Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Frippe68

Abonnemangsavgift - Securmark

Rekommendera Poster

Fick en faktura från Securmark.

 

De vill tydligen ha pengar varje år.

 

lite oklart vad för nytta det gör, båten är ju redan märkt. 

 

Kommer exempelvis gränspolisen inte att få nån träff om de söker på mitt nummer och jag inte har förnyat abonnemanget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Till och börja med tror jag inte någon bryr sig. Tullen hjälper ju de flesta stöldligor att komma ombord på färjorna med sitt stöldgods. Det har tullen själva erkänt. (det finns en annan tråd om detta).

 

Securmark vill ha ditt medlemskap för runt 300:-. Då betalar de ut max 5000:- som en reduktion för din självrisk vid stöld. Utan medlemskap är du fortfarande "skyddad", dvs "gränspolisen" (tullen)  kan fortfarande söka i databasen men bryr de sig?

 

Detta gällde förra året. För din egen skull tycker jag du kontaktar Securmark och kontrollerar att de inte har ändrat något.

 

Securmark är bra av en enda anledning i bästa fall. Det kan ge lägre försäkringspremie. 
 

 

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bästa med Securemark är att det hjälper Polis/Tull att hitta ägare till stöldgods. Jag tycker det är värt 299 kr/år.

Tråkigt dock när man ser bilder på beslagtagit gods i öststaterna och man ser Securemarketiketterna....... Verkar inte avskräcka buset att delarna är märkta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Kane:

Bästa med Securemark är att det hjälper Polis/Tull att hitta ägare till stöldgods

Nej, de skiter i det! Tvärtom hjälper de ligorna. Annars kan polis och tull bli stämda för att förhindra brottslingars rätt till att utöva sin verksamhet utan att vara övervakade. Det skulle kosta staten miljarder i skadestånd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kustbevakningen hittar en hel del stöldgods vid sina lastsurrningskontroller i hamnarna. 

Behövs ingen skälig misstanke för att kolla lastsäkring. 

 

Angående Securmark så ringde vi dem när vi hittade en slaktad båt i våras. 

Damen som svarade var helt ointresserad av våra uppgifter och tänkte inte ringa ägare,  polis eller försäkringsbolag. Däremot kunde hon lämna ut numret till ägaren. Det kan ju vara praktiskt om man är båttjuv och vill hålla koll på var ägaren håller hus. 

Till all tur var båten också märkt med försäkringsbolag vars skadejour var mer intresserade. 

Att sitta i telefonkö till polisen var inte ett alternativ vid tillfället. 

Så skit i Securmark är mitt tips. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 hours ago, Frippe68 said:

Fick en faktura från Securmark.

 

De vill tydligen ha pengar varje år.

 

lite oklart vad för nytta det gör, båten är ju redan märkt. 

 

Kommer exempelvis gränspolisen inte att få nån träff om de söker på mitt nummer och jag inte har förnyat abonnemanget?

 

Kom förresten på att jag också fick den fakturan för ett tag sedan och skrev och frågade vad det gällde. Securmark svarade att 299 kr gällde om man ville bli premium-kund med självrisknedsättning. Om inte så 195 kr/år för registerhållning. Jag tolkar det som att om du inte betalar 195 kr/år så finns märkningen fortfarande kvar, men det finns då ingen koppling mellan märkningen och dig.

 

För egen del skulle jag inte behöva ersättning av självrisken, utan åldersavskrivningen, som försäkringsbolaget gör väldigt aggressivt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Kane:

Securmark har en fördel i alla fall med gravering av båt och motor.

 

Det är väl det som är vitsen med SSF och alla andra också? 

Tycker det var synnerligen svagt att Securmark inte ens bemödar sig med att kontakta ägaren när någon hittar godset. 

Det tyckte dem att jag som upphittare skulle göra. 🙄  

Däremot har alla och envar tydligen fri tillgång till ägaruppgifter på de båtar de tar betalt för. 

Superpraktiskt om man vill kolla upp ägaren på facebook innan man slår till. 

Betala för det? Njae....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev coppertail:

Det är väl det som är vitsen med SSF och alla andra också? 

SSF har väl bara dekaler och DNA-märkning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev coppertail:

Tycker det var synnerligen svagt att Securmark inte ens bemödar sig med att kontakta ägaren när någon hittar godset. 

Det tyckte dem att jag som upphittare skulle göra. 🙄  

Inte det svaret jag fick från Securmark idag. De kontaktar Larmtjänst och försäkringsbolag när någon hittat märkt båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Kane:

SSF har väl bara dekaler och DNA-märkning?

 

Ok. Ingen aning. 

Men förhoppningsvis inte lika kontraproduktiv kundservice? 

 

Båten vi hittade var förresten rent överdrivet märkt. En stor Securmark logga samt en dekal från försäkringsbolaget. 

Från stävöglan hängde resterna av en ABUS-kätting och akterspegeln var ursågad så förmodligen hade motorn varit låst också. 

Det enda som fanns kvar var förvånansvärt nog ratten som såg dyr ut. Resten som reglage och instrument var rensat. 

Förmodligen en båtägare som varit utsatt tidigare med tanke på den överdrivna säkerheten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Kane:

Inte det svaret jag fick från Securmark idag. De kontaktar Larmtjänst och försäkringsbolag när någon hittat märkt båt.

 

Hahaha! Jomenvisst... 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej alla medlemmar så här mitt i sommaren!

Påminner igen om att hålla sig till ämnet och undvika "dumheter" i trådarna.

 

Har raderat off topic, sidospår och nämnda dumheter.

Flyttar tråden till Övrigt.

 

Trevlig sommar på er alla! 😎

  • Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Kane said:

Inte det svaret jag fick från Securmark idag. De kontaktar Larmtjänst och försäkringsbolag när någon hittat märkt båt.

 

Kontaktade dem också på förekommen anledning men väntar fortfarande på svar. Om de lämnar ut uppgifter på sättet som @coppertail beskriver är det både osmart och ett brott mot GDPR. Vi får hoppas att det var en ovanligt okunnig person som satt i kundtjänst då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Brunnsviken:

 

Kontaktade dem också på förekommen anledning men väntar fortfarande på svar. Om de lämnar ut uppgifter på sättet som @coppertail beskriver är det både osmart och ett brott mot GDPR. Vi får hoppas att det var en ovanligt okunnig person som satt i kundtjänst då.

 

Gäller GDPR även på telefon? 

 

Ja förmodligen var det lite extra körigt på kontoret sådär på en ruggig tisdagsförmiddag i början på maj. 

 

Förövrigt var det väl det enda(?) bra Promarina gjorde. Då fick man som båtplatsinnehavare ett klistermärke med en kod som man klistrade på båtplatsen. Andra på samma brygga kunde då ringa in koden till Stockholm radio. De kontaktade då i sin tur ägaren.

Bra om man såg båtar på bryggan som for illa. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minutes ago, coppertail said:

 

Gäller GDPR även på telefon? 

 

OT egentligen:

 

GDPR är rätt invecklat, men i princip reglerar det registerhållning av personuppgifter. Någon som håller register får absolut inte vidarebefordra det till (obehörig) tredje part såvida inte uppgiftslämnaren (dvs individen) uttryckligen godkänt det, vågar jag påstå. Att du erbjöds numret över telefon var nog inte ens tillåtet före GDPR, dvs när PUL gällde.

 

Men ja: om du uppger personuppgifter till ett företag över telefon så gäller GDPR för företagets hantering av dina uppgifter. Införandet av GDPR har kostat, och fortsätter kosta, företag många sköna slantar som ni förstår, men alternativet är egentligen sämre tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bumpar den här tråden för originalfrågan:

 

Jag fick idag faktura från Securmark för registerhållningsavgift. Det står på fakturan att om man inte betalar, så raderas inte registrerade uppgifter, men de markeras ”passiva”.

 

Har någon koll på om detta spelar någon roll för polis och tull, dvs om en båt är markerad ”passiv”? Securmark skriver så klart att databasen ”dagligen används av bland annat polis och tullväsen i hela Europa”. Det vore kul att veta om det alls stämmer.

 

Tacksam om ni inte svarar med allmänna kommentarer om hur bra/dåliga polisen/tullen är på att hitta stulna båtar och motorer, eller rena gissningar om ovan. Jag tänkte kolla om polisen själva är villiga att dela med sig om info också.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2021-02-13 vid 12:10 skrev Brunnsviken:

Bumpar den här tråden för originalfrågan:

Hoppas det är OK om jag gör samma sak. Köpte ny båt förra året och fick idag min första Securmark-faktura (195 spänn) som jag inte vet om jag ska betala. Och efter att ha läst igenom den här tråden är jag inte mycket klokare. Jag menar, 195 pix är ju givetvis en skitsumma i sammanhanget om ens båt/motor blir stulen, men det verkar ju helt klart oklart om det gör någon nytta över huvud taget...

 

Följande står på fakturan:

Citat

Det är viktigt att notera att vi inte raderar registreringar eller skickar obetalda avgifter till inkasso, men enheter utan betald registreringsavgift markeras som "passiva" i databasen vid sökning av polis och tullväsen.

Det är ju lite oklart om detta betyder att polis och tull då alltså KAN få upp träffar men struntar i dem om personen ifråga inte har betalat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Hoppas det är OK om jag gör samma sak. Köpte ny båt förra året och fick idag min första Securmark-faktura (195 spänn) som jag inte vet om jag ska betala. Och efter att ha läst igenom den här tråden är jag inte mycket klokare. Jag menar, 195 pix är ju givetvis en skitsumma i sammanhanget om ens båt/motor blir stulen, men det verkar ju helt klart oklart om det gör någon nytta över huvud taget...

 

Följande står på fakturan:

Det är ju lite oklart om detta betyder att polis och tull då alltså KAN få upp träffar men struntar i dem om personen ifråga inte har betalat?

Snålt! Det är inte bra för någon om Securmark lägger ner och det inte finnas något annat register.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Kane:

Snålt! Det är inte bra för någon om Securmark lägger ner och det inte finnas något annat register.

Håller med till 100% och kan absolut tänka mig att sponsra med 200 spänn om det får ett bra register att kunna vara kvar. Frågan är ju mer om det verkligen ÄR ett meningsfullt register.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skriv till dem och fråga vad du får för pengarna @DanielMalmgren! Det gjorde jag och fick ett bra svar. Det var så bra att jag undrar varför de inte publicerar det på webben, eftersom fler bör ha samma fråga. Undviker att klistra in här eftersom jag röjer min identitet då 😬

 

Men visst: det går så klart att ifrågasätta om registret hjälper varken från eller till. Svårt att säga, Securmark själva verkar inte stoltsera med några nyheter om båtar/motorer som hittats tack vare märkning. Samtidigt är jag för ett båtregister, så man kan väl säga att det här är mitt sätt att stödja ett sådant.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...