Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Qetuop

Bo på båt under sommaren

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej!

 

Som rubriker lyder så har jag planer på att bosätta mig till sjöss under nästa vår/sommar. 

 

Vad bör man tänka på? Släng ur er allt ni kan tänkas ha för erfarenheter och tips. Vill hellre veta för mycket än för lite. 

 

Båten ifråga har kök, toalett och kyl/frys etc såklart.

 

Osäker på om detta är rätt forumdel, men gäller en motorbåt. 

 

Tack på förhand! 

Redigerad av Qetuop

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ett par frågor...

Ska du ligga vid brygga/kaj eller i naturhamn?

Vad är det för båt du har?

 

Generellt är det ingen skillnad att bo i båten under några semesterveckor jämfört med en hel sommar tycker jag.

Samtidigt har man kanske lite större behov om man bor under några månader.

 

  • Lite större batteribank så man klarar lite längre tid av mulet väder. Kanske 250 Ah som går att förbruka kan vara lagom, dvs 500 Ah vanliga våta förbrukningsbatterier.
  • 200 W solpaneler.
  • 2000 W inverter (inte fyrkantsvåg) så att man kan dammsuga, köra mikro, glassmaskin och kaffebryggare samt använda elverktyg.
  • Ett elverk som reserv för att kunna ladda utan att köra motorn. Ev. kan man skippa invertern om man kan få ett elverk någorlunda tyst.
  • Bra dynor att sova på.
  • Bra kapell med mycket rutor i så att det går att använda "uterummet" när vädret är trist.
  • Myggnät (stora) så att det går att ha mycket öppet om det blir varmt. Clas Ohlson hade i alla fall förur både bra nät med kardborrefästen och nät att ha över säng som kan täcka en stor öppen del av ett kapell.

 

Det är vad jag tänker på så här utan att tänka så mycket...

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Mackey:

Ett par frågor...

Ska du ligga vid brygga/kaj eller i naturhamn?

Vad är det för båt du har?

 

Generellt är det ingen skillnad att bo i båten under några semesterveckor jämfört med en hel sommar tycker jag.

Samtidigt har man kanske lite större behov om man bor under några månader.

 

  • Lite större batteribank så man klarar lite längre tid av mulet väder. Kanske 250 Ah som går att förbruka kan vara lagom, dvs 500 Ah vanliga våta förbrukningsbatterier.
  • 200 W solpaneler.
  • 2000 W inverter (inte fyrkantsvåg) så att man kan dammsuga, köra mikro, glassmaskin och kaffebryggare samt använda elverktyg.
  • Ett elverk som reserv för att kunna ladda utan att köra motorn. Ev. kan man skippa invertern om man kan få ett elverk någorlunda tyst.
  • Bra dynor att sova på.
  • Bra kapell med mycket rutor i så att det går att använda "uterummet" när vädret är trist.
  • Myggnät (stora) så att det går att ha mycket öppet om det blir varmt. Clas Ohlson hade i alla fall förur både bra nät med kardborrefästen och nät att ha över säng som kan täcka en stor öppen del av ett kapell.

 

Det är vad jag tänker på så här utan att tänka så mycket...

Tack för alla tips! 

Har tänkt naturhamn. Båten är inte införskaffad än, håller utkik efter någon som passar mig, och nu när jag läser det du skrivit så ska den helst ha mycket av det redan installerat då min elkunskap är noll. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Qetuop:

Tack för alla tips! 

Har tänkt naturhamn. Båten är inte införskaffad än, håller utkik efter någon som passar mig, och nu när jag läser det du skrivit så ska den helst ha mycket av det redan installerat då min elkunskap är noll. 

Då finns ju gott om tid att läsa på i ämnet, finns flera böcker som är enkelt beskrivna kring båt-el.

 

Skall du ligga i naturhamn bör du ta en funderare över hur du skall göra med toaavfallet; du lär behöva en stor tank om du skall ligga längre perioder. Samma för dricksvatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Peter_K:

Då finns ju gott om tid att läsa på i ämnet, finns flera böcker som är enkelt beskrivna kring båt-el.

 

Skall du ligga i naturhamn bör du ta en funderare över hur du skall göra med toaavfallet; du lär behöva en stor tank om du skall ligga längre perioder. Samma för dricksvatten.

Ja, får ta och läsa på som du säger. 

 

Kommer ligga inte alltför långt ifrån där tömning finnes, så det ska inte vara något större problem. Vatten finns, vad jag tror, på samma ställe. Annars får jag införskaffa dunkar som nödlösning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...