 

Dagens övning blir att justera armen till gasreglaget mm. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev kossor:

På de dieselmotorer jag känner till så stänger man av bränsletillförseln, endera mekaniskt med vajer eller med magnet elektriskt på pumpen.

Det verkar vara mekaniskt via arm

11 timmar sedan skrev kossor:

Har du diesel till filtren luftat alla brukar vara två.

Japp!

11 timmar sedan skrev kossor:

Får du diesel till spridarna om du släpper röret och kör på starten

Japp!

11 timmar sedan skrev kossor:

Har du återmonterat pumpen rätt, dvs i rätt tändföljd

Finns bara en cylinder

11 timmar sedan skrev kossor:

Har du kompression på alla cyllar

Cylindern har bra kompression med bra värden (har bara mätt kall). Har också renoverat den med nya topplockspackningar och slipat in ventilerna. 

11 timmar sedan skrev kossor:

Är detta uppfyllt ska din motor starta.

Håller med, men det gör den inte

11 timmar sedan skrev kossor:

Kompressionsförhållandet ska ej vara större skillnad mer än 10 % / cylle.

Har bara en

11 timmar sedan skrev kossor:

Om du haft vatten i loppen under vintern kan det blivit korission i något lopp kan leda till ringbrott du tappar då kompen i den cyllen. Men motorn bör ändå tända till.

Har bra komp, inga vändkanter eller liknande i loppet, motorn tänder på startgas. 

11 timmar sedan skrev kossor:

Säkerställ att du har rent bränsle ut till spridarna. 

Det skall jag ha. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
22 minuter sedan skrev Peter_K:

Det verkar vara mekaniskt via arm

Japp!

Japp!

Finns bara en cylinder

Cylindern har bra kompression med bra värden (har bara mätt kall). Har också renoverat den med nya topplockspackningar och slipat in ventilerna. 

Håller med, men det gör den inte

Har bara en

Har bra komp, inga vändkanter eller liknande i loppet, motorn tänder på startgas. 

Det skall jag ha. 

Då ska den j...a 😡😤 motorn gå

Har aldrig hållt på med någon dylik tingest, det är alltså en stånka då.

Men en diesel funkar lika i grunden med insprutningspump. 

Är du tvärsöker att du luftat ut alla ledningar ?

Är du tvärsäker pumpen sitter i rätt läge?

Och ventilen rätt justerad?

Edited by kossor

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du lär väl ha en matarpump på den. Den pumpar du fram bränslet med för hand då du luftar. Känns den riktig då du pumpar fram bränslet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
11 timmar sedan skrev kossor:

Säkerställ att du har rent bränsle ut till spridarna. 

16 minuter sedan skrev Peter_K:

Det skall jag ha

 

"Det ska jag ha" är inte samma sak som "Det har jag".

 

Är du tvärsäker på att du har rent bränsle ända fram till spridarna?

 

Vet inte om det går att ta loss spridaren och ha den ansluten till bränsleledningen, men om det går kan du kolla om du får ut något bränsle i spridaren.

 

PS

Det är aldrig för sent att ge upp! 😵

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev kossor:

Då ska den j...a 😡😤 motorn gå

Har aldrig hållt på med någon dylik tingest, det är alltså en stånka då.

Men en diesel funkar lika i grunden med insprutningspump. 

Är du tvärsöker att du luftat ut alla ledningar ?

Japp. Det är luftat väldigt noga, väldigt många gånger. Kommer att fortsätta lufta. 

29 minuter sedan skrev kossor:

Är du tvärsäker pumpen sitter i rätt läge?

Och ventilen rätt justerad?

När pumpen demonterades för renovering så drog jag en rits runt den. Det är samma schims som tidigare. 

Dvs - jag anser den skall sitta i rätt läge. 

Vet inte vilken ventil du avser, men pumpen är genomgången på en seriös firma. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 minuter sedan skrev Mackey:

"Det ska jag ha" är inte samma sak som "Det har jag".

 

Är du tvärsäker på att du har rent bränsle ända fram till spridarna?

Jag har bränsle ända fram till spridaren. Det har passerat genom filtren, så det borde var rent. 

13 minuter sedan skrev Mackey:

 

Vet inte om det går att ta loss spridaren och ha den ansluten till bränsleledningen, men om det går kan du kolla om du får ut något bränsle i spridaren.

Det finns tyvärr inte plats för

13 minuter sedan skrev Mackey:

PS

Det är aldrig för sent att ge upp! 😵

Tack - tyvärr har inga verkstäder tid att hjälpa till förrän i höst. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuter sedan skrev kossor:

Du lär väl ha en matarpump på den. Den pumpar du fram bränslet med för hand då du luftar. Känns den riktig då du pumpar fram bränslet?

Matarpumpen fungerar bra, den levererar bränsle och den har fungerande backventiler. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag har bränsle ända fram till spridaren. Det har passerat genom filtren, så det borde var rent. 

Det finns tyvärr inte plats för

Kan du på något vis kolla att du får fram bränsle även om du har bränsleledningen fram till spridaren nästan stängd, dvs. även när det krävs högt tryck för att bränlet ska komma fram.

 

 

4 minuter sedan skrev Peter_K:

Tack - tyvärr har inga verkstäder tid att hjälpa till förrän i höst. 

Jo, det vet jag ju egentligen. Körde sönder ett knutkors en gång typ 1 augusti och fick det lagat i oktober...

 

Det var förresten samma dag som den ryska ambasadpersonalen satte eld på Nackareservatet. Onödigt vetande...

Share this post


Link to post
Share on other sites
37 minuter sedan skrev Peter_K:

Matarpumpen fungerar bra, den levererar bränsle och den har fungerande backventiler. 

Har skickat dig ett mail. 

Jag tror du monterat pumpen fel dvs pump och motor står ej i rätt relation till varandra 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Jupp, det är förmodligen felet. 

En rits vars pumpen ska monteras, hjälper inte, även om det är bra för självkänslan. 

 

Frågan är när pumpen levererar 160 Bar, tror jag det var, för att insprutaren ska börja öppna. 

Kalla det gärna tändförställning, som på en bensinare.

De shims du nämde är finjusteringen. 

Men frågan är om du ev hamnat en kugg eller mer fel, på drivningen till pumpen. 

 

Att pytsa in diesel vid annan tidpunkt, funkar inte, för då har dimman blivit droppformad, och rinner ned i vevhuset via kolvringarna. 

 

Bra, renoverat f ö, för motorn tänder ju på startgas. 

 

Att stoppa en motor med dekompressionsventilen, innebär att motorn inte får kompression. Men diesel sprutas dock in så länge motorn snurrar. D v s dränks med diesel. Ett startförsök, strax efteråt, brukar leda till att motorn varvar obegränsat. Bränner överskottsdiesel. Är oftast skadligt! 

 

Efter ett nödstopp med fekompressionsventil/reglage/ventillyftare, bör man vänta tills överskottsdiesel runnit ned i vevhuset, innan man gör startförsök. 

 

Edited by Hybro

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilket tryck levererar pumpen. 

Öppnar spridaren? 

Hör du det typiska ljudet för detta när du drar runt motorn för hand? 

 

Lossat spridaren och kontrollerat att den verkligen öppnar och ger en fin dimma? 

Om inte är pumptrycket för lågt, eller lämnar ingen diesel. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Hybro:

Lossat spridaren och kontrollerat att den verkligen öppnar och ger en fin dimma? 

 

Ja det är räät, dra ur spridaren koppla tillbaka bränsleröret och dra runt motorn då ser man tydligt om det fungerar.

Men det kan vara vartalsregulatorn som spökar. Denna är till för att motorn ska gå på ett konstant vartal men det händer att de beckar ihop.

När du ger gas så pverkar du inte bränslepumpen utan regulatorn som i sin tur ger order till bränslepumpen. När motorn är stoppad så är orden till bränslepumpen: Max!

Kärvar regulatorn så ger inte bränslpumpen något alls.

Share this post


Link to post
Share on other sites
26 minuter sedan skrev Hybro:

Vilket tryck levererar pumpen. 

Öppnar spridaren? 

Hör du det typiska ljudet för detta när du drar runt motorn för hand? 

Vet inte trycket - den har precis hämtats från El o Diesel i Högdalen som kollat igenom den och bytt delar, och säger att den funkar som den ska. 

26 minuter sedan skrev Hybro:

Lossat spridaren och kontrollerat att den verkligen öppnar och ger en fin dimma? 

Om inte är pumptrycket för lågt, eller lämnar ingen diesel. 

Det finns tyvärr inte utrymme för att göra, men spridaren är också bytt då jag drog sönder skruven till returledningen. ”Nya” spridaren är en testad från Davids Mekaniska. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev bhemac:

Ja det är räät, dra ur spridaren koppla tillbaka bränsleröret och dra runt motorn då ser man tydligt om det fungerar.

Men det kan vara vartalsregulatorn som spökar. Denna är till för att motorn ska gå på ett konstant vartal men det händer att de beckar ihop.

När du ger gas så pverkar du inte bränslepumpen utan regulatorn som i sin tur ger order till bränslepumpen. När motorn är stoppad så är orden till bränslepumpen: Max!

Kärvar regulatorn så ger inte bränslpumpen något alls.

Regulatorn påverkar en arm på den här motorn som drar pumpens reglage till ett stoppläge. Om regulatorn kärvar så är det i stängt läge (har kollat hur den står)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänkte bara kolla läget och upplysa om att vädret ska vara rätt kasst på måndag och tisdag, som en liten tröst.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Mackey:

Tänkte bara kolla läget och upplysa om att vädret ska vara rätt kasst på måndag och tisdag, som en liten tröst.

Tack - jag verkar också via ”kossor” ha hittat en meck som kan hjälpa mig i veckan; håller tummarna. 

👍👍

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoppas det löser sig!

(Förutsätter att du berättar här hur det gick!) 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
1 minut sedan skrev ChristerN:

Hoppas det löser sig!

(Förutsätter att du berättar här hur det gick!) 

Tack!

Lovar 👍

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites
18 timmar sedan skrev Bjorns_snipa:

 

Är punkt 67, 68, 72 och 73 kollade?

 

67 och 68 är inget som är rört. För att kolla detta måste mer eller mindre motorn ur. Men - man kommer åt regulatorn från inspektionsluckan, och den verkar röra på sig.

72 och 73 har jag arbetat med, så det är kontrollerat.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev henriknil:

Ryker det nånting vid startförsöken, grå eller vit rök?

Det kan jag tyvärr inte se.
Det luktar lite förbränd diesel ibland tycker jag, men det kan vara inbillning.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Sign in to follow this  








×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy