Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
jollas

Svårt att få i växel

Rekommendera Poster

Har varit ute ett par gånger nu med båten sedan jag bytt motor och drev( vp 270). Vid båda tillfällen så har det blivit väldigt svårt att få i fram växeln när motorn blivit varm. Backen funkar klockrent även när den är varm.När jag justerade in drevets växelläge var motorn kall så min fundering är om det skulle kunna bero på att det är feljusterat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen expert på VP men kan du inte köra motorn varm och göra om justeringen?
Om det blir en skillnad vet du då vad det beror på. Sedan tar du det därifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Baxlaget:

Ingen expert på VP men kan du inte köra motorn varm och göra om justeringen?
Om det blir en skillnad vet du då vad det beror på. Sedan tar du det därifrån.

Tack för svaret!

Tänkte testa i morgon att varmköra vid bryggan och se hur det funkar lite. Har kollat med en firma i närheten och de var inne på att drevets olja ,vid värme, gör att växelkonan inte vill hamna i framväxel. Samma svar av en på en nätfirma som säljer delar så det är väl det troligaste. 

Ska ,som du skriver, ändå testa hur alla kyltemperaturer ser ut och se om jag kan komma åt att justera något vid gas växelmekanismen. Har byggt om kylsystemet i år med värme växlare där allt funkade utan drevet inkopplat. Det som gnager i mig är att jag tycker att limporna och även knäna känns varmare än hemma och då hade jag enbart trädgårdsslangen på en halv tum som kylde. Nu har jag en tum via drevet och havsvatten vilket inte borde bli sämre...Det skulle ju kunna tyda på detta drevet ,av någon anledning, inte gör att kylningen är helt ok genom drevet,vilket skulle kunna resultera i oljan blir för varm och ger att växeln inte funkar. Bara en tanke.... det är väl mest troligt att den där konan är sliten tyvärr 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
41 minuter sedan skrev jollas:

Det som gnager i mig är att jag tycker att limporna och även knäna känns varmare än hemma och då hade jag enbart trädgårdsslangen på en halv tum som kylde

Hur mycket vattentryck hade du då? Impellern (eller motsvarande som du har) kanske inte kan prestera samma vattentryck och därmed inte samma kylvolym ... ?

Redigerad av Baxlaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Baxlaget:

Hur mycket vattentryck hade du då? Impellern (eller motsvarande som du har) kanske inte kan prestera samma vattentryck?

Jag antar att vattentrycket är ca en bar i kranen. Vad jag kunde se,när jag körde hemma, var att kylslangarna "krympte" vid gaspådrag som om vattenpumpen ville ha mer flöde än kranens tryck kunde leverera vilket jag tolkade som att hela kylsystemet var helt ok då alla temperaturer var helt ok trots för litet flöde till pumpen. Tänkte att med grövre slang så får pumpen den mängd vatten med råge som behövs. Lätt att vara efterklok nu men jag provkörde även när drevet var återmonterat och då utan kylning till drevet utan enbart kylvatten i motorn och växlaren. Provade bara korta stunder för att justeraväxelreglaget  på drevet då det var ett annat än det gamla men...Även om impellrarna i pumpen var relativt nya så funderar jag på om de tagit stryk så att det gör att kylningen inte är helt ok ändå. Tänkte kolla hur mycket pumpen faktiskt pumpar i morgon. Om den nu skulle visa sig pumpa helt ok så kan man väl helt utesluta att kylsystemet inte är ok. Att limpor och knän blir varmare nu än innan vid hemmaprovkörningen kan ju bero på motorn och därmed resten av kylsystemet får en.annan arbetstemperatur vid skarpt läge så att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen expert men har svårt att tänka mig att impellrarna tog skada av en kort vattenbrist. Istället visar det på deras effektivitet. En trasig impeller skulle inte ha krympt slangen

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Baxlaget:

Ingen expert men har svårt att tänka mig att impellrarna tog skada av en kort vattenbrist. Istället visar det på deras effektivitet. En trasig impeller skulle inte ha krympt slangen

 

Du har förmodligen rätt. Jag försöker väl helt enkelt att utesluta minsta möjlighet till andra fel än den där växelkonan vilket innebär att båtsäsongen är över för denna gången. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt, ingen expert. Förklara gärna om "växelkonan". Har missat det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är definitivt ingen expert själv men enligt bilder och vad som fick höra idag så är det en kona som glider på en axel. Mittenspåret på konan verkar styras av en växelförare som jag antar är den som lägger i back eller fram beroende på hur konans läge på axeln är. Att oljans densitet minskar vid värme skulle då,enligt vad jag hörde, göra att en sliten kona har svårare att hamna i rätt läge då framväxelns läge är det övre läget på axeln...vilket skulle göra att det sjunker...?.När oljan är kall så skulle då en sliten kona fortfarande kunna hamna rätt eftersom den då är tjockare enligt expertrådet. Det var därför jag började spåna på om mitt drev kanske är för varmt....kallare drev = konan kanske ändå är ok....som sagt...halmstrån 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror inte säsongen är över för din del. Jag gillar felsökning och att hitta ledtrådar samt bevis på att saker inte är som trott.
Därför skulle jag göra som jag ursprungligen föreslog (utan att veta hur). Kalibrera om växelmekanismen när motorn är varm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att du har rätt!!

Tror nog att det ska gå att komma åt att justera vid gas/växel handtaget. Ska även kolla temperaturer och flödet för min egen del för att vara helt på den säkra sidan att allt är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är seriös. Det kommer gå bra. Uppdatera oss gärna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa reglage har två hål som man kan montera änden på växelkabeln i. Om man sätter den i det inre hålet blir det inte tillräcklig slaglängd på kabeln. Om kabeln är feljusterad märker man det på att ena växeln, framväxeln i ditt fall, går i vid mindre rörelse på spaken än normalt. Att man skulle behöva justera växellägena beroende på motorns temperatur har jag aldrig varit med om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Rollen:

Vissa reglage har två hål som man kan montera änden på växelkabeln i. Om man sätter den i det inre hålet blir det inte tillräcklig slaglängd på kabeln. Om kabeln är feljusterad märker man det på att ena växeln, framväxeln i ditt fall, går i vid mindre rörelse på spaken än normalt. Att man skulle behöva justera växellägena beroende på motorns temperatur har jag aldrig varit med om.

Jag har varit nere vid båten och kollat igenom igen. Alla temperaturer verkar fortfarande ok om än att det är varmare än hemma på gården. När jag varmkörde testade jag reglaget och 9 av 10ggr funkade det vilket gör mig en aning fundersam. Börjar att fundera lite i banorna   om det faktiskt är så att reglaget spökar och att det bara är en tillfällighet att motorn varit varm... Det är första båten  och den är av äldre modell så jag har inga referensramar  om hur saker och ting ska kännas än... Visst finns det en aning glapp i reglaget och det som gör mig fundersam är att frilägesknappen verkar inte alltid funka klockrent. Vid ett av de tillfällena som framväxeln inte gick i så kändes frilägesknappen "stum". Förra året och annan motor och drev (hann bara använda den 7-8 tillfällen innan motorn skar) så strulade även det i växellägena. Nu i år med annan motor och annat drev (har bara hunnit testa 2 ggr) så kändes växelreglaget ok efter inställning....hemma...och allt funkade tills den blev varm båda tillfällena. Hade jag nu kunnat lita på att det alltid går att växla om än med ett par försök så kunde man ju kört till en marina och bett de lösa det men jag tänker inte dra ut och bli ståendes. Ska kolla med några mer erfarna om reglaget "känns" som det ska och ta det därifrån. Visst kan man byta kona och växelförare men jag vill helst vara säker på vad som faktiskt är fel innan ... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har kollat mitt växel/gasreglage och utan vajrar verkar lägena för fram och back riktiga. Däremot är spaken en aning glapp i och den känslan har mer erfarna än jag påpekat. När vajrarna sitter på plats så är reglaget betydligt trögare att växla bakåt än framåt,har jag fått till mig av andra, men utan vajrar är det lika. Min tanke är väl att byta växelvajer när jag fått upp båten i höst och göra om jobbet med justeringar efteråt. Har provat att smörja vajern på plats men utan någon större framgång . Tänkte testa använda mig av slang utanpå plashöljet på vajern med slangklämma runt och fylla den med kedjeolja eller något och sen köra med tryckluft för att "skjuta" in oljan. Har sett att det finns vajersmörjare men tror inte att trycket i en sprayburk fixar jobbet ....

Om man behöver byta växelvajern så har jag läst mig till att man ska ha en följetråd och liknande men när jag kollade på vajern och höljet så undrar jag hur det ska gå till med risk för att verka okunnig 🤔 Om nu vajer och höljet löpt inuti ett rör så köper jag det med följetråd men om man bara ska byta vajern och spara höljet,blir det inte extremt tajt med utrymme?

Har googlat men inte hittat något bra svar än...

Redigerad av jollas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...