Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
niedzwiedz_f

Motorolja till AQAD31A

Rekommendera Poster

Jag har köpt en båt med AQAD31A / 290DP och ska byta motorolja. Specifikationen som anges i tekniska data är API CD för både motor och 290DP drev och är utgången. Jag har lite svårt att hitta rätt oljor till dessa. Vad rekommenderar ni för olja och specifikation med tanke på att dieseln idag innehåller en del andra tillsatser än den gjorde 1987? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev niedzwiedz_f:

Jag har köpt en båt med AQAD31A / 290DP och ska byta motorolja. Specifikationen som anges i tekniska data är API CD för både motor och 290DP drev och är utgången. Jag har lite svårt att hitta rätt oljor till dessa. Vad rekommenderar ni för olja och specifikation med tanke på att dieseln idag innehåller en del andra tillsatser än den gjorde 1987? 

Motorolja med dieselkaraktär 15w/40 agrol megatruck eller något annat fabrikat. Men köp en kvalitetsolja gå inte i lågbudgetträsket. Till drevet antar jag att du ska ha en 75/90 olja helsyntet. Har det på min serie, men din är äldre och där kan det vara en annan olja penta har haft lite olika alternativ . Du kan ju vända dig till en penta dealer och fråga om typen mineral eller syntet. Så jag törs helt enkelt ej säga vad du ska ha där. När du byter oljefilter så köp original filter. Varför kommer vän av ordning att fråga, därför säger jag då, orkar ej utveckla frågan. Kom ihåg o ringssatsen till drevet med, till plugg, sticka, och fiberpackning till påfyllningpluggen. Rätt viktigt du vet vilken serie du har.DP A har en mineralolja du kan kolla på drevdelar.se där finns de olika dreven uppradade med tillhörande oljor. Samt servicesats till drevet vid oljebyte.

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt VP ska Din motor (AQAD31) ha SAE 15W-40 och Ditt drev (290 DP) SAE 90. Syntetoljan SAE 75W-90 kom med 290 DP-A2 som fick stålkona.

 

Jag brukar köpa oljorna på Swedol i 20 l dunk, oljan är från Q8 och priset brukar vara acceptabelt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar, de var till hjälp och oljor har införskaffats. Nu återstår bara arbetet att byta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev niedzwiedz_f:

Tack för era svar, de var till hjälp och oljor har införskaffats. Nu återstår bara arbetet att byta :)

 

Oljebyte: Varmkör motorn så att oljan blir lättflytande. Oljesug med sugslangen nedstoppad i oljestickans rör. Av de 11 litrarna bör Du kunna suga ut 9-10 liter lite beroende på hur motorn lutar.

Filterbyte: Lätta bara lite på filtret. Trä sedan en plastpåse utanpå filtret och skruva loss filtret. På de sättet slipper Du en del sölande...

 

Lycka till med olje- och filterbytet. Och lycka till med nya båten. 🙂

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det var en 31:a motor, oljevolymen är 9 liter. Måste man sticka ner en tunn slang genom oljesticksröret? På 40 motorn trär man ju en slang utanpå ett speciellt oljelänsrör bredvid oljestickan för att suga upp spilloljan genom. Det finns väl ett sådant på 31-41 motorerna också. Då använder man ju en tjockare och effektivare slang som man trär utanpå oljelänsröret.

oljevolym.pdf

Redigerad av henriknil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hey, tack för fler tips :). Det stämmer att oljemängden är 9 liter på en 31a (enligt instruktionsbok). Det finns oxå ett speciellt "sugrör" på motsatta sidan av motorblocket som jag tänkt använda. 
Hur är det att suga upp oljan kall, är det bara svårare eller omöjligt? Har båten fortfarande på land för lite skrovunderhåll och ännu ingen spolmuff. "Allt" är ju mycket enklare att göra på land så jag tänkte fixa så mycket som möjligt innan sjösättning som jag hoppas på till helgen. Måste motorn vara varm får jag vänta med oljebytet tills jag sjösatt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
52 minuter sedan skrev niedzwiedz_f:

Hey, tack för fler tips :). Det stämmer att oljemängden är 9 liter på en 31a (enligt instruktionsbok). Det finns oxå ett speciellt "sugrör" på motsatta sidan av motorblocket som jag tänkt använda. 
Hur är det att suga upp oljan kall, är det bara svårare eller omöjligt? Har båten fortfarande på land för lite skrovunderhåll och ännu ingen spolmuff. "Allt" är ju mycket enklare att göra på land så jag tänkte fixa så mycket som möjligt innan sjösättning som jag hoppas på till helgen. Måste motorn vara varm får jag vänta med oljebytet tills jag sjösatt. 

Oljan ska helst vara varm du får då alla avlagringar och skit som oljan binder lättare med dig ut. Kall olja är som sirap och det tar en evinnerlig tid att få ut den. Finns inga det måste vara så, men för att få god effekt på oljebytet är det bra om den är varm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter som vettigt att varmköra först m.a.o. Kollade på Erlandsons att en spolmuff kostar 200 pix,  det får bli en sådan. Tack för många bra svar kossor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev henriknil:

Det var en 31:a motor, oljevolymen är 9 liter.

 

2 timmar sedan skrev niedzwiedz_f:

Det stämmer att oljemängden är 9 liter på en 31a

 

My bad. Helt rätt av Er. Tanken fastnade i den sexcylindriga och fingrarna på tangentbordet följde tanken...🙂

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Metoderna för oljebyte är många och har varierat med åren. Jag hade en bekant som bytte olja bokstavligen. Han monterade ner oljetråget och tvättade det i samband med bytet, det skulle inte finnas några skitrester där inte. Men det var några år innan Maringuiden såg dagens ljus...

 

För egen del gäller banjonippel i stället för oljeplugg.

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...