Jump to content
Friday 22 November 2019
Johnson50

Johnson 50 hk 1986 - Byte bränsleledningar

Recommended Posts

Hej! Har en Johnson 50 hk från 86 som har gått som en klocka varje sommar. Startade lika lätt i år men ser nu att några bränsleledningar/slangar behövs bytas (torrsprickor). Har någon tips om var jag kan köpa nya? Vill byta ut alla nu när jag ändå har börjat... Har googlat och hittade då ett gäng olika sajter i Usa med spridd prisbild och oklart om det var original- (eller bra) slangar.

Snubblade oxå över att det tydligen är vanligt att byta ut VRO-pumpen mot en vanlig bränslepump. Är det något som rekommenderas av kunniga i forumet?

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hejsan. Vanligt är att man kopplar ur vro pumpen och häller oljan i tanken istället. När det gäller slangar kolla med drev.se eller skruvat.se, kan hända att Jula har sådant eller biltema . Vissa stora marinor om du har de i närheten.:)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Från 1986 införde OMC VRO 2 med flödeskontroll. Dessa är mycket driftsäkra. Bättre än den som satt på mon Merc 1998. VRO bör bl.a. av miljöskäl inte kopplas ur.

 

Edited by guestsson

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för svaren! Jag kollar in länkarna, har ingen stor marina i närheten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 timmar sedan skrev guestsson:

Från 1986 införde OMC VRO 2 med flödeskontroll. Dessa är mycket driftsäkra. Bättre än den som satt på mon Merc 1998. VRO bör bl.a. av miljöskäl inte kopplas ur.

 

Guestsson: Har du nån uppfattning om hur vanligt det är med ras på Mercurys system?

Har haft bilden att Autolube hos Yamaha har varit pålitligt, men plastdrevet på Murklorna har fått mig att fundera hur deras system står sig. VRO2s förbättringar mot gen1 tror jag få har koll på. Tyvärr är det mycket lättare att få ett dåligt rykte än att tvätta bort det...

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 timmar sedan skrev Mange249:

Guestsson: Har du nån uppfattning om hur vanligt det är med ras på Mercurys system?

Har haft bilden att Autolube hos Yamaha har varit pålitligt, men plastdrevet på Murklorna har fått mig att fundera hur deras system står sig. VRO2s förbättringar mot gen1 tror jag få har koll på. Tyvärr är det mycket lättare att få ett dåligt rykte än att tvätta bort det...

Har slagits av samma tanke. Man får ju riva hela motorn  för att kolla hur det drev mår. Men jag har inga uppgifter om att drevet skulle haverera, så man kan anta att det är mycket driftsäkert även på Murklor.

 

Jag konserverade min motor genom att först byta till begagnade stift och sedan köra motorn på en 8 % blandning innan den stängdes av för säsongen.

Det som blev över spädde jag till ca 1 %. På våren startade jag upp motorn med denna och lät den gå tills jag kunde konstrera att den konsumerade olja från VRO:n, därefter återmonterades "standardstiften". Lite jobb naturligtvis, men den skulle ju ändå konserveras och startas upp innan båten sjösattes och jag behövde aldring oroa mig för om VROn funkade,

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dessa system med automatiska olje pumpar oavsett märke var ju en fiffig och fin ide när dom kom men inte när dom gick.

Share this post


Link to post
Share on other sites

istället ska gemene man räkna på oljeprocent? Blir det bättre?

  • Confused 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dessutom har ju en motor med separatsmörjning olika inblandning vid olika driftfall. På tomgång har vissa så lite som 0,5%, men upp till 2% på maxvarv.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
17 timmar sedan skrev Mange249:

Dessutom har ju en motor med separatsmörjning olika inblandning vid olika driftfall. På tomgång har vissa så lite som 0,5%, men upp till 2% på maxvarv.

Det är ju optimalt om den regleringen fungerar men hur mycket kan inte gå fel efter några år?

Hur kollar verkstäderna det (om de överhuvud taget gör det eller bara tar betalt)?

Vad behövs för att kolla sådant själv?

 

Edited by Baxlaget

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 timmar sedan skrev Baxlaget:

Det är ju optimalt om den regleringen fungerar men hur mycket kan inte gå fel efter några år?

Hur kollar verkstäderna det (om de överhuvud taget gör det eller bara tar betalt)?

Vad behövs för att kolla sådant själv?

 

Ett sätt finns beskriver ovan och en VRO 2 har koll på oljeflödet. Hur VROn skall servas finns beskrivet i den länkade artikeln.

 

VROn bidrar till att göra en 2-taktare, som numera är försäljningstoppad av miljöskäl, något mindre miljöfarlig. Vill man öka miljöbelastningen genom att koppla ur dentycker jag att man skall ha goda skäl. 

 

Vad har du för erfarenhet/kunskap som gör att du rekommenderar att koppla ur VROn?

Har du någon kommentar till artikeln om OMCs VRO som länkas i den tråd jag länkat till?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy