Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
reva

Trailer sailer lågbudgetversion

Rekommendera Poster

Jag känner att det behövs fler projekt i mitt liv, och att det var för länge sedan jag hade båt. 

Tanken är att hitta en trailerbar segelbåt med ruff att renovera upp.

Ja, jag lägger hellre mer pengar på att renovera en båt i 0-5000-kronorsklassen än att köpa en färdig för lägre slutsumma. 

 

Hur tung båt orkar egentligen en vanlig framhjulsdriven bil i 1500-kilosklassen sjö- och torrsätta på ramp? Jag förutsätter att 1500 kilo kan bli väldigt spännande...

 

Tips på båtar i storleksklassen? Fällköl antar jag är ett krav för att få upp den på trailern smidigt. 

Albin 57 verkar bökig även om det går att få ett renoveringsobjekt billigt numera. 

 

Andra rekommendationer och tips från den samlade kunskapen här? Fler ställen att leta objekt på än blocket och skrothörnan i hamnarna?

 

Campingkomfort för mig, och ibland sambon och knähunden räcker, så koj för två och spritkök på däck är nivån på lyx jag förväntar mig.. 

 

Hoppas på bra tips och många diskussioner :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilen står ju oftast för begränsningen. En tung bil får dra tyngre men det blir inte mycket kvar till BE kort. En liten lätt bil kan ofta dra tyngre. Men som tur är så är trailerbåtar ofta ganska lätta. 

 

Tips på båtar är ju alla campus-varianter kan ibland hittas för 5-10 tusen.

 

För någon månad sedan skänktes en MacGregor 26M på trailer.. Äldre risigare sådana dyker ibland upp för småpengar. 

 

Jag har en bevakning på "trailer" och segelbåt på blocket och det finns många spännande okända segelbåtar med sänkköl.. 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Dava:

Bilen står ju oftast för begränsningen

Jag har A till E -körkort, så laglig kan jag nog vara till och från rampen. Men det får ju inte bli så tungt att det blir onödigt spännande att torrsätta... har fått agera tyngd åt folk för att gå ner deras drivhjul till marken och vill inte hamna där igen ;)

 

McGregor gratis är ju ett klipp eller nåt skumt! Blir inte sur över att missat den, för jag gillar dom inte. 

 

Campusen står med på vill ha-listan. 

Men jag föredrar egentligen de udda, gamla och gärna lite fula skapelserna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför skulle en Albin 57 vara bökig? Jag har en med originaltrailern och är helnöjd med den. Den seglar bra för att vara endast 5 meter i vattenlinjen. Den är 2.40 bred så utrymmen finns det gott om.

B0B239DC-19D8-4F44-B272-7718871076A5.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev pseudonym:

Jag har en med originaltrailern och är helnöjd med den.

 

Originaltrailern är de magiska orden. Realisten i mig säger att en  albin 57 som jag hittar billigt inte har den.. men det kanske går hyfsat lätt att bygga om en vanlig?

Det ser ut på bilderna som om albin vill ha lite extra plats för kölen. 

 

Men jag baserar min uppfattning att den är bökig att slänga i sjön på lika delar förutfattade meningar och internetläsning, så du som faktiskt har en i verkligheten borde veta bäst :)

 

Annars gillar jag dom. Verkar väldigt stabila jämfört med dåtida konkurrenter. Och breda!

 

Men den är lätt att få upp ur vattnet även om man har en normal bil alltså?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev reva:

 

Originaltrailern är de magiska orden. Realisten i mig säger att en  albin 57 som jag hittar billigt inte har den.. men det kanske går hyfsat lätt att bygga om en vanlig?

Det ser ut på bilderna som om albin vill ha lite extra plats för kölen. 

 

Men jag baserar min uppfattning att den är bökig att slänga i sjön på lika delar förutfattade meningar och internetläsning, så du som faktiskt har en i verkligheten borde veta bäst :)

 

Annars gillar jag dom. Verkar väldigt stabila jämfört med dåtida konkurrenter. Och breda!

 

Men den är lätt att få upp ur vattnet även om man har en normal bil alltså?

 

Inga problem, jag har haft min sedan 2012 och tycker det är en perfekt lagom båt att dra efter bilen. Den väger ca, 800 och med trailern ligger totalvikten på ungefär 1150 kg. En köl med 255 kg och bred i skrovet då viker den inte ner sig lika lätt som en Fabola Campus som då bara har ett centerbord och ballastvatten i tank. En Fabola har dessutom i original inga vantskruvar i riggen utan bara tunna linor för att spänna upp riggen, inget större problem då man kan byta till vantskruv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är den lättare än jag trodde! Jag slutar vara rädd för albin 57 :)

 

Det är ju inga jättebåtar, men lita på att riggen sitter både bra och fast hade jag inte gjort utan vantskruv..

Ingen större investering, men det får ju en att undra vad som mer sparats in på..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tycker Abin 57 är ett bra val om du vill ha en bra båt till ett bra pris. Personligen skulle jag gå "all in" och köpa en Anderson 22 i england. Bara båten kostar säkert 50000kr sedan tillkommer trailer vikt nästan 1200kg för enbart båt. 

 

Men då får du en båt som korsat Atlanten flera gånger, bästa rätande momentet i klassen, en fart jämförbar med större båtar ( spöar Maxi 77) fantastiskt inredning för storleken och en sittbrunn värdig en 30 fotrare.  

Redigerad av Peka67

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
48 minuter sedan skrev Peka67:

Jag tycker Abin 57 är ett bra val om du vill ha en bra båt till ett bra pris. Personligen skulle jag gå "all in" och köpa en Anderson 22 i england.   

 

Albin verkar ha rejält med utrymme för storleksklassen. 

 

Men Anderson 22... det är ju nästan magi att få all den platsen och inredningen i en så liten båt!

 

Kul att ha kollat in den. Och lite inspiration till att tänka på okonventionella inredningar om jag får tag i en båt som måste rivas ur och byggas upp igen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen är jag ute efter en stor båt men det kliar i fingrarna så jag nästan blir tokig varje gång jag ser den. En fördel med Anderson 22 som jag inte hittat på någon annan trailer sailer är bulbkölen på 400kg som ger ett otroligt rätande moment för storleken. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, den är nog hyfsat stabil ;)

jag ska önska mig en sån om jag fastnar för öppet hav. Fast det gör jag nog inte. Tycker att det blir långtråkigt att bara ha horisont att titta på. 

 

Men fler borde satsa på den typen av köl, den såg riktigt genomtänkt ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

A22 fungerar lika bra i skärgården också. Ska tydligen hålla för grundstötning då man har gummi dampers mot skrovet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2019-07-12 vid 15:57 skrev reva:

Alldeles lysande ju!

 

Det finns en bra grupp på fejan oxå där man samlar information och utbyter dessa tankar om det. Ett flertal medlemmar i gruppen finns nere i Ungern och seglar runt i en av sjöarna där.

 

https://www.facebook.com/groups/323214478568/

 

Är denna båten med en originalvagn kan det vara ett bra köp?

 

https://www.blocket.se/varmland/Albin_57_86142306.htm?ca=15&w=3

Redigerad av pseudonym

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Facebookgruppen var intressant! Blocketannonsen också, såg ut att vara ett bra objekt. 

Lite långt bort för att hinna åka och titta på den inom rimlig framtid tyvärr.. men det känns bra att det faktiskt dyker upp lite spännande båtar. 

 

Jag räknar inte med nån segling i år, så man kanske ska vänta på de berömda ”höstpriserna”. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej hej!

 

Jag har viss erfarenhet av trailerbara båtar. Jag har haft tre under båtåkarkarriären: Capri 17, Campus 600 och nu en Litorina.

 

Capri 17 är en sådan båt man säkert kan hitta för 5000 kr. Livlig seglare men tveksam trailerfunktion (kölen sticker trots allt ner under skrovet en del) och tveksam konstruktion med bl a spånskiva som distansmaterial i däcket.

 

Campus 600 är oftast dyrare. Enkel standard på bygget men verkar hålla ihop ändå. Mycket rolig seglare, livlig och snabb. Boendekomfort tveksam. Trots att jag är en ganska förhärdad tältare tycker jag att det är tveksamt att bo i Campusen, särskilt om man vill nyttja funktionen med att gå in på grunt vatten. Man måste då dra upp kölen i ruffen vilket drar in lukt och fukt från det stora blå och götr det trängre invärtes. Jag hade hellre valt en helt öppen (Campus 595/620 eller vad de heter ) och tältat istället. Rodret bör vara modifierat så det är uppfällbart. Det stämmer inte som det står ovan att Campus bara har centerbord. Det är 80 kg i kölen om jag inte minns fel, plus vattenbarlast.

 

Litorina är i en helt annan liga. Stabilt kvalitetsbygge med god möjlighet att sova 4 pers. Oväntat styv för att vara en trailerbar. Helt enkelt en riktigt bra trailerbar båt med en vikt som faktiskt går att traila, till skillnad från ex Odin och MacGregor som kräver en riktigt fet bil. Det enda jag stör mig lite på är motorhanteringen som är lite bökig, men det går. Dyrare dock.

 

Lycka till!

//N.N

Redigerad av nilsnobbing
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-17 vid 10:41 skrev nilsnobbing:

Capri 17 är en sådan båt man säkert kan hitta för 5000 kr. Livlig seglare [...] tveksam konstruktion med bl a spånskiva som distansmaterial i däcket.

Tveksam konstruktion låter ju inte toppen. Men jag är tokig i udda modeller oavsett vad det gäller... 

spånskiva får en att undra vad dom tänkte på.. men å andra sidan byggde jag en båt med masonitskrov som barn, och den höll längre än man kunde tro. 

 

2019-07-17 vid 10:41 skrev nilsnobbing:

Jag hade hellre valt en helt öppen (Campus 595/620 eller vad de heter ) och tältat istället.

Klart dåligt betyg för komforten alltså! Rolig seglare uppskattar jag själv, medan sambon är hatiskt inställd till saker som luktar fukt. Bara campa med kölen nere tills hon blivit kär i båten i så fall. 

 

2019-07-17 vid 10:41 skrev nilsnobbing:

Litorina är i en helt annan liga.

Ja jävlar... det där var massor av båt för storleken! Ingen skönhet direkt men jag förstår helt klart varför du gillar den. 

 

Jättekul att ni engagerar er i att berätta om era egna upplevelser med båtarna. I hemmavattnen vimlar det inte av små trailerseglare så det finns inte så många att förhöra på bryggorna. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En trailerbåt ska vara tillräckligt stor för att kunna vara ute nån vecka eller två men ändå så liten att den inte blir ett bekymmer att släpa runt med på vägarna anser jag. Jag har en dröm att ta den bakom bilen och ner i Europa till adriatiska havet vid Kroatien och segla runt i den fantastiskt vackra övärlden mellan Zadar och Split och ner mot Dubrovnik. Jag har räknat med ca, tre dagar på väg och med ungefär 210 mil landsväg. Sedan segling i tre veckor och sedan hem igen till Göteborg. 

Får se hur det blir nästa år om det blir av, men det har jag sagt i flera år redan.

Här en bild då jag var ner till Limhamn och seglade Öresund runt, Limhamn-Köpenhamn-Humlebæck-Gilleleje-Helsingborg-Ven-Borstahusen-Landskrona-Limhamn. Med fällbar cykel så blir det genast lite mer ytor att röra sig på och se mer av allt.

AA98850B-D335-473F-B3C9-82B3AB2E7D04.jpeg

2972E47E-4770-4295-A3D4-7E2086EC2480.jpeg

A905E53D-E799-47EA-9404-725677223AD4.jpeg

Redigerad av pseudonym
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 timmar sedan skrev pseudonym:

En trailerbåt ska vara tillräckligt stor för att kunna vara ute nån vecka eller två men ändå så liten att den inte blir ett bekymmer att släpa runt med på vägarna anser jag

 

Att hänga maxlast och lite till bakom bilen är bara obekvämt och tråkigt. 

Ruffen är ju i första hand sovutrymme i en liten båt, men man måste ju stå ut ett par dagar inblåsta i hällregn också.. campusen i originalutförande kan nog kännas lite väl spartansk..

 

Bilderna får ju inte igång längtan alls ;) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är en fantastisk rolig idé att ta ned båten till Medelhavet, och segla där. Jag vet att man ofta använder båten som husvagn under tävlingar, så det borde väl även fungera på resa till och från Medelhavet. Hur som helst så lycka till med båt och trailer. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag får väl avsluta tråden med att berätta hur det gick!

Fick mig en Albin 57 till skänks med upptagningskärra som är helt o-anpassad till båten. 

 

Så på onsdag bär det iväg för att veva upp hela ekipaget på en stor biltrailer och köra hem!

 

Vill ha en säker resa och tar med lite reglar och verktyg för att fixa bättre stöd om det behövs, och sen hoppas jag att det går att få det riktigt och stabilt med några rejäla spännband. 

 

Så snart kan ni se fram emot mina kommande frågetrådar som ”båten går inte, vad är fel?” , ”hur reser man en vält båt på E4:an?” Och annat som kommer att dyka upp. 

 

Tack för alla tips i tråden!

7D118B2A-9253-4FEF-993F-271D975F82BB.jpeg

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis! Den ser ju riktigt fin ut! 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! 

Och ja, den är ruskigt fräsch för priset.. torr i bemärkelsen inte mer än lite vatten i kölsvinet och relativt komplett. 

 

Jag får snida en rorkult och byta all löpande rigg, sen seglar den. 

 

Väggbeklädnad får bytas eftersom den är ofräsch och luktar gammal båt, och allt trä behöver slipas och fernissas för att bli fräscht. 

 

Ett litet plastjobb i rufftaket och ett för att sätta igen propellergivaren till en gammal sumlogg. 

 

Skrämma liv i elsystemet och serva utombordaren. 

 

Inte mer jobb än på en båt i mycket högre prisklass. 

Till och med supstuga finns!

 

jag tänker gå all-in på lågbudgetkonceptet och se hur billigt man kan få en fungerande seglare om man inte värderar sin arbetsinsats. Så det blir mycket biltema, begagnat, återanvändning och eBay. 

 

Och i princip inga modifikationer. Funderar till och med på att behålla allt tågvirke på masten och den enda lilla clamcleaten som sitter vid takwinchen.. funderade länge på hur dom tänkt där innan jag insåg att seglen är pyttesmå och att det inte blir dom krafterna jag är van vid från lite större båtar. 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev reva:

Tack! 

Och ja, den är ruskigt fräsch för priset.. torr i bemärkelsen inte mer än lite vatten i kölsvinet och relativt komplett. 

 

Jag får snida en rorkult och byta all löpande rigg, sen seglar den. 

 

Väggbeklädnad får bytas eftersom den är ofräsch och luktar gammal båt, och allt trä behöver slipas och fernissas för att bli fräscht. 

 

Ett litet plastjobb i rufftaket och ett för att sätta igen propellergivaren till en gammal sumlogg. 

 

Skrämma liv i elsystemet och serva utombordaren. 

 

Inte mer jobb än på en båt i mycket högre prisklass. 

Till och med supstuga finns!

 

jag tänker gå all-in på lågbudgetkonceptet och se hur billigt man kan få en fungerande seglare om man inte värderar sin arbetsinsats. Så det blir mycket biltema, begagnat, återanvändning och eBay. 

 

Och i princip inga modifikationer. Funderar till och med på att behålla allt tågvirke på masten och den enda lilla clamcleaten som sitter vid takwinchen.. funderade länge på hur dom tänkt där innan jag insåg att seglen är pyttesmå och att det inte blir dom krafterna jag är van vid från lite större båtar. 

Storseglet på en Albin 57 är ungefär lika stort som till en Maxi 77,  alltså cirka 10 m2 vilket på en såpass liten båt som Albinen är ändå blir stort så det räcker och blir över. Att reva tidigt är något du lär märka av är en fördel. Visserligen är båten 2.40 bred men den lutar en del tills det säger stopp men då seglar den inte optimalt utan man går då ofta lite sidledes vilket bromsar mycket. Alltså reva ganska tidigt, runt 8-9 m/sek är min erfarenhet. Och då byter man samtidigt genuan mot en mindre fock istället för att hitta en balans mellan seglen.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev pseudonym:

Storseglet på en Albin 57 är ungefär lika stort som till en Maxi 77,  alltså cirka 10 m2 vilket på en såpass liten båt som Albinen är ändå blir stort så det räcker och blir över

Du har helt rätt i att det är stort nog. Jag fick mig bara en påminnelse om att krafterna inte ökar/minskar linjärt när man byter storlek på båt. Tågvirke och segel känns som windsurfingstorlek. Eller om jag bara minns fel.. det var 15 år sedan jag seglade och då var det en cumulus som väl väger som fyra 57:or. 

 

Men något som känns tveksamt är att riggen har originalkonstruktionen utan akterstag. Det kan väl inte vara en slump att många åtminstone har hängt dit en wire till akterpulpit? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minute ago, reva said:

Du har helt rätt i att det är stort nog. Jag fick mig bara en påminnelse om att krafterna inte ökar/minskar linjärt när man byter storlek på båt. Tågvirke och segel känns som windsurfingstorlek. Eller om jag bara minns fel.. det var 15 år sedan jag seglade och då var det en cumulus som väl väger som fyra 57:or. 

 

Men något som känns tveksamt är att riggen har originalkonstruktionen utan akterstag. Det kan väl inte vara en slump att många åtminstone har hängt dit en wire till akterpulpit? 

Hur det fungerar på 57:an har jag inger erfarenhet av, men jag kan konstatera att det är en relativt vanlig lösning för små båtar. Min Litorina har så, liksom den Capri 17 jag hade. Denna typ av båtar är ju inte direkt byggda för stormarna på nordsjön, plus att krafterna är små när det gäller små båtar. Det är lättare att bygga tillräckligt starkt även med enkla lösningar. Skulle dock föredra att ha ett akterstag, det känns liksom rätt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du vill "säkra" riggen i hårt väder skulle jag rekommendera backstag, barduner, istället. Akterstagets primära uppgift på din typ av rigg är att trimma mastkurvan. Bägge är trevliga att ha och ökar dina möjligheter till segeltrimmning.

Det fina i kråksången med din båt är att riggen, förutsätter jag, är ritad för att funka som den är idag så du kan använda back och akterstag när du vill det

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...