Jump to content
Saturday 20 July 2019
acateon

Storlek på säkring till 1000W ankarspel

Recommended Posts

Hallo!

Har idag 100 amp avsäkring på mitt ankarspel. Den löser ut så fort ankarspelet möter på motstånd, eller kör med lite motstånd över tid. Jag låter inte ankarspelet dra fram båten mot ankararet utan detta är vid normal inmatning.

Har jag varit lite väl snål med säkringen och borde gå upp på 130 ampere istället?

En av alla ÅF:ar rekommenderar 80 ampere (varför jag ändå valde 100 amp) men en annan skriver 130 ampere vid arbetsbelastning.

Eller är det något annat som kan vara galet?

Är et Quick DP2 1000W 12 volt som det gäller.

Har du kollat med Navinordic?

Är det en sådan där automatsäkring, svart med röd knapp?

De är inte alltid så bra.

En 100 A säkring ska tåla 150 A i en timme innan de löser ut.

Har du möjlighet så kolla strömmen med en tångamperemeter.

41 minuter sedan skrev Kane:

Har du kollat med Navinordic?

Icke det. De skriver att lämplig säkring är på 80A vilket känns bra snålt. I manualen står följande:

Current absorption @ working load (140kg) 130A

13 minuter sedan skrev bhemac:

Är det en sådan där automatsäkring, svart med röd knapp?

De är inte alltid så bra.

En 100 A säkring ska tåla 150 A i en timme innan de löser ut.

Har du möjlighet så kolla strömmen med en tångamperemeter.

Yes, som går att återställa. Har en en sådan amperemätare så det var en bra idé att kolla hur mkt kräm som går igenom.

150A i en timme på 100A?! Det var som tusan, vore ju jäkligt märkligt att spelet skulle gå så tungt utan någon nämnvärd last.

80 A säkring låter ganska rimligt. Mitt spel var på 900W och jag tror jag hade 80 A säkring, jag hade även en fast amperemeter, kom nästan aldrig upp i 80A.

Posted (edited)

För att få ut 1000 Watt från 12V behövs  1000/12 = 83A. Eftersom det är en hög ström kommer det bli spänningsfall från batteri till förbrukare. 80A låter ändå i underkant.

Edited by Baxlaget

Med en 80A säkring kan man ta ut 120A under nästan en timma innan den slår ifrån, så länge håller nog inte ankarspelet.

1 minut sedan skrev bhemac:

Med en 80A säkring kan man ta ut 120A under nästan en timma

Vilken säkring då? Det beror nog mycket på tillverkarens specifikationer och toleranser. Det är inte hugget i sten. Tvärtom verkar det orimligt att säkringen ska acceptera en överlast i en timme.

Posted (edited)
42 minuter sedan skrev Baxlaget:

Tvärtom verkar det orimligt att säkringen ska acceptera en överlast i en timme.

Nejdå, det är först vid dubbla lasten och uppåt som säkringar kan gå på sekunder eller minuter enligt de vanligaste utlösningskurvorna de tillverkas för. Tänk på att de oftast är simpla termiska principer som ligger bakom dessa icke elektroniska säkringar.

Nämnda automatsäkring är nog dessutom ännu mer ospecifik. Kan tänka mig att TS exemplar är felaktigt och löser på helt fel ström. Min förra dito var felaktig åt andra hållet - löste inte ens när motorn brann, utan huvudsäkringen på tredubbla märkströmmen som jag turligt nog hade bröt slutligen och hindrade kabelbrand.....

Edited by IngemarE

9 minuter sedan skrev IngemarE:

Nejdå, det är först vid dubbla lasten och uppåt som säkringar kan gå på sekunder

Ok, då skulle jag kolla med en tångamperemeter. Har du gjort det acateon?

• Like 1

6 timmar sedan skrev Baxlaget:

Vilken säkring då? Det beror nog mycket på tillverkarens specifikationer och toleranser.

Den här typen av säkringar är inte helt pålitliga. Det normal för en riktig säkring är att den tex har sk C-karaktäristik. Det gör "bättre" säkringar. Dvärgbrytare följer denna standarden med noga angivna toleranser.

13 timmar sedan skrev bhemac:

Den här typen av säkringar är inte helt pålitliga

Den där med en röd knapp?

41 minuter sedan skrev Baxlaget:

Den där med en röd knapp?

Ja, typ denna.

circuit breaker 2.jpg

2 minuter sedan skrev Baxlaget:

Jaha, sån hade jag på min förra båt. Funkade jämt.

Funkar gör de oftast men inte alltid vid märkströmmen. Det finns bättre och sämre, svårigheten är att vet vem som är bra. Blue Sea är troligen bra.

6 minuter sedan skrev bhemac:

svårigheten är att vet vem som är bra

Nja, det märker man ju. 

10 minuter sedan skrev Baxlaget:

Nja, det märker man ju. 

Ja det är vettigt att dra max med ankarspelet, kolla strömmen med tångamperemetern och se om säkringen löser ut.

4 minuter sedan skrev bhemac:

Ja det är vettigt att dra max med ankarspelet, kolla strömmen med tångamperemetern och se om säkringen löser ut.

Absolut. Då har man koll. Hur många gör så dock? Jag gjorde det inte eftersom det fungerade men en tångamperemeter fanns självklart i båten. Så jag var "beredd" :)

Har inte behövt använda ankaret ännu på denna semesterturen. Efter att ha lyckats få en bra plats i gästhamnen på Anholt så  får svajankringen vänta lite. 

Det är en automatsäkring från seasea för ankarspel med sån där röd knapp. Skall kolla med tångampmätaren vid nästa tillfälle.