Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Felix06

Inte tätt kylröret AQ 130

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Håller på att bli galen. Får inte tätt i de fyra "tillvattenkanalerna" från kyllimpan. Läcker vid limpan där rören skall "tryckas ner" De som leder in i termostathuset. Har gjort ren avgaslimpan i våras, nya packningar osv. Sedan försökt "rikta" så rören ligger rätt ner i limpan (vågar dock inte ta iför mycket av rädsla röret skall gå sönder. Har provat med högtemperatursilkon fungerade inte. Nu igår kväll la jag lite tätningspasta för packningar (se bilden det bakre röret som läcker värst men gillar inte hålla på med kladd och tattarlagningar. :) Vad kan vara fel "stoppar det upp på något sätt i termostathuset? Har ju även där kolla allt ok ny termostat mm. Stort tack på förhand.

20190711_192105_resized.jpg

Redigerad av Felix06
Felstavning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ett klassiskt problem på dessa motorer. En polare råkade till och med ut för att röret lossnade så pass att kylningen blev lidande och motorn nersprutad med vatten.

 

Hans lösning blev att limma fast röret med sikaflex eller nåt liknande. Jag lyckades på min få det att funka med dubbla packningar, men konstruktionen är undermålig enligt mig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Mange249:

Det är ett klassiskt problem på dessa motorer. En polare råkade till och med ut för att röret lossnade så pass att kylningen blev lidande och motorn nersprutad med vatten.

 

Hans lösning blev att limma fast röret med sikaflex eller nåt liknande. Jag lyckades på min få det att funka med dubbla packningar, men konstruktionen är undermålig enligt mig.

Ok tack för inputs. Ja onekligen en tveksam konstruktion som inte blir bättre med "tidens tand". Jag har två klämmor som skall hålla fast det ena röret (det men tillvattnet) men det verkar inte hjälpa. Men dubbla packningar kanske inte är en sådan dum ide. Det har jag inte provat men skall testa först nu min "kladdlagning"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...