Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Segelnovis

Kölbultar?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Sonen lär sannolikt köpa Marieholm - Seacaten som han verkar kunna få till ett rimligt pris. (Tidigare inlägg om ev. misstänkt plastpest som nog bara är lackblåsor) Själva har vi tidigare bara haft lång/halvlångköl - delvis beroende på oro för svajköl eller rent av "kölbortfall" på gamla fenkölade båtar.

 

  • Hur tror ni att det är med en Seacat från sent 60-tal?
  • Hur kontrollerar man kölbultarna (mer än i kölsvinet där de inte alls ser rostiga ut)?
  • Någon som vet om det är rostfria/syrafasta kölbultar på en Seacat eller om rosten tar dem efterhand?
  • Nuvarande ägare har efterdragit kölbultarna för allt han orkade för 10-15 år sedan - bra eller dåligt? Båten har i princip varit torrsatt sedan dess, men var ju inte ny då heller. 
  • Skäddan, sitter den också bultad tro?
  • Hur/hur svårt kan det vara att byta kölbultarna på en Seacat?

 

Kölvikten skall "bara" vara 300kg. Finns det någon orsak till oro för en 50 år gammal plastbåt av Pelle P??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag provade med en magnet, fäste inte = rostfritt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev trewq:

Jag provade med en magnet, fäste inte = rostfritt

Tack, det skalla vi prova.

 

Någon med fler förslag? Hur upptäcker man en svajköl?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Segelnovis:

Hur upptäcker man en svajköl?

Leta efter sprickor i plasten i och ikring kölstråket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knacka försiktigt i området med en liten hammare eller något liknande och lyssna. Svårt att förklara men det skall låta 'homogent'.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Peter_K:

Leta efter sprickor i plasten i och ikring kölstråket.

Tack!  Jag har letat, kan inte se något skumt alls varken i kölsvinet eller under båten. Möjligen är tätningen skrov/köl något ihoptorkad (Sikaflex?), men tom den gamla bottenfärgen se "obruten ut" även om den flagar efter 10+ år på land

Tänkte att vi också skulle sidobelasta kölen genom hårda sparkar sidledes när den hänger innan sjösättning. Är det en fungerande metod?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Knacka försiktigt i området med en liten hammare eller något liknande och lyssna. Svårt att förklara men det skall låta 'homogent'.

Det låter i princip homogent. Kölen verkar delvis gjord i laminat för det är framförallt längst ner på klumpen jag mer får ljudet som av massiv metall. Antar att det går någon form av balk ner till klumpen inne i laminatet. 

 

Akter om själva metallklumpen längst ner låter det mer ihåligt, men exakt samma på båda sidorna, ingen synlig deformation/sprickor och ingen flex alls så jag antar att det finns något luftigare fyllnadmaterial precis bakom klumpen? Bakom klumpen är ju fenan som kraftigast. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...