Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
newwave

Temp kylbox

Rekommendera Poster

Hej,

 

har äntligen köpt en kylbox Dometic CDF-36. Har dock en fundering kring temp. Trots att jag ställer in den på 6 grader så kommer den inte ner dit enligt termometern. Ligger på över 10-12 grader. Går säker att sänka temperaturen på boxen men borde inte den inte ha egen intelligens och känna av temperaturen? Kompressorn går lite då och då så boxen fungerar i övrigt. Stämmer termostatregleringen för er om ni jämför med en termometer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väldigt stor temperaturskillnad upptill respektive nertill i min box. Mycket varmare upptill och termostaten verkar sitta nertill. Man får ställa ner termostaten så mycket man kan utan att det fryser i botten för att få rimlig kylskåpstemperatur i toppen. Men min box var billig....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kyla sjunker, hoppas din evaporator sitter högt,

ett sätt att få kylan nedåt är att tex ha en plastplatta för balkonggolv som distansskapare så inte mat ligger direkt mot boxens sidor/botten.

En del boxar har en fläkt för att sprida kylan.

 

Har ingen erfarenhet av mobila kylboxar bara inbyggda.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här ser mätvärdena ut. Någon med portabel box som kan bekräfta att detta är rimligt eller att det är något fel på boxen? Tycker bara att en modern box ska ge samma värde som den är inställd på. Mäter i motten på boxen.

 

Inställt 9 gr, term. visar 14,5 gr

Inställt 5 gr, term visar 11 gr

Inställt 3gr, term visar 7 gr

Inställt 0 gr, term visar 6 gr

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var i boxen har du mätt? Det är sannolikt mycket varmare högt upp i boxen mot långt ner. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I bruksanvisningen står det att boxen visade temperaturen i kylfacket.

Jag vet inte riktigt hur boxen ser ut, men har man den framför sig bör det inte vara svårt att se/förstå vad som är kylfacket.

 

Pröva att mäta i kylfacket, kanske visar den rätt trors allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte hur den boxen ser ut men i min TB18 är hela innanmätet i aluminium och troligen en del av evaporatorn. Jag har svårt att tro att temperaturen skiljer så mycket upp och nere.

Ska kolla vid tillfälle.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev newwave:

Så här ser mätvärdena ut. Någon med portabel box som kan bekräfta att detta är rimligt eller att det är något fel på boxen? Tycker bara att en modern box ska ge samma värde som den är inställd på. Mäter i motten på boxen.

 

Inställt 9 gr, term. visar 14,5 gr

Inställt 5 gr, term visar 11 gr

Inställt 3gr, term visar 7 gr

Inställt 0 gr, term visar 6 gr

Samma värde kan du inte begära, men +/- 2-3°C tycker jag är rimligt att kräva av en box i 5000-kronorsklassen.

 

Det kan ju vara så att det är din mätning som inte riktigt stämmer. Så här skulle jag ha gjort.

  • Kolla att nollan på termometern är rätt. Krossa lite is som du lägger i en kopp och häll på en skvätt vatten så att du får lös issörja. Här i ska din mätare visa 0°C.
  • Om möjligt, kolla att 100°C stämmer genom att mäta på kokande vatten.
  • Mät någonstans i mitten av all mat när boxen gått över natten.
  • Om du mätt i en tom box är det svårt att få rätt mätvärde i luften i box. Boxen har nästan inget att kyla ner, bara lite luft. Ställ ner några flaskor med vatten i boxen och låt boxen jobba över natten. Mät temperaturen i boxen och på vattnet i flaskorna.

Alternativt går du tillbaks till butiken och berättar om mätningarna du gjort, hävdar att det måste vara ett ursprungligt fel och ber dem åtgärda boxen. Troligen får du en ny box direkt.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Termometern stiger nog väldigt snabbt när den tas upp ur boxen också, kan nog stiga någon grad på säg 10 s. Men det förklarar ju inte 5-6 grader skillnad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ställ termometern/sensorn i ett glas med vatten som du sedan ställer i boxen. På detta sättet förhindras också uppvärmning av termometern när du tar ut den.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att mäta är att veta, trådskaparen @newwaveär absolut in på rätt spår!

Men som redan sagts är dessa kylboxen inga underverk av precision, jag har en annan modell som jag får ställa in på ungefär 4° för att det skall bli 8° ungefär i mitten, (och optimal kylskåpstemp är ju 4-6° kanske 8°).

Ja och det varierar kraftigt med omgivnintstemperaruren vad jag har för temp i boxen.

 Nu vet jag inte vad du har för båt, men de som har segelbåt brukar säga att det blir bättre om man tar kylskåpets eller kylboxens till-luft från kölsvinet, om man har möjlighet att få ned en sådan där slang man vanligtvis har till värmaren. Praktiskt Båtägare hade för en tid sedan ett tips om att montera en extra datafläkt på ett kylskåp för att få bättre effektivitet... 

Vi diskuterade ju bränsleförbrukning i annan tråd, och det här är väl ungefär samma sak med specifikationerna från tillverkaren, man har väl testat kylboxen i laboratoriemiljö under bästa tänkbara förhållanden (som Volkswagen gjorde).

Men om din box nu är nyinköpt borde du ju kanske kunna reklamera, eller iallafall få en förklaring från försäljaren.

Intelligenta boxar? Det finns olika typer av termostater, de enklaste är helt elektromekaniska, de dyrare har elektronisk termostat och så finns det sådana med mer eller mindre intelligenta funktioner som har "turboeffekt" när spänningen i elsystemet överskrider ett visst värde, så som det gör när generatorn laddar, kallas för "ASU" av en av tillverkarna.

Jag vet inte vad för termostat du har, men som du själv är inne på är den ju inte speciellt intelligent.

När du ändå håller på och mäter tempen, mät även spänningen i elsystemet! det kan ju vara så att denna har ett finger med i spelet...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ganska billiga grilltermometrar som man kan koppla till en app på mobilen. Där brukar man kunna följa temp-skillnaden i en kurva. Kan kanske vara nåt för felsökningen. Mät i en vätska såklart.

 

Redigerad av olag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eller så ställer man in en extra NETATMO enhet i kylen.

Kan fö berätta att CO2 halten ligger på 428 ppm och luftfuktigheten på 44%.

 

 

Temp kylskåp.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 4 år gammal Waeco (Idag Dometic) 36 box med digital manöverpanel och den fungerar klockrent, det som ställs in på displayen är vad man sen får i boxen och den är dessutom snabb, någon större skillnad uppe och nere i boxen är det inte förutom det lilla separata facket uppe som är varmare. Köpte först en liknande box från Waeco men som hade skjutreglage utan tempskala och där man fick prova sig fram, dock tvärdog den efter bara 24 timmar och jag bytte på garantin och fick då en modernare variant beskrivet ovan.

Med den korta drifttiden även på en kvalitetsbox så kan det ju tänkas att det är något fel på din box.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...