Gå till innehåll
tisdag 19 mars 2024
Venezia

Gästhamnar på Åland

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej.

Planen i år på semestern är att utforska norra delen av Stockholmsskärgård, och då väcktes tanken att ev gå över till Åland, OM vädret så tillåter.

Eftersom vi aldrig varit där så skulle tips på bra hamnar vara tacksam information.

Tanken var att först gå till Mariehamn, och sen kanske ett par tre hamnar till, vad kan ni att rekommendera? 

Har varit inne på Ålands hemsidor och kollat, och det verkar finnas mkt att välja på.

Gärna med nån trevlig restaurang el dyl, det är bara jag o frun så inga barn som kräver lekplatser 🙂

Vi har motorbåt och marschar normalt i 25knop

 

Tack//Jörgen

Redigerad av Venezia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla Marinwiki!

 

Både Västra- och Östrahamnen i Mariehamn har bra restauranger.

Östrahamnen är mera party hela natten och ligger lite närmare centrum.

 

Havsvidden på norra Åland har i alla fall tidigare haft gott rykte vad gäller mat.

Jag tror det är en bra idé att förboka både bryggplats och bord.

 

På Eckerö finns flera restauranger vid gästhamnarna, men det var jättelänge sedan vi var där.

 

På Kökar kan Restaurang Havspaviljongen på Hellsö rekommenderas, tror att de även driver gästhamnen på Hellsö.

 

Degerby har också en restaurang, men där har vi inte varit.

 

Finns även många fina hamnar och naturhamnar utan restauranger...

 

Åland är väldigt trevligt, så ha det så bra.

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Mackey:

Kolla Marinwiki!

 

Både Västra- och Östrahamnen i Mariehamn har bra restauranger.

Östrahamnen är mera party hela natten och ligger lite närmare centrum.

 

Havsvidden på norra Åland har i alla fall tidigare haft gott rykte vad gäller mat.

Jag tror det är en bra idé att förboka både bryggplats och bord.

 

På Eckerö finns flera restauranger vid gästhamnarna, men det var jättelänge sedan vi var där.

 

På Kökar kan Restaurang Havspaviljongen på Hellsö rekommenderas, tror att de även driver gästhamnen på Hellsö.

 

Degerby har också en restaurang, men där har vi inte varit.

 

Finns även många fina hamnar och naturhamnar utan restauranger...

 

Åland är väldigt trevligt, så ha det så bra.

Mackey

Tackar! 

Har ju kollat på flera sidor, bl.a sidor du länkat till i flera trådar, känns som man skulle behöva flera veckor på Åland! 🙂  Så tänkte suga russin ur kakan om man bara ska vara där ett par,tre nätter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rödhamn var min favorit vid senaste och enda besöket på Åland. Dock ingen restaurang där, iaf inte då. Kom gärna tidigt på dagen då det blev fullt ganska fort. Vi åkte från västra hamnen i Mariehamn på fm och kom lagom fram till Rödhamn till lunch när de flesta hade åkt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Mackey:

Kolla Marinwiki!

 

Både Västra- och Östrahamnen i Mariehamn har bra restauranger.

Östrahamnen är mera party hela natten och ligger lite närmare centrum.

 

Havsvidden på norra Åland har i alla fall tidigare haft gott rykte vad gäller mat.

Jag tror det är en bra idé att förboka både bryggplats och bord.

 

På Eckerö finns flera restauranger vid gästhamnarna, men det var jättelänge sedan vi var där.

 

På Kökar kan Restaurang Havspaviljongen på Hellsö rekommenderas, tror att de även driver gästhamnen på Hellsö.

 

Degerby har också en restaurang, men där har vi inte varit.

 

Finns även många fina hamnar och naturhamnar utan restauranger...

 

Åland är väldigt trevligt, så ha det så bra.

Mackey

Mariehamn östra är dyr (36 €). Ett stenkast från centrum med bra bastu och alla tjänster. M västra är billigare men längre väg till uppköp. Havspaviljongen kan man inte angöra utan att reservera på förhand under högsäsong. Restaurangen är enligt min mening medelmåttig. Klart dyraste hamnavgift i hela Finland!

Finns en massa fina hamnar på Åland. Bästa publikation du kan införskaffa är "Åland gästhamnar, farleder, ankarplatser" av Anders Hellberg, Peter Bergström, Kerstin Benckert, Ben Johans.

Men se till att du får den nya upplagan dvs 2018...

Akta dig för Hellsö vid starka W - NW vindar. Varit i trubbel ett par gånger. Delar Mackeys åsikt att man kan äta gott...

Jepp Mackey, restaurangen och hamnen drivs av samma företagare...

En skyddad hamn hittar du också på Kökars södra sida, dvs Karlby.

God mat, bränsle men begränsade butikstjänster...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Havspaviljongen skulle det inte vara utan Havsvidden som du inte kan angöra utan reservation och som har Finlands högsta hamnplatsavgift...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rödhamn är fantastiskt. Fin ö med bra badklippor, trygg hamn, nybakat bröd, och ett gratis och ovanligt bra historiskt museum över livet i skärgården och för de som bemannade radiofyren.

 

Kan också rekommendera västra hamnen. Mysigare än östra, och med en mycket bra restaurang. Att det skulle vara skvalpigt pga finlandsbåtarna som jag läst på några ställen har jag svårt att förstå, de kommer in långsamt och stannar en bra bit innan fritidsbåtarnas bryggor i västra hamnen. Promenaden till stan är bara ett plus efter allt sittande i sittbrunnen. Ska man bunkra mycket i stan så är det såklart en fördel att ligga i östra hamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev A23:

Rödhamn är fantastiskt. Fin ö med bra badklippor, trygg hamn, nybakat bröd, och ett gratis och ovanligt bra historiskt museum över livet i skärgården och för de som bemannade radiofyren.

 

Kan också rekommendera västra hamnen. Mysigare än östra, och med en mycket bra restaurang. Att det skulle vara skvalpigt pga finlandsbåtarna som jag läst på några ställen har jag svårt att förstå, de kommer in långsamt och stannar en bra bit innan fritidsbåtarnas bryggor i västra hamnen. Promenaden till stan är bara ett plus efter allt sittande i sittbrunnen. Ska man bunkra mycket i stan så är det såklart en fördel att ligga i östra hamnen.

Aa. Jag gillar både östra å västra hamnen fast dom är olika. Östra är nära till party å centrum men rätt trevligt på sitt sätt å ganska trevlig segling in dit.

Inga problem med vågor i västra hamnen. Det är ju inte jättelångt att gå från affär till västra hamnen heller och det finns cyklar att hyra.

Kärringsundby är trevligt, ligger lite lantligare varifrån det är nära till norra delen av åland.

Å jes rödhamn e jättetrevligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-11 vid 17:14 skrev LonelyBird:

- - -

En skyddad hamn hittar du också på Kökars södra sida, dvs Karlby.

God mat, bränsle men begränsade butikstjänster...

Den gamla butiken i Karlby missköttes efter ett ägarbyte så till den milda grad att den fick bomma igen. Nu har byinnevånarna slagit sig samman och fått igång en andelsbutik i en nybyggd fastighet (300 m från gästhamnen). Lite urplockat när vi var där i somras men vi fick tag i mat så vi klarade oss. Bredvid matbutiken ligger även ett bageri.

http://www.skargardsbutik.fi/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Lintott:

Den gamla butiken i Karlby missköttes efter ett ägarbyte så till den milda grad att den fick bomma igen.

Det var inte bara ett ägarbyte som ledde till att det så småningom öppnades en ny butik.

 

2012 var senaste året som den gamla Kökarbutiken inte drogs med olika infekterade strider, så där som det bara kan bli på en skärgårdsö där det finns olika intressen och grupperingar.

 

Känns bra att det åter igen finns en fungerande butik på ön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Degersand är en camping med en av de bästa stränderna. Om du åker runt udden, runt torpön och ner har de en gästhamnsbrygga där. Sen ska ni åka till mariehamn. Jag vara bara på östra sidan så vet inte hur västra är, men där får ni en känsla av hur storhamnarna i utlandet kan vara :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad kul att ni fortsätter med tips, uppskattas.

Kan berätta att vi kom upp till Grisslehamn, men vi hade en sån fantastisk resa hela vägen dit, och gillade Grisslehamn så mkt att vi blev kvar där ett par nätter extra. Så det blev ingen tid över att gå över till Åland.

Så era fortsatta tips uppskattas nog ännu mer nu, pga att vi kommer med säkerhet gå över nästa års semester, så nu kan vi göra en riktig färdplan tack vare era tips!

Med vänlig hälsning Jörgen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...