Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dalton85

Köpråd - Vad ska jag köpa?

Rekommendera Poster

Hallå! 

 

Jo det är såhär att jag har kört jänkare nu i flertalet år men blivit sugen på båt! Sålde därför min bil i helgen och söker nu då båt. Jag vill ha en båt där familjen kan åka och även övernatta så behöver sovplats för 4 pers, 2 vuxna och 2 barn... 

vore inte fel att ha en liten köksdel, kyl och lite sånt också... 

Jag har aldrig haft båt tidigare så tycker det är jättesvårt vad man ska köpa... 

Jag har satt ett maxpris 115.000:- så letar något under det...

På blocket finns det en hel del båtar runt hundringen, som t.ex Nimo 23 med volvo penta motor, Flipper 700 med mercruiser 3.0, Bayliner 2255 med mercruiser v6, Renken 2500 med penta v8 osv... Finns som sagt mycket båtar i prisklassen... 

 

Men vad tusan ska jag köpa? En del säger det är för stora båtar att börja med, men det behövs ju för att familjen ska få plats?

 

Vi har en dröm om att åka genom hela Göta kanal nästa sommar... 

 

Jag har hela mitt liv kört lastbil, maskiner, hjulastare osv så van vid stora fordon, men inte på vatten :)...

Snälla hjälp, blir snart gråhårig i denna djungel som jag har noll koll på... 

 

tack på förhand! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet och båtlivet :-)

Med din erfarenhet av stora åkdon skulle jag inte oroa mig för att gå på en rätt stor båt från första början. Hanteringen är rätt likadan oberoende om det är en 14 fots snurrebåt eller en 25-fotare med drev. Om du dessutom vill att familjen skall trivas med båtlivet från första början så gäller det att ha lite utrymme för alla och envar. Det kan vara beprövande för samlivet i familjen om man plötsligt skall packas in som sillar och förväntas trivas med det :-)

Man får säga vad man vill men båtar köps nog ärligt talat oftast med hjärtat, spana runt efter den där snygga som har en fräsch motor...

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den tekniska biten är ju enklare än det kanske låter. 

Volvo Penta och Mercruiser bygger båda på gamla chevagrejor. 3.0 är den gamla ”iron duke”, 4,3 är V6:an och 5,0 samt 5,7 är cheva smallblock. 

Det som skiljer mest är dreven där nog penta är att föredra överlag. 

Mercruiser alpha är det mindre och Bravo det större enkelt förklarat. Bravodrev är att föredra. 

Alpha finns grovt räknat i tre generationer. 

Pre-alpha, alpha och alpha gen, II. 

 

Cobradrev och OMC bläddrar du bara vidare. 

 

Resten är ju ännu mer tycke och smak bara. 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja du behöver nog med din motor och maskin erfarenhet inte vara rädd för att köpa lite större båt. Ska man ta sig igenom Göta Kanal krävs det enligt mig:

 

Full ståhöjd under kapell

Midcabin

Toalett

Kyl - går att lösa med 12v portabel kyl

Vettigt skick på motorn.

 

Då kommer man snabbt upp i båtlängder runt 23-26 fot och det borde inte vara omöjligt att hitta en Sea Ray eller något likande för de pengarna.

 

Som ovan skrev så skulle inte jag oroa mig för att köpa Mercruiser eller Volvo Penta V6 eller V8. Har själv Mercruiser med Alpha drev och det funkar helt OK - bara man sköter service.

 

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får lägga ett ord för Coronet 24 family, har allt det du eftersöker + en toa som frun troligen uppskattar, samtidigt en kvalitetsbåt.Går bra i sjön, såg att det fanns en på blocket för 90 papp.

image.png.678098e39f30bb256d46f0f00ab17cee.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar... Hade ett par intressanta båtar på blocket men som hade omc... Efter varningen här googlade jag lite och det verkar som man ska ha något annat :)... Imorgon ska jag åka och kika på en Bayliner med mercruiser motor.. Så får vi se vart det bär hän... 

Då kommer nästa fråga, vid eventuell affär... Någon speciell man ska anlita för transport utav båt? Eller är det assistanskåren som gäller? Har en lastbil med kran på jobbet som jag kanske kan låna, skulle det funka om man lyfter upp båt+trailer på vanlig lastbil, bandar och sen kör? Om nu chefen går med på att låna ut...

bilen ska från uppsala till jönköping om det blir affär 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten från mitten av 80-talet så var Bayliners byggkvalite kanske inte den bästa. Läckage runt fönster mer regel än undantag. Brukar synas på missfärgat ludd ( klädsel). Akterspegeln bör fuktmätas så den inte är rutten

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Dalton85:

...

Då kommer nästa fråga, vid eventuell affär... Någon speciell man ska anlita för transport utav båt? Eller är det assistanskåren som gäller? Har en lastbil med kran på jobbet som jag kanske kan låna, skulle det funka om man lyfter upp båt+trailer på vanlig lastbil, bandar och sen kör? Om nu chefen går med på att låna ut...

bilen ska från uppsala till jönköping om det blir affär 

Kan inte he dig råd ang båten men funderar, och förutsätter, att du som kört jänkare också har skruvat en del. Korrekt?

Du vet säkert att med äldre prylar så blir det en del skruvande och det är nog en väldigt bra erfarenhet att ha skruvat äldre jänke-motorer när man köper en äldre båt med samma motor som bas. Dock skiljer det en del men det lär du dig säkert. 

Vad gäller transport så lönar det sig att ringa runt och fråga på pris och när de kan ta körningen. Av egen erfarenhet vet jag att när köpet är klart har man bråttom...

Oavsett om du kör själv eller anlitar någon så tänk på höjden under broar etc. 

När jag anlitade en stor firma för transport av en av mina tidigare båtar så kollade de inte detta utan bad mig bara kolla att ekipaget var under 4,5 m. Sen var det en passage som bara var 4,2...😳

Nåja, det löste sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...