Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
mrperry

Propeller till Yamarin 5930 (59HT) med Yamaha F115

Rekommendera Poster

Har sökt igenom alla forum jag kan hitta i ämnet och vill egentligen bara få bekräftat att jag tänkt rätt innan jag beställer en ny propeller. I höstas köpte jag en Yamarin 5930 med en Yamaha F115, båda från 2006. Motorn har gått 150h. När jag köpte båten satt en Yamaha Alu propeller 13 x 21 på, säljaren skickade även med en taffligt lagad (obalans) Yamaha stålproppeller 13 x 19. Jag har testkört båda med följande resultat. Fart är tagen med GPS och i lugnt vatten och svag vind. 1 person (70kg) i båten och ca 120kg i bränsle och last. Tyvärr har jag inte alla varvtal och hastigheter på stålpropellern.

 

Yamaha Alu 13 x 21:

4000rmp - 26knop

4600rpm - 29knop

4900rpm - 31knop

5000rpm - 32knop

5300rpm - 33knop

 

Yamaha Stål 13 x 19:

5700rpm - 35knop

 

 

Efter detta och en massa googlande så tyckte jag att en Aluminium Turning Point Hustler 13,25 x 19 (2143 1911) borde passa fint (snål som man är) men när jag fick testat den så blev jag besviken på resultatet:

 

Turning Point Alu 13,25 x 19:

4000rpm - 25knop

4300rpm - 28knop

4600rpm - 30knop

4900rpm - 32knop

5300rpm - 34knop

 

Jag är inte ute efter att maxa toppfarten utan vill bara få motorn att gå på optimalt varvtal vid full gas. Hittills är det ju stålproppen som gett bäst varvtal men eftersom den är i dåligt skick så är det inget alternativ. Nu har jag vaskat fram några alternativ som jag funderar på och som jag skulle vilja ha er hjälp med att analysera.Hissningen på motorn är i andra hålet uppifrån av totalt 4 hål.

 

* Apollo 3-Blade (artnr 993144) 13,25 x 17, ca 4200kr inkl hubkit

* Apollo 3-Blade (artnr 993145) 13,125 x 19, ca 4200kr inkl hubkit

* Solas Rubex NS 3 13.25 x 17  (artnr 9431-133-17), ca 4200kr inkl hubkit

* Solas New Saturn 13,25 x 17  (artnr 3431-133-17,) ca 4200kr. Hubkit behövs ej köpas

* Har även hittat en begagnad intressant propeller i bra skick. Turning Point Express 13,25 x 19 för ca 2000kr inkl hub.

 

Jag misstänker att det skulle passa bäst med en propeller med stigning 17 för att komma upp i närmare 6000rpm eller tänker jag fel? Den gick ju ganska bra med 13 x19 stål som i och för sig var dåligt lagad och i obalans. Vad tror ni om man jämför den alu som jag har nu (TP Hustler 13,25 x 19) med en rostfri i samma dimension, hamnar man på samma maxvarv (5300rpm) eller skulle den varva mer eller mindre?

 

/Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kolla med propellertrim eller liknande firma som kan proppar. De kan antingen laga den i stål du redan har eller råda dig till vilken ny du bör köpa. Köper du där, får du också bytesrätt och kan testa stigning och proppar tills det blir rätt.

 

En 19” rf känns rätt om jag kikar i körfakta för 59ht med yamma 115. Tycker du skall skippa alu. Har du inte bytesrätt på TPn? 

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Yamaha körfakta körde med 13x19" stål och nådde med 2 personer 35,5 knop vid 5600 rpm. Blir inte det bra för dig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren Mange249 och Kane.

Jag har mailat Propellertrim så får vi se vad de föreslår och i vilken prisklass de ligger.

Det jag just nu funderar på är om man får samma varvtal med en TP Express SS 13,25 x 19 eller en Apollo SS 13,125 x 19 som jag får med en std stålprop 13 x 19? I så fall skulle den begagnade TP Express:en vara intressant (vill ju inte lägga mer pengar än nödvändigt)

 

/Per

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vara skillnad i geometri även om storlek och material är lika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu har jag kollat lite mer på den begagnade som jag hittat. Det är en TP Express 13,25 x 19. Är dock osäker på om hubkittet passar min motor. Propellern har suttit på en yamaha 70 2-takt och har ett hubkit som heter Turning Point Master Guard #30. När jag söker på TP:s hemsida så hänvisar de till hubkit 505 för min motor. Någon som vet om det passar med samma hubkit på F115 som en äldre 70hk 2-takt? Står på hub-kittet (#30) att den ska passa Yamaha 70-130 (2-takt och 4-takt) så det borde ju passa?

Redigerad av mrperry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte den begagnade TP Express 13,25 x 19 igår och monterade och provkörde. 36knop vid 5500rpm. Var tvungen att trimma upp motorn väldigt högt för att få ut sista 300rpm, så fort jag gjorde minsta gir så tuggade den luft. Vid "normal" (ändå högt trimmad) trimmning varvar den ca 5200rpm och gör ca 34-35knop. Kan det vara läge att hissa upp motorn något pinnhål? Den sitter nu monterad i hål 2 av 4 om man räknar uppifrån. Skulle man hissa upp den till hål 3 eller rent av hål 4 tro? Hur gör man enklast en sådan hissning? Antar att det får göras på land? Räcker det att man hissar upp motorn med domkraft på skäddan och samtidigt stabiliserar den i överkant eller måste man lyfta hela motorn?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur högt sitter antikaviationsplattan i förhållande till skrovbotten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du kan hissa ett hål och få lite mer varv och nån knop till. 59orna verkar gå bra i 3e hålet iaf med 150hk. Jag hade absolut hissat om jag haft stålpropp. Man vet dock inte hundra hur det blir förens man testat.Jag hade däremot inte hissat 2 direkt, kan bli lite väl mycket och proppen kanske inte funkar med det.

 

Hissar gör du på land och du behöver en motorlyft, kran eller spel och en tjock trädgren eller dyl... Du lyfter i lyftögla/öglor på motorblocket. Försök absolut inte att lyfta i skäddan. Det viktigaste är att du tätar hålen ordentligt. Du vill inte få in vatten där.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kane: Tänkte kolla det igår men var inte så sugen på ett bad. Ska ta cyklopet och kolla under sommaren när det blir lite varmare :)

 

/Per

Redigerad av mrperry

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mange249: Tack för infon, får ta tag i det till hösten eller våren när båten är uppe. Tätar gör man med Sikaflex?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sikaflex duger bra! Kommer inte ihåg om jag kört 292 eller 291(numer 591 tror jag)... Där får nån fylla i.

 

Kul att du labbar med proppar och testar lite! Spec på en 59ht, är sugen på en själv:)

 

Jag gillar att köra hissat och kan leva med lite sämre grepp i tighta svängar(då kör jag långsammare och trimmar in istället:) Nu kommer inte den här setupen gå tokfort, men en hissad motor kan ge lite lurigare egenskaper i högfart. Min 640 började kräva en van förare över 45knop och uppåt toppfart fick man kämpa lite:)

 

En gammal och daterad ”regel” är att kavitationsplattan skall sitta i höjd med botten i aktern. Ofta vill man ha motorn minst 20-30mm över, ibland ännu mer. Jag körde 60-70mm på min 640, men då funkade inte Laser 2an som satt på motorn vid köp. En propp med större diameter och vass geometri löste det och den gick riktigt fint efter detta. Det var en TP Speed Zone, vilken passade 640n bra totalt sett även om den inte ”hookade” ordentligt förens 27-28knop.

 

På Min Buster M sitter motorn 20-30mm över om jag minns rätt och det känns nära optimalt med org alu. Skulle dock gärna ha en vassare propp och hissa mer för att minska gallopperingstendenserna i marschfart(brukar kunna bli lite bättre med högre monterad motor).

 

Skriv gärna en rad om hur du upplever propparna du testat. Tex hur stävlyftet blir(om båten lyfter fören, eller vill överplana), hur lätt det känns i vattnet och hur styrningen och greppet upplevs. Fart och varv har du redan listat:)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du behöver inte en lyft för att hissa motorn. Ta hjälp av två kompisar och tilta ner motorn, kompisarna håller motorn upprätt och trailern kan då höjas och motorn dras bak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...