Jump to content
Sunday 21 July 2019
Basse123

Hur fungerar detta reglage?

Recommended Posts

Hej! Hur fungerar detta rödfärgade reglage? Det rör en detalj som går in under snurran med spolarna ( allts snurran man drar i för att starta;) den flyttas framåt när man ger gas men kan också aktiveras med chokereglaget...?! Tacksam att få veta vad det har för funktion:) motorn är en mercury 25 hästar från början av 80 tal.  mvh Sebastian 

33F548C6-107B-45D4-89D2-771C2FC146AF.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är vanlig på tvåtakts utombordare att man även påverkar tändsystemets tändpunkt. Från gas/chokearmen går det iänkarm som flyttar plattan med tändsystemets stömalstrande komponter.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok. Jag trodde att tieming för gnistan alltid var fast oavsett rpm. Förklara gärna mer ingående om ni orkar jag fattar nämligen inte riktigt;kr

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näe den är inte fast då skulle spikningar uppstå vid ökande varvtal. så därför måste tänd gradtalet ändras med ökande varvtal, det kallas förtändning.

 

På lite äldre motorer med fördelare så ändras tändkurvan med hjälp av vikter i fördelaren som styrs av centrifugalkraften På nyare motorer styrs detta av bilens motorstyrning.

På lite enklare utombordare så styrs som sagt detta mekaniskt med hjälp av gasreglaget. Man vrider alltså tändplattan under svänghjulet så tändpunkten ändras.

 

Enkelt förklarat så måste bränsle-luft blandningen i förbränningsrummet få tid på sig att antända innan det självantänder.

Dvs om tändläget är 10° före övre dödläge på kolven (punkten där kolven vänder) på tomgång ca 1000rpm så måste tändläget ändras till 25° vid 4000rpm. 

Om man fortfarande skulle ligga kvar på 10° så skulle bränsleblandningen hinna självtända innan gnistan kom, och spikningen är ett faktum.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vid högre varvtal måste bränslet antändas lite tidigare för att hinna "explodera" (egentligen tror jag begreppet detonera är mera riktigt) lagom när kolven nått det översta läget.

 

Förskjuter man inte tändningen är kolven redan påväg långt nedåt i cylindern när bränslet detonerar eller så självantänder bränslet någon gång när kolven är påväg uppåt.

 

Lite kort om ottomotor, någon annan får fylla på och rätta till.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy