Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Modesty77

limma med laminerings epoxi

Rekommendera Poster

Jag tänkte limma några ribbor för skrovet ( under sittluckor i sittbrunnen) till vilka jag senare skulle skruva en hylla.

 

Då jag har hemma  Biltemas laminerings epoxi undrar jag om jag kan använda denna epoxi för limning av ribbor till skrovet  eller är det nåt annan slags epoxi som gäller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går jättebra, men du skall blanda i en filler för limning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Har du nån exepmel på en sådan filler för jag hittar inte nåt på nätet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Peter_K:

"För tillverkning av lätta spackel."
Så - nej; det är en annan typ av filler.

Ja det är en annan typ men hur stor är belastningen? Om ytorna är fina och släta behövs ingen filler alls. Om det är låga krav på limförbandet men man ändå vill använda filler så funkar ju ett tunt spackel gjort på lamineringsepoxi och mikroglasballonger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
35 minuter sedan skrev Peter_K:

"För tillverkning av lätta spackel."
Så - nej; det är en annan typ av filler.

"Förtjockningsmedel eller Fillers till epoxy används för att förtjocka epoxyn så att den kan användas som spackel" 

står det om westsystems filler, låter som den ockå skapar "spackel"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev lindius:

"Förtjockningsmedel eller Fillers till epoxy används för att förtjocka epoxyn så att den kan användas som spackel" 

står det om westsystems filler, låter som den ockå skapar "spackel"

Det beror ju på vilken filler man använder.

8C7281EA-8465-49C7-8AD1-36A0A6B1F7A6.jpeg.9fbf336c98c13c0ed4a9cc68764bd345.jpeg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Eld-:

Ja det är en annan typ men hur stor är belastningen? Om ytorna är fina och släta behövs ingen filler alls. Om det är låga krav på limförbandet men man ändå vill använda filler så funkar ju ett tunt spackel gjort på lamineringsepoxi och mikroglasballonger.

Fillerns jobb vid limning är att dels skapa en stark fog genom fiberarmering, men också att se till att den inte blir för tunn. Att limma utan filler är därför inte att rekommendera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-11 vid 10:46 skrev Peter_K:

Att limma utan filler är därför inte att rekommende

Det stämmer men om man tex limmar granribb till en kanot så behövs ingen filler. Mjuka/porösa material kan limmas utan filler. Jag har limmat en del teak utan filler, det rekomenderas nog inte men det jag har gjort har hållit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står inför en strukturell lagning. Närmare bestämt att laminera ihop en balk med skrovet.

Kommer att arbeta med epoxi men är i valet och kvalet kring vad jag skall välja.

- Wests pumpar känns lockande. Är de ett relevant argument gentemot NM?

- Lagningen utgör sammanlagt mindre än en 1/2 kvadratmeter, men tillgängligheten är lite krånglig. Är 450 g biax onödigt svårjobbad? Bättre med 300?

- Arbetsytan är långsmal. Det känns lockande att använda remsa/rulle snarare än ark. Låt säga att den totala lamineringsytan är ca 25 cm bred. Är det då tokigt att använda 12cm remsa som läggs om lott?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat endel med glasfiber, jag hade personligen föredragit fler tunnare mattor, rowing och rivit isär bitar som hade fått läggas om varandra som ett överlapp. Det blir stabilt. 

Jag hade inte använt tjockare än 300. Tänk på att väta igenom glasbifern ordentligt, men utan att vara för mycket plast eller epoxi. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det åt ungefär lika mkt epoxi som matta? 
0,5m2 x 8 lager x 300 g = 1,2 kg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Dadid:

Går det åt ungefär lika mkt epoxi som matta? 

Du ska väl inte ha matta utan väv till epoxi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har siktet inställt på väv, men Rikard pekade på andra erfarenheter vilket beaktas.

Det viktiga utifrån mängdfrågan var inte huruvida det gäller väv eller matta utan hur mkt epoxi som åtgår per gram matta/väv.
 

Har du några tankar kring frågan om för smal remsa mot ark av väv/matta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Dadid:

Har du några tankar kring frågan om för smal remsa mot ark av väv/matta?

Jag har inte den kunskapen men flera smala remsor måste gå lika bra men det kommer att gå åt mer fiber eftersom remsorna måste överlappa varandra. Med matta lägger man ju ofta många småbitar av praktiska skäl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Remsor i andra riktningen. Dvs obruten remsa i lagningens längdriktning, men dör smal för det frilagda området.

A32762AF-8441-44E2-9B3F-29BA8117D5CE.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...