Basse123 0 Postad 11 Juli , 2019 Hej! Hur fungerar detta rödfärgade reglage? Det rör en detalj som går in under snurran med spolarna ( allts snurran man drar i för att starta;) den flyttas framåt när man ger gas men kan också aktiveras med chokereglaget...?! Tacksam att få veta vad det har för funktion:) motorn är en mercury 25 hästar från början av 80 tal. mvh Sebastian Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 665 Postad 11 Juli , 2019 Det är vanlig på tvåtakts utombordare att man även påverkar tändsystemets tändpunkt. Från gas/chokearmen går det iänkarm som flyttar plattan med tändsystemets stömalstrande komponter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Basse123 0 Postad 12 Juli , 2019 Ok. Jag trodde att tieming för gnistan alltid var fast oavsett rpm. Förklara gärna mer ingående om ni orkar jag fattar nämligen inte riktigt;kr Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 643 Postad 12 Juli , 2019 Näe den är inte fast då skulle spikningar uppstå vid ökande varvtal. så därför måste tänd gradtalet ändras med ökande varvtal, det kallas förtändning. På lite äldre motorer med fördelare så ändras tändkurvan med hjälp av vikter i fördelaren som styrs av centrifugalkraften På nyare motorer styrs detta av bilens motorstyrning. På lite enklare utombordare så styrs som sagt detta mekaniskt med hjälp av gasreglaget. Man vrider alltså tändplattan under svänghjulet så tändpunkten ändras. Enkelt förklarat så måste bränsle-luft blandningen i förbränningsrummet få tid på sig att antända innan det självantänder. Dvs om tändläget är 10° före övre dödläge på kolven (punkten där kolven vänder) på tomgång ca 1000rpm så måste tändläget ändras till 25° vid 4000rpm. Om man fortfarande skulle ligga kvar på 10° så skulle bränsleblandningen hinna självtända innan gnistan kom, och spikningen är ett faktum. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mackey 4 208 Postad 12 Juli , 2019 Vid högre varvtal måste bränslet antändas lite tidigare för att hinna "explodera" (egentligen tror jag begreppet detonera är mera riktigt) lagom när kolven nått det översta läget. Förskjuter man inte tändningen är kolven redan påväg långt nedåt i cylindern när bränslet detonerar eller så självantänder bränslet någon gång när kolven är påväg uppåt. Lite kort om ottomotor, någon annan får fylla på och rätta till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser