Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Emilperolov

Få liv i en gammal forsmotor

Rekommendera Poster

Hej, fått ärva min farfars grästorpsmotor gjord av bröderna Forsell. Kan inte mycket om gamla motorer så om någon är kunnig uppskattar jag lite kunskap! Har en eka jag tänkte sätta den i (om det går att få igång den). Som jag förstår det saknas det en magnet och ett avgassystem, är detta något man kan få tag på? Finns det andra delar än original som fungerar? Ser ni något mer som saknas? Behöver också få tag på en axel och propeller. Måste man ha någon slags växel också? Men första steget skulle vara att bara få igång den. Några tips? Uppskattar också info om motorn i helhet och historia om den

 

mvh Emil

E812F10A-70CF-401B-8E20-07B36F9C4400.jpeg

7BC30A98-D647-48CB-B69E-7DFC82CD3EA9.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske kontakta Pythagorasmuseet i Norrtälje om tips, ifall motorn inte är för ny.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Hej, du har ärvt ett stycke motorhistoria av din farfar. 🙂

Rekommenderar dock att du genast glömmer idén att själv sätta den i stånd för återstart.
     För sådan renovering kan nog endast skickliga nördar med specialintresset "motorhistoria" fixa? Sådana ideella entusiaster finns dessbättre, de har därtill goda verkstadsresurser. (De kan svarva, svetsa, eller passa in bitumenlager hos vevaxlar, även linda om magnetapparater, kort sagt tusen ting.)


Så, släng inte motorn! Låt den istället bli reservdelskälla för andra fortfarande fungerande grästorpare. Tråkigt när IRL-ljudet av den sista grästorparens sista kolvslag ebbat ut kan jag tycka. (Lägg måhända ut den på blocket, sök upp nån motorhistorisk sajt och ge bort till nån lämplig nörd, men släng den inte!)


Hos youtube går det fortfarande att uppleva en fungerande grästorpare.
Givetvis en skitmotor vad gäller prestanda i dagens läge, men historiskt sett ändå vida spridd då det begav sig i motorismens barndom. (Snarkförgasare, fettsmord vevaxel, visst har motortillverkarna hunnit långt sedan dess?)    

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag tycker absolut att du skall väcka liv i den.

 

Du får så lov att klättra uppför en liten inlärningstrappa och lära dig en del innan den är färdig. Stressa inte utan låt det ta den tid det tar så blir det bra.

Sedan är du ägare till en bit fungerande motorhistoria samtidigt som du har skaffat dig en betydande del av de där kunskaperna som Thomas1 verkar betrakta som någonting ouppnåeligt mytisk-magiskt.

 

Jag är inte så bra på alla delar av det där men om du behöver instruktioner för att gjuta och bearbeta nya babbitslager så kan jag förklara den delen för dig steg för steg så att även en nybörjare har goda chanser att lyckas. Så som en annan förklarade för mig då jag skulle gjuta nya lager i klyvsågen och aldrig hade gjort det förr.

Det måste varra babbits han menar då han skriver om bitumenlager.

Det skall vara tennbabbits i de nya lagren. Blybabbits är för mjukt. Jag råkar ha 60 kilo tennbabbits i en lada här hemma ifall du inte kan få tag på rätt sort.

 

"Gaslådon" som jag tror heter avgasserie på rikssvenska brukar gå att få tillverkad hos någon bysmed om man inte kan få tag i originaldelar. Somliga bygger egna gaslådor av rostfritt för att de skall hålla längre. De är nämligen slitdelar som brukar rosta sönder inifrån ganska snabbt.

 

Magneter är jag ingen expert på. Har du grävt igenom alla uthus och skrotlådor hos farfar så du är helt säker på att originalet har försvunnit?

Det var vanligt förr att skruva loss magnetapparaten och ta in den i stugvärmen till vintern för att minska risken att den skulle krångla på våren. Därför kan man ofta hitta lösa magnetapparater på de mest osannolika ställen i gamla hus i strandbyar.

 

Hur är skicket på cylinderloppet och kolven?

Det är ju vanligt att kolven har tagit fast då en motor har stått länge. I så fall kan du ställa hela paketet i ett ämbar med dieselolja en månad eller så och då brukar det gå att knacka loss kolven med en plankstump som man slår på med hammare. Sedan kommer frågan om det räckermed att hona cylindern eller om det krävs radikalare åtgärder.

 

Så här gamla motorer brukar vara relativt lågvarviga och det innebär att man kan montera propelleraxeln direkt mot vevaxeln om man vill. Fast det är ju praktiskt att ha någon sorts frikoppling så man kan få stopp på båten utan att behöva stanna motorn och sedan veva igång den igen när man skall köra vidare. Gamla frikopplingar brukar gå att hitta på skrotmarknader och liknande.

 

Jag skulle leta efter någon gammal kasserad båt som ligger och ruttnar och som du kan ta vara på propellerhylsan ur. Man brukar kunna få dem gratis om man pratar med ägaren. Det torde räcka med 3/4 tums axel för den här lilla motorn men 7/8 tum går också bra om du hittar en sådan.

De minsta moderna hylslagren är 25mm och det är groteskt överdimensionerat för den här motorn.

 

De gamla propellerhylsorna är fettsmorda.

Axeln brukar vara av svartjärn med yttre ändan fastlödd i en holk av mässing som löper i ett babbitslager.

Själva axeln är nästan alltid totalt sönderrostad men man kan ju ersätta den med en vanlig rostfri axel som man polerar så den blir slät och fin. Om man gjuter om yttre babbitslagret och gör hålet mindre än original så den rostfria axeln passar direkt i babbitslagret då kan man strunta i mässingsholken.

 

Lycka till!

 

 

 

 

Redigerad av heimlaga
Komm att tänka på mer
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 timmar sedan skrev heimlaga:

Jag tycker absolut att du skall väcka liv i den.

 

Du får så lov att klättra uppför en liten inlärningstrappa och lära dig en del innan den är färdig. Stressa inte utan låt det ta den tid det tar så blir det bra.

Sedan är du ägare till en bit fungerande motorhistoria samtidigt som du har skaffat dig en betydande del av de där kunskaperna som Thomas1 verkar betrakta som någonting ouppnåeligt mytisk-magiskt.

 

Jag är inte så bra på alla delar av det där men om du behöver instruktioner för att gjuta och bearbeta nya babbitslager så kan jag förklara den delen för dig steg för steg så att även en nybörjare har goda chanser att lyckas. Så som en annan förklarade för mig då jag skulle gjuta nya lager i klyvsågen och aldrig hade gjort det förr.

Det måste varra babbits han menar då han skriver om bitumenlager.

Det skall vara tennbabbits i de nya lagren. Blybabbits är för mjukt. Jag råkar ha 60 kilo tennbabbits i en lada här hemma ifall du inte kan få tag på rätt sort.

 

"Gaslådon" som jag tror heter avgasserie på rikssvenska brukar gå att få tillverkad hos någon bysmed om man inte kan få tag i originaldelar. Somliga bygger egna gaslådor av rostfritt för att de skall hålla längre. De är nämligen slitdelar som brukar rosta sönder inifrån ganska snabbt.

 

Magneter är jag ingen expert på. Har du grävt igenom alla uthus och skrotlådor hos farfar så du är helt säker på att originalet har försvunnit?

Det var vanligt förr att skruva loss magnetapparaten och ta in den i stugvärmen till vintern för att minska risken att den skulle krångla på våren. Därför kan man ofta hitta lösa magnetapparater på de mest osannolika ställen i gamla hus i strandbyar.

 

Hur är skicket på cylinderloppet och kolven?

Det är ju vanligt att kolven har tagit fast då en motor har stått länge. I så fall kan du ställa hela paketet i ett ämbar med dieselolja en månad eller så och då brukar det gå att knacka loss kolven med en plankstump som man slår på med hammare. Sedan kommer frågan om det räckermed att hona cylindern eller om det krävs radikalare åtgärder.

 

Så här gamla motorer brukar vara relativt lågvarviga och det innebär att man kan montera propelleraxeln direkt mot vevaxeln om man vill. Fast det är ju praktiskt att ha någon sorts frikoppling så man kan få stopp på båten utan att behöva stanna motorn och sedan veva igång den igen när man skall köra vidare. Gamla frikopplingar brukar gå att hitta på skrotmarknader och liknande.

 

Jag skulle leta efter någon gammal kasserad båt som ligger och ruttnar och som du kan ta vara på propellerhylsan ur. Man brukar kunna få dem gratis om man pratar med ägaren. Det torde räcka med 3/4 tums axel för den här lilla motorn men 7/8 tum går också bra om du hittar en sådan.

De minsta moderna hylslagren är 25mm och det är groteskt överdimensionerat för den här motorn.

 

De gamla propellerhylsorna är fettsmorda.

Axeln brukar vara av svartjärn med yttre ändan fastlödd i en holk av mässing som löper i ett babbitslager.

Själva axeln är nästan alltid totalt sönderrostad men man kan ju ersätta den med en vanlig rostfri axel som man polerar så den blir slät och fin. Om man gjuter om yttre babbitslagret och gör hålet mindre än original så den rostfria axeln passar direkt i babbitslagret då kan man strunta i mässingsholken.

 

Lycka till!

 

 

 

 

Tack för svar, mycket värdefullt 🙏 nog ska jag inte sälja den! Har ändå inte tummen mitt i handen och är omgiven av kunniga mekaniker på en marina, känner även en som har intresse för gamla motorer så ska prata med honom! Men dessa forum är värdefull komplettering! Nu har fler delar börjat komma fram som tur är, precis som du säger fans en del ute i bodarna hos fiskegubben :) dock ingen magnet än så länge men tror jag har en på gång! De där babbitslagren du pratar om, Är det  i cylindern dessa ska in? Kolven går fint upp och ner trots att den stått i åtskilda år! I båten motorn ska sitta i finns det ett rör ut för en axel att sitta i med fettsmorning. 

 

 

 

16DCF1D5-F680-4CF2-8E17-9BD0FD3C7F36.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack heimlaga, babbitslager* menade jag såklart!
Var mest ett slarvigt valt exempel på forna tiders hantverksmässighet, behöver nog inte ens bytas i detta fall?  Och nja, långt ifrån mytiskt ouppnåeligt, ville mest bara varna litet för att det tar tid och kräver intresse för att väcka gamla motorer till liv.
TS Emilperolov verkar dessbättre ha mek-resurser ikring sig utan att det kostar skjortan, kan ju vara annat för tillfälliga läsare av denna forumtråd.


Själv har jag nog hyfsat koll på detta med magnetapparater, i alla fall har jag tjötat en hel del tidigare om detta med tändstiftgnistor i forumet. (Googla gärna typ magnetapparat "thomas-1" site: maringuiden.se så märks nog detta.)
Nå, magnetapparater kan vi återkomma till.


@Peter_K: Gissar att telefonnumret i din bild ovan är starkt föråldrad?
(*) Bitumen är ju nåt asfaltsliknande smältfoliematerial i t.ex.  ljudisoleringsmattor. Haha, börjar på "b" i alla fall, minnet bra men kort. 😉 )

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Thomas-1:

@Peter_K: Gissar att telefonnumret i din bild ovan är starkt föråldrad?

Vet inte varför du gissar det, de har samma telefonnummer på sin hemsida. 

http://www.jhnordsmaskin.se/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
12 timmar sedan skrev Emilperolov:

Tack för svar, mycket värdefullt 🙏 nog ska jag inte sälja den! Har ändå inte tummen mitt i handen och är omgiven av kunniga mekaniker på en marina, känner även en som har intresse för gamla motorer så ska prata med honom! Men dessa forum är värdefull komplettering! Nu har fler delar börjat komma fram som tur är, precis som du säger fans en del ute i bodarna hos fiskegubben :) dock ingen magnet än så länge men tror jag har en på gång! De där babbitslagren du pratar om, Är det  i cylindern dessa ska in? Kolven går fint upp och ner trots att den stått i åtskilda år! I båten motorn ska sitta i finns det ett rör ut för en axel att sitta i med fettsmorning. 

 

 

 

16DCF1D5-F680-4CF2-8E17-9BD0FD3C7F36.jpeg

 

Gratulerar!

Där har du gaslådon.....eller vad den nu heter på rikssvenska. Dessutom har kolven inte tagit fast!

Dubbel tur..... och en rejäl dos envishet förmodar jag.

 

Babbits är en legering av tenn eller bly med litet koppar och antimon. Koppar och antimon bildar små relativt hårda kulor som limmas fast i varandra av tennet/blyet.

Det speciella med de där små kulorna är att de ger extremt låg friktion mot järn/stål om det bara finns tillgång på smörjmedel, det vill säga olja eller lagerfett.

Därför brukar dels vevstakslagret där vevaxeln snurrar i ett hål i vevstaken och dels ramlagren där vevaxeln snurrar i hål i vevhuset vara gjutna av babbits.

I moderna motorer har man vanligen lösa utbytbara lagerskålar av brons på de här ställena och i vissa udda motorer sitter det faktiskt kullager eller nållager men i gamla motorer brukar det oftast vara babbits. Jag vet inte vad det är för lager i din motor men jag gissar på babbits.

 

I alla kolvmotorer blir det ju stötar uppåt och nedåt som verkar på vevaxeln dels när bränslet brinner i cylindern och kolven pressas ned med en hiskelig fart och dels när det insugna bränslet komprimeras i cylindern inför nästa tändning. Eftersom babbits är mjukt och nöts bort med tiden och så att säga offrar sig för att inte vevaxeln skall nötas där den snurrar så blir ofta lagren glappa med tiden. Jag gissar att de kan vara glappa i din motor för att de brukar bli det men jag vet ju inte. Då lagren blir för glappa börjar vevaxeln hoppa upp och ned för varje kolvslag och då hamras babbitsen ut ur lagren.

Med andra ord behöver du ta reda på hur stora glapp du har i lagren. Ta isär och tvätta rent med mineralterpentin (lacknafta) och se vilket skick lagren är i. Är de för dåliga så gjuter man nya.

 

Jag tycker din gamlapropellerhylsa ser konstig ut. Den ser ju ut att ha två packboxar (inte ändor) och inget lager? Kan du ta en bättre bild?

Hur grovt är hålet i packboxen (inre ändan)?

 

 

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...