Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Johnson50

Johnson 50 hk 1986 - Byte bränsleledningar

Rekommendera Poster

Hej! Har en Johnson 50 hk från 86 som har gått som en klocka varje sommar. Startade lika lätt i år men ser nu att några bränsleledningar/slangar behövs bytas (torrsprickor). Har någon tips om var jag kan köpa nya? Vill byta ut alla nu när jag ändå har börjat... Har googlat och hittade då ett gäng olika sajter i Usa med spridd prisbild och oklart om det var original- (eller bra) slangar.

Snubblade oxå över att det tydligen är vanligt att byta ut VRO-pumpen mot en vanlig bränslepump. Är det något som rekommenderas av kunniga i forumet?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan. Vanligt är att man kopplar ur vro pumpen och häller oljan i tanken istället. När det gäller slangar kolla med drev.se eller skruvat.se, kan hända att Jula har sådant eller biltema . Vissa stora marinor om du har de i närheten.:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Från 1986 införde OMC VRO 2 med flödeskontroll. Dessa är mycket driftsäkra. Bättre än den som satt på mon Merc 1998. VRO bör bl.a. av miljöskäl inte kopplas ur.

 

Redigerad av guestsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren! Jag kollar in länkarna, har ingen stor marina i närheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev guestsson:

Från 1986 införde OMC VRO 2 med flödeskontroll. Dessa är mycket driftsäkra. Bättre än den som satt på mon Merc 1998. VRO bör bl.a. av miljöskäl inte kopplas ur.

 

Guestsson: Har du nån uppfattning om hur vanligt det är med ras på Mercurys system?

Har haft bilden att Autolube hos Yamaha har varit pålitligt, men plastdrevet på Murklorna har fått mig att fundera hur deras system står sig. VRO2s förbättringar mot gen1 tror jag få har koll på. Tyvärr är det mycket lättare att få ett dåligt rykte än att tvätta bort det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mange249:

Guestsson: Har du nån uppfattning om hur vanligt det är med ras på Mercurys system?

Har haft bilden att Autolube hos Yamaha har varit pålitligt, men plastdrevet på Murklorna har fått mig att fundera hur deras system står sig. VRO2s förbättringar mot gen1 tror jag få har koll på. Tyvärr är det mycket lättare att få ett dåligt rykte än att tvätta bort det...

Har slagits av samma tanke. Man får ju riva hela motorn  för att kolla hur det drev mår. Men jag har inga uppgifter om att drevet skulle haverera, så man kan anta att det är mycket driftsäkert även på Murklor.

 

Jag konserverade min motor genom att först byta till begagnade stift och sedan köra motorn på en 8 % blandning innan den stängdes av för säsongen.

Det som blev över spädde jag till ca 1 %. På våren startade jag upp motorn med denna och lät den gå tills jag kunde konstrera att den konsumerade olja från VRO:n, därefter återmonterades "standardstiften". Lite jobb naturligtvis, men den skulle ju ändå konserveras och startas upp innan båten sjösattes och jag behövde aldring oroa mig för om VROn funkade,

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa system med automatiska olje pumpar oavsett märke var ju en fiffig och fin ide när dom kom men inte när dom gick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

istället ska gemene man räkna på oljeprocent? Blir det bättre?

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessutom har ju en motor med separatsmörjning olika inblandning vid olika driftfall. På tomgång har vissa så lite som 0,5%, men upp till 2% på maxvarv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 timmar sedan skrev Mange249:

Dessutom har ju en motor med separatsmörjning olika inblandning vid olika driftfall. På tomgång har vissa så lite som 0,5%, men upp till 2% på maxvarv.

Det är ju optimalt om den regleringen fungerar men hur mycket kan inte gå fel efter några år?

Hur kollar verkstäderna det (om de överhuvud taget gör det eller bara tar betalt)?

Vad behövs för att kolla sådant själv?

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Baxlaget:

Det är ju optimalt om den regleringen fungerar men hur mycket kan inte gå fel efter några år?

Hur kollar verkstäderna det (om de överhuvud taget gör det eller bara tar betalt)?

Vad behövs för att kolla sådant själv?

 

Ett sätt finns beskriver ovan och en VRO 2 har koll på oljeflödet. Hur VROn skall servas finns beskrivet i den länkade artikeln.

 

VROn bidrar till att göra en 2-taktare, som numera är försäljningstoppad av miljöskäl, något mindre miljöfarlig. Vill man öka miljöbelastningen genom att koppla ur dentycker jag att man skall ha goda skäl. 

 

Vad har du för erfarenhet/kunskap som gör att du rekommenderar att koppla ur VROn?

Har du någon kommentar till artikeln om OMCs VRO som länkas i den tråd jag länkat till?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...