Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jim_Beam

Ladda ett av två batterier

Rekommendera Poster

Jag vet att det absolut inte är helt rätt och att laddningen blir ojämn, men har någon av er kopplat solcell till bara ett 12V förbrukarbatteri när båten har 24V system? Batterierna är kopplade i serie 12 + 12.

Det går ju inte att fördela 12V från en regulator till båda batterierna, gnistrar fint, men att bara koppla in ett går bra fast det blir ju en ojämn laddning.

 

Problemet är att kabeln från solcellerna (parallell kopplade, får inte seriekopplas) är väldigt svår att dra en till, vill helst slippa. Så jag tänkte som alternativ sätta två regulatorer ett till varsitt 12V batteri (går fint med två 230 laddare) men jag är osäker på om jag kan parallell koppla solcellskabeln till varsin regulator, solcell in.

 

Rörigt, javisst och jag vet att det inte är helt korrekt men ändå nyfiken över om någon gjort liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte perfekt men visst går det. Du kan ju leta lite för jag har sett en regulator för vanliga 12V paneler till ett 24V system. Kostar antagligen en del..

Men varför inte panelerna får seriekopplas förstår jag inte. Fördelen är att du bara behöver en regulator och då kan man lägga pengarna på en lite bättre regulator.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men... varför inte montera en 24-voltsregulator, eller har jag missat något viktigt igen..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En normal solpanel för fritidsbruk ger runt 20V obelastat. Man skulle då behöva två st. likadana.

Men, man kan använda en MPPT-regulator som fungerar lite som en transformator. Den anpassar sig automatiskt till systemspänningen 12 eller 24 V. Sedan tar den solcellens input och omvandlar till det optimala ström/spänningsförhållandet för batterisystemet. Observera att det är ingen magi här. Det tar självklart längre tid att ladda två batterier än ett.

 

https://sunwind.se/files/userfiles/files/MPPT 10A SeaSea.pdf

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svaren, jag köpte en MPPT regulator för att den kunde funka med 24V samt två solceller för att seriekoppla, men sen av någon anledning står det att de bara får parallellkopplas så det blev lite minus. Fast jag kör den här sommaren med laddning på bara ett batteri så får vi se vad det blir. 

Sen blev jag lite förvånad av att plus in från solcellen i regulatorn hade kontakt med plus ut när jag kollade med Ohm mätaren, inget motstånd. Annars hade jag nog vågat prova att gå in med 12 och 24 ut mot batteriet.

Ha en fortsatt bra sommar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har inte förstått.

  1. Du kopplar in MPPT till 24V på batterisidan
  2. Du kopplar in dina (parallellkopplade) solpaneler till ingången för solpaneler på MPPT
  3. MPPT fixar resten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte riktigt hur man laddar bara det ena batteriet, om du inte kopplar isär dem först via skiljerelä eller via strömbrytare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Peter_K:

ag fattar inte riktigt hur man laddar bara det ena batteriet, om du inte kopplar isär dem först via skiljerelä eller via strömbrytare. 

Bara koppla in en solpanel med en regulator. (det andra batteriet är inte med i matchen så att säga)
Inte den bästa lösningen dock. MPPT är det. Tror inte alla här vet vad det är

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Baxlaget:

Men, man kan använda en MPPT-regulator som fungerar lite som en transformator. Den anpassar sig automatiskt till systemspänningen 12 eller 24 V.

Nix inte med normala regulatorer, de kan bara sänka spänningen. Men, som jag skrev tidigare, så finns det specialregulatorer men de lär kost.

 

19 minuter sedan skrev Jim_Beam:

Sen blev jag lite förvånad av att plus in från solcellen i regulatorn hade kontakt med plus ut

Japp, så är det oftast, solregulatorn jobbar bara på minussidan. En "bra" regulator jobbar på plussidan men kostar då mer och har fler finesser.

I praktiken spelar det ingen roll att regleringen sker på minus sidan.

--

Ytterst märkligt att man inte får seriekoppla, vad skulle kunna hända? Prova, du har ju garanti.

Laddar du ett batteri åt gången så bör då växla då och annars får du ingen nytta av strömmen, det är alltid det minsta laddade batteriet som begränsar uttaget i en seriekoppling.

16 minuter sedan skrev Peter_K:

Jag fattar inte riktigt hur man laddar bara det ena batteriet, om du inte kopplar isär dem först via skiljerelä eller via strömbrytare. 

Tänk att du har två batteriladdare, en till varje batteri. Det funkar eller hur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

3 minuter sedan skrev bhemac:

de kan bara sänka spänningen

En MPPT-regulator är som en transformator. Den kan transformera en solpanel som ger runt 17V belastad till vilken spänning som helst (inom dess arbetsområde). I detta fall är 24 V inga problem. Varför förstår ingen detta?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

17 minuter sedan skrev bhemac:

Tänk att du har två batteriladdare, en till varje batteri. Det funkar eller hur?

Det trodde jag inte det gjorde, men jag har insett att jag är dyselektriker emellanåt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Baxlaget:

 

 

En MPPT-regulator är som en transformator. Den kan transformera en solpanel som ger runt 17V belastad till vilken spänning som helst (inom dess arbetsområde). I detta fall är 24 V inga problem. Varför förstår ingen detta?

 

Antagligen därför att det inte är så. Kom gärna med en länk till en regulator som kan höja spänningen.

Funder också på varför det finns 24V paneler.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har redan gjort det. Du är duktig och kunnig men jag tror du samtidigt har svårt att förstå att andra människor kan ha motsvarande kvalitéer .... du är inte alltid bäst och allvetande!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tramsa inte till det utan ta fram fakta som säger att den länkade regulatorn kan ladda ett 24V batteri med en "12V panel".

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev bhemac:

Tramsa

 

1 minut sedan skrev bhemac:

länkade

 

1 minut sedan skrev bhemac:

12V panel

Mår du bra? Jag tror inte det! Vilken ilska!

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En mppt-regulator gör inte det du yrar om. Är ingen transformator. Länka den regulatorn istället för något vagt relaterat på wikipedia. Borde va hur lätt som helst...eller?

  • Gilla 3
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaddådå?

Jag har två seriekopplade 100W paneler, ger bortåt 28-30 V in i MPPT regulatorn, som tar ner detta till lämplig laddningsspänning åt mina 12V batterier (som är två 6V i serie) men hos www.24volt.eu finns det även regulatorer lämpliga även för 24 volts system. Här finns även tips och anvisningar hur man skall bygga solcellsanläggningar. Det framgår med all tydlighet att det är en och annan, ganska många forumdeltagare som behöver läsa om detta och grundläggande ellära i stort.

  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

hos www.24volt.eu finns det även regulatorer lämpliga även för 24 volts system.

De flesta regulatorer fungerar i både 12 och 24V system (med två eller fler seriekopplade paneler).

Till sommarstugor som ska elektrifieras väljer man gärna 24V system pga längre kablar i huset. Dessutom har man oftst ingen befintlig utrustning att ta hänsyn till.

Är det sen lite långt till panelerna så seriekopplar man panelerna för att få upp spänningen, Epsolar 2215BN klarar max 150V in. Det fungerar bra eftersom man sällan har partiell skuggning.

--

Hittade en av de ytterst få regulatorer som kan höja spänningen ("boost") så att man kan köra vanliga paneler i ett 24V system. Skulle alltså funka för TS. Max ström ut är 10A. Fungerar ju även att ladda elcykelns 36V batteri.

Hur kvalitetn är vet jag inte men jag ska nog prova en till min hustrus lilla elektriska gräsklippare.

https://www.ebay.com/itm/24-36-48-60-72V-10A-DC-DC-Boost-LCD-MPPT-Solar-Regulator-Charge-Controller-I3Z5/122657598164?epid=2190501167&hash=item1c8ef66ad4:g:NNYAAOSwNYRZmHHf

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Hittade en av de ytterst få regulatorer som kan höja spänningen ("boost") så att man kan köra vanliga paneler i ett 24V system. Skulle alltså funka för TS. Max ström ut är 10A. Fungerar ju även att ladda elcykelns 36V batteri.

Hur kvalitetn är vet jag inte men jag ska nog prova en till min hustrus lilla elektriska gräsklippare.

https://www.ebay.com/itm/24-36-48-60-72V-10A-DC-DC-Boost-LCD-MPPT-Solar-Regulator-Charge-Controller-I3Z5/122657598164?epid=2190501167&hash=item1c8ef66ad4:g:NNYAAOSwNYRZmHHf

En MPPT-regulator med inbyggd DC-DC-omvandlare är ju rätt smart.

 

Man bör ju kunna sätta en DC-DC-omvandlare mellan solpanelen och regulatorn om man har behov av högre spänning till regulatorn, eller egentligen till batterierna.

 

10 timmar sedan skrev Baxlaget:

Har redan gjort det. Du är duktig och kunnig men jag tror du samtidigt har svårt att förstå att andra människor kan ha motsvarande kvalitéer .... du är inte alltid bäst och allvetande!

Kan du posta länken igen, hittar inte "din" regulator med inbyggd omvandlare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt vad mulet det blivit på forumet numera.🙁

  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Baxlaget:

Okej, den länken hittade jag inte.

 

Nu är jag inte så intresserad av forskningsrapporter och byggsatser, utan trodde du länkat till en färdig produkt tidigare.

 

Dina länkar visar hur som helst att MPPT-regulatorer inte kan transformera upp spänning. Det behövs något mera...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Väldigt vad mulet det blivit på forumet numera.🙁

Det löser sig med en DC-DC-omvandlare.

Spänningen stiger, vad händer härnäst...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Väldigt vad mulet det blivit på forumet numera.🙁

Matchar dagens prognos här i huvudstaden....

image.png.2b58fdd4e7f4803fef060dc519c70c36.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
58 minuter sedan skrev Mackey:

Man bör ju kunna sätta en DC-DC-omvandlare mellan solpanelen och regulatorn om man har behov av högre spänning till regulatorn, eller egentligen till batterierna.

Till en 24V kille fixade jag några DC/DC omvandlare, en per panel. Funkar och kostar nästan inget. Men det är inte MPPT och det är ingen intelligent laddning.

 

Nu har jag kollat tester och det är tydligen DENNA regulator man ska ha. Ska testas!

 

Solregulator 24V.jpg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Kane:

Matchar dagens prognos här i huvudstaden....

image.png.2b58fdd4e7f4803fef060dc519c70c36.png

Solen skiner med sin frånvaro, somliga tycks redan har startat elvärken, obs med "ä".😈

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Solen lyser med skiner frånvaro

Ikväll är det RH 80% och temp 13°C. Kör man sin luftvärmare som tar in ytterluft som värms till 22°C så får man RH 45% ombord. Najs.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar lika bra att gå till jobbet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-12 vid 09:02 skrev bhemac:

Nu har jag kollat  och det är tydligen DENNA regulator man ska ha. Ska testas!

 

Solregulator 24V.jpg

 

Nu har jag fått denna regulator som alltså laddar hustruns 24V gräsklippare med en "12V" panel. Fungerar, riktigt bra faktiskt om man mäter lite. Kostade ca 400 kr totalt.

En enkel och bra lösning om man har ett 24V system.

Eller ett 36V batteri till elcykeln.

 

Till nästa säsong ska robotklipparen få solladdning. Inte för att det finns någon vinst i det men för att det är coolt att ha en gräsmatta klippt utan någon yttre energi.

 

Väldigt bra också om man har tex ett 48V system för eldrift. Regulatorn klarar upp till 72V.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...