Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MinorOffshore

Hur mycket förbrukar ett rele ?

Rekommendera Poster

Hej,

 

nu är Sterling 12130 AB äntligen installerad och några andra felkoplingar också åtgärdade. Samtidigt kom det fram att ett (förbrukarbankens) av de fjärrstyrda huvudströmbrytarna (BEP 701 MD, förbrukning 15 mw) i något skede bytts ut mot ett rele som ju hela tiden när det är på förbrukar en viss ström. Nu är min fråga, hur mycket förbrukar ett BOSCH 0 333 009 004 rele ? 

https://www.bosch-automotive-catalog.com/en/product-detail/-/product/0333009004?returnPage=https%3A%2F%2Fwww.bosch-automotive-catalog.com%2Fen%2Fproduct-search%3Fp_p_id%3Depdssearchresult_WAR_aaecatportlet%26p_p_lifecycle%3D0%26p_p_state%3Dnormal%26p_p_mode%3Dview%26p_p_col_id%3Dcolumn-2%26p_p_col_count%3D1%26autoLoad%3D1

 

Det jag hittat på nätet, information om ett liknande rele säger att förbrukning är så stor som 0,83 A ? Om jag tolkar texten rätt...

 

12 Volt 150 Amp Continuous Duty 
Bosch Replacement Type Solenoid 
800 Amp Inrush
2 - 8mm Battery Studs
2 - 4mm Coil Activating Terminals 
Nominal excitation current A 0,83
Dimensions L 104 x W 56 x H 57 mm Mounting Base Flat 180 Degrees
Replaces Tyco V23333L0000X012
Bosch Number 0 333 009 004
0333009004,333009004, 333 009 004 
0-333-009-004

 

Kan detta stämma ? Det är 20 A på ett dygn, hälften av vad kylskåpet drar och i mitt tycke helt för mycket/onödigt...

 

Tack igen i förväg för kunniga svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt databladet tål det 150 A

Det står intet om egenförbrukningen, detta är ett rätt stort relä, som jag brukar kalla för "kontaktor".

Jag har mätt på liknande i andra sammanhang (förekommer i elektriska gaffeltruckar och pallstaplare) dessa förbrukar drygt 1A precis i dragögonblicket och ungefär 0,5 A i hålläget, men det finns olika modeller så detta är en ungefärlig uppskattning, du får väl mäta.

Men 0,83 A låter ju i det sammanhanget rimligt.

 

Sedan gör du delvis som många andra, fruktsallad, blandar ihop saker och ting.

Ampere, A och amperetimmar, Ah.

Det är två olika saker.

Om man mäter strömmen i ampere är det i stunden, i det absoluta ögonblicket.

Amperetimmar är hur mycket en sak förbrukar under en timma.

Säg nu för enkelhetens skull att relät/kontaktorn drar exakt 1 A, då förbrukar det 24 Ah på ett dygn.

Vanligtvis används Ah för att ange kapaciteter i batterier. Väldigt teoretisk skulle då ett 75 Ah batteri hålla en sådan här kontaktor dragen i 75 timmar, men riktigt så enkelt är det inte, snarare i två dygn då det blir en del andra förluster, och så skall man ju aldrig ladda ur batterierna helt... som ett exempel då alltså!

 

Ja det är i alla fall en onödig förbrukning, även om jag tror att ditt kylskåp förbrukar litet mer...

Vanliga elektromekaniska huvudbrytare/batterifrånskiljare drar ju ingenting, mer än litet muskelkraft. Använd en sådan istället! tror även att det blir billigare.

 

Här finner du liknande lösningar, men firman anger inte heller här egenförbrukningen...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

0,83 A låter mycket, det blir ju 10 W ungefär.

En 10 W glödlampa blir rätt varm...

Men det är ju ett rätt kraftigt relä.

 

Jag kan inte terminologin, men jag misstänker att "Nominal excitation current" är den ström reläet tar just när det drar.

 

En vanligare effekt på spolen till ett skiljerelä när det är dragen är runt 2 W eller så, dvs 0,2 A eller så. Då klarar reläet 40 - 60 A vilket räcker för ett skiljerelä.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog säga att ett kraftrelä (är på gränsen till att vara en kontaktor) drar så där mycket, till o med mer.

Sedan så är det nog inte gjort för kontinuerlig  drift, kan tänka mig att reläspolen blir rätt ljummen efter ett tag, vad jag kan se i specen så max 1 timme kontinuerlig spänningsättning av spolen.

image.thumb.png.a54aed9d8dbacfb00b24443c18a3d8df.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
47 minuter sedan skrev Gelis:

Skulle nog säga att ett kraftrelä (är på gränsen till att vara en kontaktor) drar så där mycket, till o med mer.

Sedan så är det nog inte gjort för kontinuerlig  drift, kan tänka mig att reläspolen blir rätt ljummen efter ett tag, vad jag kan se i specen så max 1 timme kontinuerlig spänningsättning av spolen.

image.thumb.png.a54aed9d8dbacfb00b24443c18a3d8df.png

Max 1 h bruk är ju lite skrämmande när den är instalerad för att koppla på förbrukarbanken som under semestern kan vara på i minst ett par veckor... Måste försöka få relet bytt så snabbt som möjligt tillbaka till den ursprungliga BEP fjärrstyrda huvudströmbrytaren. Fjärrstyrd för att den ligger längst inne i maskinrummet och är ganska krånglig att komma åt varje gång man vill åka båt eller lämnar båten för en längre tid. BEP för att den passar i panelen så som den är gjord på varvet. Kanske relet var en tillfällig lösning som aldrig sedan åtgärdades ?

Redigerad av MinorOffshore

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Mina" relän/kontaktirer/kraftrelän i gaffeltruckar och liknade maskiner blir rätt så varma över spolen, säskillt de som dår jobba ofta och länge, inte så konstigt.

På den analoga tiden jobbade jag som fordonselektriker, det förekom en del utryckningsfordon ffa ambulanser i verkstaden, vi satte in en fjärrstyrd batterifrånskiljare i dessa som var ett bistabilt relä eller en motordriven brytare som inte hade någon egenförbrukning i vilolägena, minns naturligtvis inte vad det var för fabrikat, men de bistabila var väldigt lika de jag tipsade om i förra inlägget.

 

Jag köpte ju några servomotorer avsedda för kulventiler och installerade en sådan ombord på en trevägskran mellan vattentankarna och pentrypumpen. Jag tror det var Bhmac som kom på den briljanta idén att istället anbeinga detta servo på en batterifrånskiljare, det kanske funkar?

 

Jag såg en rolig lösning i en båt jag besökte för att installera någonting. Batterifrånskiljaren satt illa till, men någon av de förra ägarna hade modifierat den med delar från en hylsnyckelsats, kardanknut, lång förlängare och ett litet spärrhandtag.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett mycket smartare alternativ till en fjärrstyrd huvudbrytare är Victron Battery Protection. Den fungerar som fjärrbrytare, det enda som behövs är en vanlig liten brytare. Men det är också ett samrt djupurladdningsskydd som förhindrar att batterierna dras ur så mycket att de skadas. Egen förbrukningen är försumbar.

För 545 kr måste det anses som ett riktigt klipp.

https://24volt.eu/butik/BP-65?search=victron

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack! 

 

Det är en fin idé! Nu måste jag bara räkna ut vilken version av Battery Protection. Förbrukningen som belastar husbatteriet borde ju inte bli så stor... 

Och förbrytaren i hytten och kablarna till nuvarande rele finns redan så det är bara att koppla om. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

 

Var nere vid båten och mätte med tångamperemätare och om jag gjorde rätt så visade mätaren en förbrukning på 0,016-0,025 A med husbatteriet huvudströmbrytare (Bosch rele) avstängt. Med huvudströmbrytaren på visade mätaren mellan 1,8 - 2,3 A vilket jag tycker att är mycket då jag inte hittade några förbrukare som var på. 

Bogpropellerns & ankar spelets batteri belastades med en förbrukning på 0,18 - 0,22 när batteriets huvudströmbrytaren (BEP 701 MD, fjärrstyrt motordrivet vars egen förbrukning borde vara 0,015 A) var på. Vart försvinner den strömmen? 

Mätning A.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev MinorOffshore:

Var nere vid båten och mätte med tångamperemätare och om jag gjorde rätt så visade mätaren en förbrukning på 0,016-0,025 A med husbatteriet huvudströmbrytare (Bosch rele) avstängt. Med huvudströmbrytaren på visade mätaren mellan 1,8 - 2,3 A vilket jag tycker att är mycket då jag inte hittade några förbrukare som var på. 

Bogpropellerns & ankar spelets batteri belastades med en förbrukning på 0,18 - 0,22 när batteriets huvudströmbrytaren (BEP 701 MD, fjärrstyrt motordrivet vars egen förbrukning borde vara 0,015 A) var på. Vart försvinner den strömmen? 

Mätning A.jpg

Låter rimligt, men en bättre idé hade ju varit att mäta på reläts manöverkabel.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Ok, tack ! Jag skall försöka imorgon, men var/hur hittar jag enklast reläts manöverkabel ? Förstår jag rätt att om jag mäter över manöverkabeln så ser jag hur mycket reläet drar och kan från skillnaden mot hela förbrukningen se om även något annat belastar batteriet fast ingen förbrukare borde vara på ?

Minor 27 huvudströmskåp bakom 2.jpg

Minor 27 huvudströmskåp bakom.jpg

Bosch relä.jpg

Redigerad av MinorOffshore

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är BEP701 MD du har så är det den klena gröna kabeln, enligt datablad jag fann när jag Googlade, du kan ju mäta på den röda och svarta också.

Men detta är en motordriven brytare, rimligtvis har den en egenförbrukning bara under tiden motorn går, vid av eller påslag. Firman Boatlab.se säljer denna.

Skissen visar en annan typ.

 

Sedan finns det många ställen som det kan förbrukas små strömmar, larm, radions minneskretsar, elektrisk klocka.... Sedan kan det förekomma skadliga läckströmmar, men det finns andra som är bättre på att förklara äna vad jag är.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev MinorOffshore:

Tack! 

 

Det är en fin idé! Nu måste jag bara räkna ut vilken version av Battery Protection. Förbrukningen som belastar husbatteriet borde ju inte bli så stor... 

Och förbrytaren i hytten och kablarna till nuvarande rele finns redan så det är bara att koppla om. 

Har du bog/ankarspel kopplat på förbrukningsbatteriet så kan det bli en hel del. Då får man fundera på hur man ska ha det kopplat.

Jag har micro och har en 100A Victron, det funkar. Min inverter kan kan ge 5000 W men om jag mot förmodan ska köra väldigt mycket så får jag koppla förbi Victron eller koppla invertern direkt mot batteriet.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
18 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Om det är BEP701 MD du har så är det den klena gröna kabeln, enligt datablad jag fann när jag Googlade, du kan ju mäta på den röda och svarta också.

Men detta är en motordriven brytare, rimligtvis har den en egenförbrukning bara under tiden motorn går, vid av eller påslag. Firman Boatlab.se säljer denna.

Skissen visar en annan typ.

 

Sedan finns det många ställen som det kan förbrukas små strömmar, larm, radions minneskretsar, elektrisk klocka.... Sedan kan det förekomma skadliga läckströmmar, men det finns andra som är bättre på att förklara äna vad jag är.

Hej, bruksbatteriet har ett Bosch BOSCH 0 333 009 004 relä (skissen) som fjärstyrd huvudbrytare. Motorns batteri styrs av BEP och bog/ankar kopplas även på av en BEP fjärrstyrd.

Läckströmmar är jag rädd för ! Förra sommaren fick jag hål på propellrarna (VP DPH Nibral) delvis på grund av läckströmmar enligt VP...

Redigerad av MinorOffshore

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
15 minuter sedan skrev bhemac:

Har du bog/ankarspel kopplat på förbrukningsbatteriet så kan det bli en hel del. Då får man fundera på hur man ska ha det kopplat.

Jag har micro och har en 100A Victron, det funkar. Min inverter kan kan ge 5000 W men om jag mot förmodan ska köra väldigt mycket så får jag koppla förbi Victron eller koppla invertern direkt mot batteriet.

Bog/ankarspel är på ett skillt batteri och under en egen huvudbrytare, men det batteriet är ihopkopplat med husbatteriet därifrån den övriga förbrukningen används. Närmast kylskåp, plotter, radar, strålkastare, bogstrålkastare, sökljus, lanternor, värmare, spis etc. Har aldrig tidigare räknat total förbrukning för de flesta (stora) förbrukare används endast då motorn och laddningen är på.

Redigerad av MinorOffshore

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 timmar sedan skrev MinorOffshore:

Hej, bruksbatteriet har ett Bosch BOSCH 0 333 009 004 relä (skissen) som fjärstyrd huvudbrytare. Motorns batteri styrs av BEP och bog/ankar kopplas även på av en BEP fjärrstyrd.

Läckströmmar är jag rädd för ! Förra sommaren fick jag hål på propellrarna (VP DPH Nibral) delvis på grund av läckströmmar enligt VP...

Även länspumpen kan ha en automatik som förbrukar några mA vid vila.

I min båt har jag några LED-armaturer med en lysande on/off-knapp som lyser även då belysningen är släkt, rimligtvis drar dessa litet ström, LED-belysning som ger ledljus alltså. Vidare har jag sådana där USB-pluggar i cigarettändaruttagen som har en lysande lysdiod, alltid, sådana saker kanske du också har som då tillsammans drar några mA? kanske en evigt påslagen antennförstärkare till radion eller TV´n, som drar litet granna?

 

Jo, Bosch 33 009 004 är ju ett "vanligt" stort relä, mät på någon av de klenare manöverkablarna, det finns en för plus och en för minus, vill minnas att dessa har skruvanslutning eller flatsiftsanslutning som brukar sitta på samma gavel som de tjocka kablarna.

Omfamna en av manöverkablarna med tångamperemetern (spelar ingen roll vilken, men du får minusvärde om du mäter på minuskabeln) och be någon medhjälpare manövrera detta relä under tiden du läser av instrumentet.

 

Sedan tycker jag att ormboet är snyggt, är det månne den röda Anaconda electra som bor där?😃

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta en okunnig, men varför behöver man en fjärrstyrd huvudbrytare..? Varför inte bara en helt vanlig, mekanisk, huvudbrytare som har noll i egenförbrukning. Jag förstår om man vill använda ett relä för att köra t ex en bogpropeller, men varför ha det på förbrukningsbanken?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev Peter_K:

varför behöver man en fjärrstyrd huvudbrytare..?

"Fjärrstyrd för att den ligger längst inne i maskinrummet och är ganska krånglig att komma åt".

En annan aspekt är att ett relä brukar hålla betydligt längre än en vanlig batterifrånskiljare.

Väljer man en Victron Battery Protection så får man ju dessutom batteriskydet till ungefär samma pengar som en bra manuell brytare.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev bhemac:

"Fjärrstyrd för att den ligger längst inne i maskinrummet och är ganska krånglig att komma åt".

 

Fast det borde väl gå att lösa med någon meter kabeldragning, tänkte jag? Få prylar, liksom...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
30 minuter sedan skrev Peter_K:

Fast det borde väl gå att lösa med någon meter kabeldragning, tänkte jag? Få prylar, liksom...

Det är en mycket bra fråga !

I mitt fall är det så att båten kom med fjärrstyrda strömbrytare och det är ganska bekvämt när det fungerar. Kollar man på båtmässorna har åtminstone Sargo/Minor, Targa och många flere fjärrstyrda system för att inte nämna HOC Explorer...

Läser man vad tillverkarna säger så sparar det en massa dyr kabeldragning (även vikt) och spänningsförluster när man kan ha strömbrytarna så nära motorn och batterierna som bara möjligt. De motorstyrda brytarna drar 15 mA per styck (3 st.) så förbrukningen är inte så stor. Det stora problemet är att ett av dem byttes ut i något skede mot ett stort relä som kanske drar 2 A hela tiden när huvudströmmen är på... Det är helt för mycket onödig förbrukning så det måste jag åtgärda.

På min gamla båt fanns det en skilld lucka i sittbrunnen med manuella brytare som jag lade på vid sjösättning och kopplade ur när båten lyftes upp ett halvt år senare. Inga problem alls, allting fungerade och blybatterierna höll i 11 år före de måste bytas ut. 

Nu kämpar jag med den nya båtens el-system och försöker få bort all onödig strömförbrukning och få systemet enklare... Vet ej om det blev enklare denna vecka då en Sterling AB instalerades, men åtminstone är laddningen både effektivare och går rätt till så att mina AGM-batterier inte kokas sönder :).

Skulle jag ännu få solpanelen instalerad så borde jag ha en bekymmersfri sommar.

Redigerad av MinorOffshore

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-11 vid 14:42 skrev Georg_Ohm:

Även länspumpen kan ha en automatik som förbrukar några mA vid vila.

I min båt har jag några LED-armaturer med en lysande on/off-knapp som lyser även då belysningen är släkt, rimligtvis drar dessa litet ström, LED-belysning som ger ledljus alltså. Vidare har jag sådana där USB-pluggar i cigarettändaruttagen som har en lysande lysdiod, alltid, sådana saker kanske du också har som då tillsammans drar några mA? kanske en evigt påslagen antennförstärkare till radion eller TV´n, som drar litet granna?

 

Jo, Bosch 33 009 004 är ju ett "vanligt" stort relä, mät på någon av de klenare manöverkablarna, det finns en för plus och en för minus, vill minnas att dessa har skruvanslutning eller flatsiftsanslutning som brukar sitta på samma gavel som de tjocka kablarna.

Omfamna en av manöverkablarna med tångamperemetern (spelar ingen roll vilken, men du får minusvärde om du mäter på minuskabeln) och be någon medhjälpare manövrera detta relä under tiden du läser av instrumentet.

 

Sedan tycker jag att ormboet är snyggt, är det månne den röda Anaconda electra som bor där?😃

Nu har jag mätt igen och förbrukningen över manöverkabeln är ca. 1 A så nu gäller det att hitta vart de resterande 0,8 - 1,2 A försvinner fast inga förbrukare borde vara på... 

Ormboet blir lite snyggare när luckan stängs och bara panelen med säkringar och avbytare syns :). 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...