Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Larssa60

Tamd41 problem - vill inte accelerera

Rekommendera Poster

Hej! Först och främst är jag absolut ingen motorexpert, därför jag och far som ändå kan betydligt mer än mig söker hjälp här.

Jag har en windy 23 med en Tamd 41 Volvo penta i.

Ny turbo insatt 2016 (VP3802070)

(Drev; AD41/DP).

Dom 2-3 sista resorna förra säsongen började båten kännas trög och nu vill den inte trycka iväg alls längre. Då skall sägas att gasreglaget står i max men ändå orkar inte båten ens upp i mer än ca 6 knop. Turbon svarar inte alls som den gjort innan och när båten gått i dom dära 6 knopen i ca 20-30 sekunder så börjar det ryka svart.

Vi har nu testat följande:

- lossat luftfiltret och skruvat av turbohjulet som hade satt sig fast. Nu efteråt snurrar det så fort båten går på tomgång.

- luftat spridarna i motorn

- tryck med kompressor i slang in till tank(det bubblar bra)

- reglerat drevet i olika nivåer

 

(innan båten sjösattes i år byttes även oljan i motorn. Och byttes gjorde även oljefilter, luftfilter, bränslefilter, för-filter, vevhusfilter, zinkanoder, zink drevet.) 

 

Vad hade ni gjort härnäst?

Nån som har nån tanke eller tips på vart problemet kan ligga?

Kan det helt enkelt vara så att turbon är slut och gett upp redan efter 3,5 år?

 

Tacksam för alla tips.

Med vänliga hälsningar, Larssa (en orolig båtägare som snart har semester..) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Larssa60:

Hej! Först och främst är jag absolut ingen motorexpert, därför jag och far som ändå kan betydligt mer än mig söker hjälp här.

Jag har en windy 23 med en Tamd 41 Volvo penta i.

Ny turbo insatt 2016 (VP3802070)

(Drev; AD41/DP).

Dom 2-3 sista resorna förra säsongen började båten kännas trög och nu vill den inte trycka iväg alls längre. Då skall sägas att gasreglaget står i max men ändå orkar inte båten ens upp i mer än ca 6 knop. Turbon svarar inte alls som den gjort innan och när båten gått i dom dära 6 knopen i ca 20-30 sekunder så börjar det ryka svart.

Vi har nu testat följande:

- lossat luftfiltret och skruvat av turbohjulet som hade satt sig fast. Nu efteråt snurrar det så fort båten går på tomgång.

- luftat spridarna i motorn

- tryck med kompressor i slang in till tank(det bubblar bra)

- reglerat drevet i olika nivåer

 

(innan båten sjösattes i år byttes även oljan i motorn. Och byttes gjorde även oljefilter, luftfilter, bränslefilter, för-filter, vevhusfilter, zinkanoder, zink drevet.) 

 

Vad hade ni gjort härnäst?

Nån som har nån tanke eller tips på vart problemet kan ligga?

Kan det helt enkelt vara så att turbon är slut och gett upp redan efter 3,5 år?

 

Tacksam för alla tips.

Med vänliga hälsningar, Larssa (en orolig båtägare som snart har semester..) 

Den där turbon låter allt annat än frisk.. vore nog idé att kolla den ordentligt 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
16 minuter sedan skrev Rubenjames:

Den där turbon låter allt annat än frisk.. vore nog idé att kolla den ordentligt 

Om du inte har någonting som snott sig runt propellern så håller jag med om att det kan vara turbon, har haft samma problem x2.

Om du tar bort luftfiltret igen och känner på kompressorhjulelet i turbon igen. Det skall inte finnas något som helst glapp i axeln, varesig axiellt eller radiellt, den skall känas stum när du ruckar i den, däremot skall den rotera väldigt lätt. Troligtvis tar fläktbladen i husets innervägg och den stannar eller roterar väldigt långsamt, det är jättesmå toleranser här, tiondels millimeter, så det behövs inte så mycket glapp förän det är kört.

Om du bor i Göteborgsområdet finns det två firmor på Hisingen som renoverar turboaggregat, vanligtvis lämnar man in det på morgonen och hämtar det nyrenoverat på eftermiddagen, men det är ju semestertider nu....  ilallafall myckat billigare att renovera än att köpa nytt eller utbytes, men kolla förmsäkerhets skull med Volvo-Penta....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Larssa60:

Hej! Först och främst är jag absolut ingen motorexpert, därför jag och far som ändå kan betydligt mer än mig söker hjälp här.

Jag har en windy 23 med en Tamd 41 Volvo penta i.

Ny turbo insatt 2016 (VP3802070)

(Drev; AD41/DP).

Dom 2-3 sista resorna förra säsongen började båten kännas trög och nu vill den inte trycka iväg alls längre. Då skall sägas att gasreglaget står i max men ändå orkar inte båten ens upp i mer än ca 6 knop. Turbon svarar inte alls som den gjort innan och när båten gått i dom dära 6 knopen i ca 20-30 sekunder så börjar det ryka svart.

Vi har nu testat följande:

- lossat luftfiltret och skruvat av turbohjulet som hade satt sig fast. Nu efteråt snurrar det så fort båten går på tomgång.

- luftat spridarna i motorn

- tryck med kompressor i slang in till tank(det bubblar bra)

- reglerat drevet i olika nivåer

 

(innan båten sjösattes i år byttes även oljan i motorn. Och byttes gjorde även oljefilter, luftfilter, bränslefilter, för-filter, vevhusfilter, zinkanoder, zink drevet.) 

 

Vad hade ni gjort härnäst?

Nån som har nån tanke eller tips på vart problemet kan ligga?

Kan det helt enkelt vara så att turbon är slut och gett upp redan efter 3,5 år?

 

Tacksam för alla tips.

Med vänliga hälsningar, Larssa (en orolig båtägare som snart har semester..) 

Med största sannolikhet turbon, svartryker det så får den då bränsle nog. Hur lågt ligger båten i vattnet? Har du klaffar på utblåset till drevet eller har du klaffar i avgasslangen. Har du otur kan du få upp vatten i avgasröret och då får turbon stryk. Jag skulle kollat turbon igen har den fastnat under vintern är något fel. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...