Jump to content
Wednesday 21 August 2019
per_62

Blixtnedslag

Recommended Posts

4 minuter sedan skrev per_62:

Är verkligen gnistgap en bra/säker lösning för att slippa överspänningar pga blixtar?


Gnistgap är väl tänkta att leda blixten, inte stoppa den. Spänningen i blixten är hög nog för att elektronerna obehindrat ska hoppa, men i normala fall utgör mellanrummet en elektrisk isolering, så att det inte uppstår galvanisk korrosion.

Om jag tolkat det hela rätt.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Undersökningar visar att blixtströmmen har en förkärlek för att dela sig och ta flera vägar som kan finnas mot moder jord. Därför är det vanligt att så fort blixtströmmen börjar gå ner i mast/vant så vill den komma till havet så direkt den kan. Följden är att uppvisade hål i skrovet ofta finns precis i vattenbrynet, även om det finns åskledarsystem ombord  typ bonding eller gnistgapsbonding, fast dessa minskar sannolikheten.

Det finns därför all anledning att sättas upp "startkabelåskledare" även om man har fast monterat åskskydd, så att blixtströmmen kan ta vägen UTANFÖR skrovet utan att först lockas in, för att sedan slå sig en väg ut igen.

http://batteknik.se/div/17-11-14 BTK_aska.pdf

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag har sett en öppen båt som drabbats av åsknedslag. Händelsen var inte speciellt dramtisk och ingen jättesmäll men det började rinna in vatten i höjd med vattenlinjen. Ägaren hade sinnesnärvaro nog att sätta fullfart in mot ett skär som låg precis intill.

Båten bärgades så vi kunde sen den. Såg helt oskadd ut tills man tittade lite noggrannare, det var typ en miljon mycket små hål i vattenlinjen!

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Blixt innehåller värmeenergi på 30 till 50 tusen grader. Självklart sänker det en båt om blixten går rakt igenom. Är mest orolig för båt med genomgående mast, frågan är om man verkligen kan styra undan bilxen där?

Vill gärna veta då ett av mina båtval är med genomgående mast stående på kölen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lite aktuell statistik, typ senaste 10 åren, vore väl fint i tråden. 

Typ dödsfall, skada rigg, vatteninträngning, förlisning osv. 

 

Brukar nyttja SMHI / väder radar... 

Hålla mig intill land om möjligt, när det ska braka loss. 

 

 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Peka67:

Blixt innehåller värmeenergi på 30 till 50 tusen grader. Självklart sänker det en båt om blixten går rakt igenom. Är mest orolig för båt med genomgående mast, frågan är om man verkligen kan styra undan bilxen där?

Vill gärna veta då ett av mina båtval är med genomgående mast stående på kölen.

 

Om masten står på däck så lär du ändå ha en maststötta av metall under denna så det blir nog ingen skillnad. Å andra sidan kanske det är att föredra att masten och kölen sitter nära varandra eller t.o.m. är sammanbundna med en åskledare, då kanske en stor del av blixtenergin väljer den vägen ut i stället för genom skrovet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev ABC:

då kanske en stor del av blixtenergin väljer den vägen ut i stället för genom skrovet.

Om man läser de råd som ges så är det en "kon" av avledare som är mest effektiv då följer blixten "ytan" och följer då inte masten. Men har man inte avledare från vant och stag då går blixten igenom masten. Som jag tolkar det är det viktigt att hänga ut släpwirarna.

En intressant fråga är vad som händer om jag har en osgad mast. En sådan rigg har stora fördelar men hur är det med en kolfiber mast i händelse av åska?

Share this post


Link to post
Share on other sites
29 minuter sedan skrev bhemac:

...men hur är det med en kolfiber mast i händelse av åska?

Kolfiber tror jag (ganska säkert) är elektriskt ledande.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Mackey:

Kolfiber tror jag (ganska säkert) är elektriskt ledande.

Ja det är ju problemet, blixten följer masten och slår hål i botten.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Utöver det uppenbara, dvs att ta ned segel och koppla ur all viktigt elektronik kan man faktiskt lära sig att läsa av himlen långt innan det dyker upp en vägg med spöregn, åska och hårda vindbyar.

Åska uppstår oftast på eftermiddagen under sommarhalvåret runt femtiden efter tillräckligt med konvektion över land. (Kommer det in en kallfront en varm sommardag så kan man räkna med att det kommer spöregn och eventuellt åska.).
Ser man såna här moln https://www.metoffice.gov.uk/binaries/content/gallery/metofficegovuk/hero-images/weather/cloud/castellanus-cloud.jpg (som kallas för "Castellanus" eftersom de liknar torn på gamla medeltida fort) vid lunchtid så kan man räkna med att de växer till sig till cumulonimbusmoln (syns också på samma bild fast mycket större längst bak). Detta ger några timmars förvarning så att man kan planera att hamna i skydd i någon naturhamn eller liknande. 

En annan viktigt sak är att de kraftigaste urladdningarna inte sker direkt under "städet" som bildas av ett stort cb moln men istället under den överhängade platån (som ligger på cirka 12km höjd, syns bra på den här bilden https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3a/A_Classic_Anvil_Cloud_Over_Europe.jpg Så även fast själva "väggen" med spöregn passerat så är faran garanterat inte över, detta brukar överraska folk som sedan tolkar det som om "att blixten kom från ingenstans/klar himmel". CB moln brukar luta åt det hållet det blåser vilket också kan hjälpa en lite med planering om man hamnar i vägen.

Edited by skotklobb
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 timmar sedan skrev skotklobb:

man faktiskt lära sig att läsa av himlen långt innan det dyker upp en vägg med spöregn, 

Lycka till, sqall line i samband med kallfront rör sig snabbt (inget skydd).

 

På eftermiddagen uppstår sjöbris i samband med termik in över land, åskmoln rör sig sällan ut från land under dessa fall.

 

Huvudorsak till åskmoln över hav i skärgården, är att luften över öarna värms upp och stiger snabbt i bubblor. Fuktig luft sugs in underifrån.

 

Sedan får man en rotation i åskmålnet som nu är uppladdat. Detta kan ske snabbt (även på förmiddagen). Moln som ligger framför åskmolnet kan i vissa fall innebära väldigt liten förvarning.

 

Visst går man in till en ö och söker skydd om man hinner, men det är också där som blixten troligast slår ned.  

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-07-15 vid 16:53 skrev skotklobb:

Utöver det uppenbara, dvs att ta ned segel och koppla ur all viktigt elektronik kan man faktiskt lära sig att läsa av himlen långt innan det dyker upp en vägg med spöregn, åska och hårda vindbyar.

Hänga ut avledare kan vara en mycket god ide.

--

Visst kan ha hjälp av att avläsa moln mm. Åsk-trackers ger också bra information. Det finns också ypperliga åskvarnare som kan gen både bäring och avstånd, kostar en slant tyvärr.

Ett gamalt knep är att lyssna på långvåg, åskväder låter på ett speciellt sätt. Man kan ofta även pejla för en bäring.

Tyvärr är åskoväder lite opålitliga och gör inte alltid som man tror, tex kan blixtar färdas horisontellt. Man har kunnat fastställa att blixtar rört sig 40 km i sidled.

Det är få båtar som skadas av direktträffar men sker mängder med skador pga de elektromagnetiska pulserna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det finns många åsk-trackers. HÄR en lista men en del länkar funkar inte. En av de bästa, Vänertracker är tyvärr bort, hade mycket koll på den förr, hade mycket god precision.

Danska DMI har en bra men den "ser" inte så långt upp i landet. kolla på "lyn".

 

Sen finns det ju "lightning warning system" tex Boltek men de kostar några tusen. Dollar.

Kan se åskväder på 30-40 km avstånd.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy