Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
bo_man

Tilta eller inte tilta?

Rekommendera Poster

Jag ska snart iväg på semester några veckor och båten  kommer ligga mellan y-bommarna under tiden.

 

Skulle ni ha motorn upptiltad eller nedsänkt?

 

Förra året hade jag motorn nere med resultatet att det blev en del påväxt, även en del snäckor. Gick i och för sig ganska enkelt att göra rent. 

 

När jag har den upptiltad så hänger tippen av växelhuset i vattnet men offeranodenerna är torra.

 

Båten är en flipper 575 med en evinrude 70hk utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ställa någon vikt i fören t.ex. en 20 liters vattendunk så skulle nog växelhuset komma upp ur vattnet och ha motorn upptiltad. När man är ute och åker kan man ställa dunken på bryggan.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Alla gånger upptiltad i salt och bräckt vatten. Men kan då riskera att lite bensin läcker från förgasarna om det är dåliga inställningar = om det är en förgasarmotor du har?

 

Hade min nere i sötvatten hela förra sommaren och den hade prickikorv på sig efter säsongen (men det gick ju att ta bort med sonax) :)

 

Sedan som Ture Sventon skriver så kan man ha en tyngd där fram, problemet är bara det att man lätt glömmer att ställa tillbaka den på bryggan när man är så sugen på att köra ut på sjön/havet.:rolleyes:

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker också att risken för vatteninläckage till växelhusets olja ökar markant om motorn alltid är nedtiltad om det har gått en tid sedan ompackning. Om motorn är upptiltad så är det en försvinnande lite del av tiden som den är utsatt för vatteninträngning.

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du drar en svart sopsäck över drevet, undrar en segelbåtsägare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Däremot kan det bli problem med kylningen om man glömmer bort sopsäcken när man åker iväg efter hemkomsten.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev TSventon:

Däremot kan det bli problem med kylningen om man glömmer bort sopsäcken när man åker iväg efter hemkomsten.

Man får sätta en kom-i-håglapp på tändningslåset 

👍😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 minuter sedan skrev Peter_K:

Man får sätta en kom-i-håglapp på tändningslåset 

👍😁

Eller en stor pappskylt i fören där det står "händer detta ofta så kanske det är dags för en skepparexamen" haha. Kunde inte låta bli:rolleyes:

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad är det egentligen för något positivt att ha motorn nedtiltad vid icke frostsäsong.

Jag har den alltid uppe så är den alltid ren och fin vid upptagningen. Ända nackdelen jag kan se är att det är lättare att stjäla den rostfria propellern.

Redigerad av TSventon

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev TSventon:

Vad är det egentligen för något positivt att ha motorn nedtiltad vid icke frostsäsong.

Jag har den alltid uppe så är den alltid ren och fin vid upptagningen. Ända nackdelen jag kan se är att det är lättare att stjäla den rostfria propellern.

 

Offeranoderna fungerar ju inte om de är ovan vattenytan. Är då någon del av rigg eller motorfäste i sjön kan det ge galvanisk korrosion på de delar som är under vatten. Det är teorin i alla fall och gäller såklart inte i sötvatten.

Din idé med en vikt i fören är inte alls dum om allt kommer över ytan därbak.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorfästet har i alla fall på min motor en egen anod och  växelhuset är säkert 5 cm över vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen. 

 

En vikt i fören är en bra idé. Motorfästet har dock vad jag vet inte egen anod och delar av fästet är alltid under vatten.

 

Säck på växelhuset är ju en ypperlig idé. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev coppertail:

 

Offeranoderna fungerar ju inte om de är ovan vattenytan. Är då någon del av rigg eller motorfäste i sjön kan det ge galvanisk korrosion på de delar som är under vatten. Det är teorin i alla fall och gäller såklart inte i sötvatten.

Din idé med en vikt i fören är inte alls dum om allt kommer över ytan därbak.  

Nä, men är den uppe luften behövs ju inte anoderna ändå. Så hissa upp motorn är mitt råd. Jag har alltid min motor upphissad,  ja utom när jag kör såklart. Motorfästet har väl anod som är i vattnet. Ställ en tyngd i fören så slipper du beväxtning på den del som inte kommer upp ur vattnet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn är en Evinrude 70hk -86 med manuell tilt.

Jag kan inte hitta någon anod på motorfästet. Tittar jag på sprängskiss på boats.net så står det att det finns en anod på modeller med elektrisk tilt/trim.

 

Så just nu leder alternativet med sopsäcken. Annars hade upptiltat med vikt i fören varit ett givet väl. Kanske är sopsäck och upptiltat ett bra sätt?

 

Ett annat alternativ är att gott ett ställe att sätta en anod på på motorfästet?

 

Ang vatteninträngning. Motorn är gammal och det är nog risk för detta då jag inte bytt packningen men är inte risken större för det om man låter packningarna torka ut titt som tätt genom att tilta upp?

 

Här gått ett varv i båtklubben och det är väldigt blandat mellan upp och nertiltat och mängder som har någon del av motorn i vattnet vid upptiltat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev coppertail:

 

Offeranoderna fungerar ju inte om de är ovan vattenytan. Är då någon del av rigg eller motorfäste i sjön kan det ge galvanisk korrosion på de delar som är under vatten. Det är teorin i alla fall och gäller såklart inte i sötvatten.

Din idé med en vikt i fören är inte alls dum om allt kommer över ytan därbak.  

Såklart inte i sötvatten? Menar du att man inte behöver offeranoder i sötvatten, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev vega1959:

Såklart inte i sötvatten? Menar du att man inte behöver offeranoder i sötvatten, eller?

 

Många har ju zinkanoder i färskvatten och då kvittar det ju faktiskt helt eftersom anoden passiviseras på ett par dagar. 

Med en välmålad skädda kvittar det också om den doppar i vattnet. Men ligger halva stålproppen under vatten och lackeringen på riggen är slut är det en annan sak. 

Men jag gissar att Du väljer att inte förstå vad jag menar ändå? 

Redigerad av coppertail

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...