Jump to content
Monday 16 September 2019
acateon

Storlek på säkring till 1000W ankarspel

Recommended Posts

Hallo!

 

Har idag 100 amp avsäkring på mitt ankarspel. Den löser ut så fort ankarspelet möter på motstånd, eller kör med lite motstånd över tid. Jag låter inte ankarspelet dra fram båten mot ankararet utan detta är vid normal inmatning.

 

Har jag varit lite väl snål med säkringen och borde gå upp på 130 ampere istället?

 

En av alla ÅF:ar rekommenderar 80 ampere (varför jag ändå valde 100 amp) men en annan skriver 130 ampere vid arbetsbelastning.

 

Eller är det något annat som kan vara galet?

 

Är et Quick DP2 1000W 12 volt som det gäller.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du kollat med Navinordic?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Är det en sådan där automatsäkring, svart med röd knapp?

De är inte alltid så bra.

En 100 A säkring ska tåla 150 A i en timme innan de löser ut.

Har du möjlighet så kolla strömmen med en tångamperemeter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev Kane:

Har du kollat med Navinordic?

 

Icke det. De skriver att lämplig säkring är på 80A vilket känns bra snålt. I manualen står följande:

Current absorption @ working load (140kg) 130A

 

13 minuter sedan skrev bhemac:

Är det en sådan där automatsäkring, svart med röd knapp?

De är inte alltid så bra.

En 100 A säkring ska tåla 150 A i en timme innan de löser ut.

Har du möjlighet så kolla strömmen med en tångamperemeter.

 

Yes, som går att återställa. Har en en sådan amperemätare så det var en bra idé att kolla hur mkt kräm som går igenom.

 

150A i en timme på 100A?! Det var som tusan, vore ju jäkligt märkligt att spelet skulle gå så tungt utan någon nämnvärd last.

Share this post


Link to post
Share on other sites

80 A säkring låter ganska rimligt. Mitt spel var på 900W och jag tror jag hade 80 A säkring, jag hade även en fast amperemeter, kom nästan aldrig upp i 80A.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

För att få ut 1000 Watt från 12V behövs  1000/12 = 83A. Eftersom det är en hög ström kommer det bli spänningsfall från batteri till förbrukare. 80A låter ändå i underkant.

 

 

Edited by Baxlaget

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med en 80A säkring kan man ta ut 120A under nästan en timma innan den slår ifrån, så länge håller nog inte ankarspelet.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev bhemac:

Med en 80A säkring kan man ta ut 120A under nästan en timma

Vilken säkring då? Det beror nog mycket på tillverkarens specifikationer och toleranser. Det är inte hugget i sten. Tvärtom verkar det orimligt att säkringen ska acceptera en överlast i en timme.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
42 minuter sedan skrev Baxlaget:

Tvärtom verkar det orimligt att säkringen ska acceptera en överlast i en timme.
 

Nejdå, det är först vid dubbla lasten och uppåt som säkringar kan gå på sekunder eller minuter enligt de vanligaste utlösningskurvorna de tillverkas för. Tänk på att de oftast är simpla termiska principer som ligger bakom dessa icke elektroniska säkringar.

 

Nämnda automatsäkring är nog dessutom ännu mer ospecifik. Kan tänka mig att TS exemplar är felaktigt och löser på helt fel ström. Min förra dito var felaktig åt andra hållet - löste inte ens när motorn brann, utan huvudsäkringen på tredubbla märkströmmen som jag turligt nog hade bröt slutligen och hindrade kabelbrand.....

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

9 minuter sedan skrev IngemarE:

Nejdå, det är först vid dubbla lasten och uppåt som säkringar kan gå på sekunder

Ok, då skulle jag kolla med en tångamperemeter. Har du gjort det acateon?

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 timmar sedan skrev Baxlaget:

Vilken säkring då? Det beror nog mycket på tillverkarens specifikationer och toleranser.

Den här typen av säkringar är inte helt pålitliga. Det normal för en riktig säkring är att den tex har sk C-karaktäristik. Det gör "bättre" säkringar. Dvärgbrytare följer denna standarden med noga angivna toleranser.

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 timmar sedan skrev bhemac:

Den här typen av säkringar är inte helt pålitliga

Den där med en röd knapp?

Share this post


Link to post
Share on other sites
41 minuter sedan skrev Baxlaget:

Den där med en röd knapp?

Ja, typ denna.

 

circuit breaker 2.jpg

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minuter sedan skrev Baxlaget:

Jaha, sån hade jag på min förra båt. Funkade jämt.

Funkar gör de oftast men inte alltid vid märkströmmen. Det finns bättre och sämre, svårigheten är att vet vem som är bra. Blue Sea är troligen bra.

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 minuter sedan skrev bhemac:

svårigheten är att vet vem som är bra

Nja, det märker man ju. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Baxlaget:

Nja, det märker man ju. 

Ja det är vettigt att dra max med ankarspelet, kolla strömmen med tångamperemetern och se om säkringen löser ut.

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev bhemac:

Ja det är vettigt att dra max med ankarspelet, kolla strömmen med tångamperemetern och se om säkringen löser ut.

Absolut. Då har man koll. Hur många gör så dock? Jag gjorde det inte eftersom det fungerade men en tångamperemeter fanns självklart i båten. Så jag var "beredd" :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har inte behövt använda ankaret ännu på denna semesterturen. Efter att ha lyckats få en bra plats i gästhamnen på Anholt så  får svajankringen vänta lite. 

Det är en automatsäkring från seasea för ankarspel med sån där röd knapp. Skall kolla med tångampmätaren vid nästa tillfälle. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det blir nog bra med en säkring på 80A. Full kräm igenom blir det bara vid stopp i ankarspelet och det ska man ju försöka undvika i alla fall, och i de fall det händer så bör man inte köra vidare. Stänger man inte av spelet vid stopp är det nog bara nyttigt att säkringen går.

Share this post


Link to post
Share on other sites

80A i sig själv säger ingenting. Om spelet följer specifikationerna så kommer spelet dra 1000 (W) / 12 (V) = 83.3 ampère vid full belastning.

 

bhemac är bättre än jag på säkringar så med hans utsaga så ska det räcka med 80A.
Eftersom säkringen på 100A löser ut så behövs det mer felsökning på denna installation.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
12 juli 2019 vid 17:41 skrev Baxlaget:

För att få ut 1000 Watt från 12V behövs  1000/12 = 83A. Eftersom det är en hög ström kommer det bli spänningsfall från batteri till förbrukare. 80A låter ändå i underkant.

 

 

Vid spänningsfall blir ju strömmen högre, enligt "en viss lag", så jag tycker inte alls att det är konstigt att säkringen löster ut.

Det gör den för mig också, om jag drar upp ankaret och det sitter fast i dyn, och om båtens motor inte är igång, med motorn igång och laddande generator löser inga säkringar ut. Det är dax att byta ut startebatteriet...

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev Georg_Ohm:

Vid spänningsfall blir ju strömmen högre, enligt "en viss lag"

Nej, tvärt om. Jag har visat dig detta i en annan tråd. Watts lag: P = U x I

Effekten (P) sjunker om antingen spänningen eller strömmen minskar.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Vet inte var spänningsfall kom in i bilden, men har man spänningsfall så har man per definition resistans och det begränsar strömmen. I en hygglig ankarspelsinstallation skall resistansen vara låg och spänningsfallet nästan försumbart upp till kanske hundratalet ampere i alla fall. Därmed tycker jag vi glömmer spänningsfallet som parameter för att inte förvilla TS.

 

Om man kör fast och motorn står still (eller bromsas till mycket, mycket sakta) begränsas maxströmmen endast (teoretiskt) av trådlindningens resistans då motorns kärnmaterial mättats, och det blir mycket högre ström än det skulle vara utifrån den påstämplade effekten enligt Baxlagets uträkning. Då skall säkringen gå efter ett tag, i alla fall innan motorns lindningar agerar säkringar och brinner.

 

Men om TS säkring går fast motorn fortfarande snurrar (och dessutom inte ens vid speciellt mycket last) är det antingen fel på motorn eller - troligare - att säkringen löser mycket tidigare än den påstämplade strömmen. En tångamperemeter som nämnts kan avgöra vilket.

 

Jag hade också använt en säkring på 80A (kanske t.o.m. 50A med C-kurva), eftersom den kommer hålla vid maxlast och med även en snabb utlösningskurva (B t ex) klara en viss överlast under mycket längre tid än det tar att ta upp ankaret. Men förhoppningsvis hinna lösa vid överström innan motorn brinner.

 

Men jag delar Baxlagets slutsats tillfullo: Går en 100A idag redan vid lite last måste vidare felsökning till. T ex genom att börja med att mäta den verkliga strömmen.

 

 

Edited by IngemarE

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy