Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Jocke80

Saltö 31 med VP41A

Rekommendera Poster

Hej!

 

Igår va jag och tittade på en Saltö 31 med en VP41A med drev.

Någon som har erfarenhet av dessa båtar/motorer? Bra? Dålig?

 

Med vänlig hälsning Jocke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
54 minuter sedan skrev Jocke80:

Hej!

 

Igår va jag och tittade på en Saltö 31 med en VP41A med drev.

Någon som har erfarenhet av dessa båtar/motorer? Bra? Dålig?

 

Med vänlig hälsning Jocke

Mycket stabil motor, lite krångel. Kolla vevhusventilationen ska ej vara hög som en lätt bris då den är varm. Jämn tomgång jämna varvtal, pressa båten till max tempen ska ej stiga över 92-93 efter lite längre tids körning. Kolla läckor sjövattenpump samt kolla oljeläckage så inget verkar kladdigt med olja. Oljetryck runt 4 kg vid högre varvtal tomgång runt 2kg.

Drevet ska lyda order vid rattutslag inga vibrationer vid maxutslag lite kan finnas men väldigt lite, vid ilägg växel ska det låta ett dovt klonk fram back, neutral ska ej hänga sig utan bara klicka ur. Kolla när drevet var ompackat sist.  Sen äre bare å åk...…...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. Drevet är dessutom nyrenoverat för 70tkr så det ska vara schysst.

Motorn har gått ca 1000 timmar bara. :) /Jocke

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Jocke80:

Tack för svar. Drevet är dessutom nyrenoverat för 70tkr så det ska vara schysst.

Motorn har gått ca 1000 timmar bara. :) /Jocke

Glömde tillägga att modellen på båt är riktigt fin, låg bredvid en sådan i fjol, stor båt med bra planering. Lycka till // Peter.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Jocke80:

Hej!

 

Igår va jag och tittade på en Saltö 31 med en VP41A med drev.

Någon som har erfarenhet av dessa båtar/motorer? Bra? Dålig?

 

Med vänlig hälsning Jocke

 

Årsmodell på båten, motorn och drevet? "Kossor" har sagt det mesta om drivlinan. Om motorn gått 1000 h har Du, med normal skötsel, ett stort antal motortimmar framför Dig. Drevet renoverat för 70 tkr? Varför? 70 tkr är mycket drevrenovering. Från vilken båt växlar Du till Saltö 31?

 

Vi har en -83:a med AD41P-A/DP-E från 2005. Om man inte behöver en båt med stort soldäck är Saltö 31 en trivsam båt. Bra akterruff, rymlig sittbrunn, trivsam salong, mycket stuvutrymme.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min far hade en 31:a under många år. Vi hade planlösningen med pentry nere samt dubbelmontage. Mycket fin familjebåt med fina trädetaljer i inredningen. Vad jag kommer ihåg så var den ganska vindkänslig men inget att haka upp sig på. 

 

Hoppas objektet är fint som du kikar på så har du kanske en väldigt snygg båt i din ägo inom en snar framtid!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

 

Årsmodell på båten, motorn och drevet? "Kossor" har sagt det mesta om drivlinan. Om motorn gått 1000 h har Du, med normal skötsel, ett stort antal motortimmar framför Dig. Drevet renoverat för 70 tkr? Varför? 70 tkr är mycket drevrenovering. Från vilken båt växlar Du till Saltö 31?

 

Vi har en -83:a med AD41P-A/DP-E från 2005. Om man inte behöver en båt med stort soldäck är Saltö 31 en trivsam båt. Bra akterruff, rymlig sittbrunn, trivsam salong, mycket stuvutrymme.

 

Redigerad av Jocke80

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Årsmodell 85-86 på båten, 87 på motor. Den har även midcabinen. Jag sålde min Nimbus 26 nyligen så detta är ju en större och rymligare båt, känns hyffsat modern för att vara så gammal.

Det jag kommer investera i vid köp är bogpropeller. /Jocke

Redigerad av Jocke80

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...