Jump to content
Monday 16 September 2019
Kronvik

OMC 3,4 V6 dör vid 4.000 rpm

Recommended Posts

1990 OMC 262 King Cobra 4,3 V6, Rochester Quadrajet förgasare i en SeaStar 7000.

Motorn går fint och utan att misstända ända tills man får litet varv på den. Detta är första säsongen med nya båten.

Vid 4.500 rpm mister den draget, och varvtalet sjunker till ungefär 3.000 rpm. Problemet verkar bli värre, ett tag var det vid 4.000 rpm som den miste draget, nu är det 3.800 rpm. Ny förgasare monterad idag, och problemet är oförändrat.

Är det någon som har nåt förslag på vad det kunde vara som förorsakar detta fenomen?

 

Detta är min kompis båt, och jag har inget bra tips år honom...

Share this post


Link to post
Share on other sites

4500rpm ligger väl nästan på rekommenderat maxvarvtal, är inte speciellt nyttigt att ligga och pressa där.

Behövs lite mer fakta, tex kylssystem, vad är det för förgasare etc etc

 

Hur står tändningen både grund och max förtändning bör kollas när felet yppar sig

 

Kan ju även vara soppapumpen som ger dåligt flöde.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker det låter som ett igensatt bränslefilter. Har du kollat det?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Som jag skrev tidigare är förgasaren en Rochester Quadrajet, försedd med värmeväxlare (det har knappast någon betydelse?).

Max varvet på en sån motor bör väl ligga på en bit över 4.500 gissar jag, men grejen är att det inte går att hålla varvtalet, och nu får man inte mer än c 3.800 rpm längre.

Jag föreslog faktiskt en bränsletrycksmätare, men den är ju inte riktigt enkel att montera på stålröret mellan bensinpumpen och förgasaren.

Felet yppar sig utan undantag varje gång.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, så bränslefiltret har ingen betydelse även om det är lite tilltäppt menar du?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näe du skrev inte att nya förgasaren var en Rochester, men det är alltså bytt till en likadan.

Anl. till frågan om kylsystem är att risken är bra mycket mindre med vatten i förbränningen med färskvattenkylning (tex sönderrostade toppar)

Den går händelsevis inte varm?

Max varvet "bör väl" låter som du gissar, 4500-4600 rpm är specen för GM 4.3 V6:an i förgasar utförande. Och OMC 4.3:an är vad jag vet GM i grunden.

Att den dippar på varvtalet mer o mer tyder ju på soppabrist, men kan också ha att göra med förtändningen, vad är det för tändsystem?

 

Vad är det för soppa pump el eller mek.?

 

Bränslefiltret förutsätter man ju nästan att det har kollats innan förgasarbyte. 

 

Om du ska kolla bränsletrycket så får du ta bort bränsleröret tillfälligt och ersatta med 2 nipplar och slang med T-koppling

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag skrev att förgasaren var en Rochester, hade inte en tanke på att det kunde missuppfattas. Ja, den är bytt till en likadan.

2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Ok, så bränslefiltret har ingen betydelse även om det är lite tilltäppt menar du?

Var fick du det? Det menar jag givetvis inte, det stod inget om bränslefiltret där. Jag skrev ju att den är försedd med värmeväxlare, och det har knappast någon betydelse för motorns gång, speciellt som det är konsekvent, den dör alltså bort varje gång man gasar på och kommer upp i varv. Skulle det vara vatten som kommer in i motorn, så skulle den knappast gå fint på tomgång och lägre varv.

 

Jag antar att bränslefiltret är bytt, båtens ägare är en noggrann person, och han skulle knappast gå rätt på förgasarbyte utan att byta filter först.

Bränslebrist är kanske det mest sannolika problemet, Speciellt som Rochestern har rätt litet flottörhus. Jag tycke,som du säger Gelis, att det skulle kunna vara en god idé att ersätta bränsleröret med en slang med t-stycke före förgasaren, för att kunna mäta bränsletrycket, eller köra in bränsle med elpump från en dunk, beroende på vad man har till hands.

Bränslepumpen är mekanisk, jag föreslog att han skulle byta den, då den knappast är någon dyr del.

Jag vet inte vad det är för tändsystem, men det kommer jag att skriva om då jag får reda på det.

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 timmar sedan skrev Kronvik:

Jag antar att bränslefiltret är bytt

:blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är ju alltså inte min båt, så jag kunde ju inte med säkerhet säga att bränslefiltret var bytt.  Dock visade det sig att bränslefiltret är bytt, så där är felet åtminstone inte.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Nu är fallet med motorn som lade av vid litet mera gaspådrag löst. Byte av bränslepump verkade ge en liten förbättring, men till sist visade det sig att en tändkabel hade spruckit och genomslag hade tydligen förstört tändstiftet nästan totalt. Då man ser hur det sett ut, är det svårt att förstå att motorn överhuvudtaget gått på alla cylindrar. Ja, eller det är ju just det den uppenbarligen inte har gjort då det började gå tungt. Gnistan får ju svårare att gå över gnistgapet då trycket i cylindern ökar. Gnistgapet är här ungefär 5 mm.

Här är bilder som säger mer än tusen ord:

 

V6.thumb.jpg.ca7e36feecb07a8fa16b93ea572e6e3e.jpg

 

Tack för all hjälp och alla förslag. Här ser man hur svårt det kan vara att gissa sig till vad det kan vara för fel...

Edited by Kronvik
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy