Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Peter_K

Båtskatt igen..?

Rekommendera Poster

8 timmar sedan skrev Peter_K:

Åh, det finns en grupp människor som säger sig "stå upp för Sverige" och som kallar sig "sverigevänner" och visar sin vänskap genom att misshandla vårt språk, klanka ner på mycket av det som är svenskt såsom öppenhet och ifrågasättande, och allmänt bete sig illa på nätet, och det är dessa människor jag avser med begreppet "svärje vänner".

Meeeen... vi kanske kan hålla oss till ämnet?

 

Och detta skulle vara en beskrivning av mig då?

I så fall är du väldigt fel ute

Utan att känna dig så är jag helt säker på att jag upplevt och lever i mer mångkultur än vad du någonsin kommer att göra

Att dra en parallell mellan skatt och dagens invandring är nog för det flesta ganska självklart och att du går igång på det och försöker dra någon typ av rasistkort är bara tragiskt

 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Capitan:

 

Och detta skulle vara en beskrivning av mig då?

I så fall är du väldigt fel ute

Utan att känna dig så är jag helt säker på att jag upplevt och lever i mer mångkultur än vad du någonsin kommer att göra

Att dra en parallell mellan skatt och dagens invandring är nog för det flesta ganska självklart och att du går igång på det och försöker dra någon typ av rasistkort är bara tragiskt

 

Rasistkortet används lite väl frekvent i alla möjliga sammanhang numera tycks det. Jag förfärades över barngängen som satt skräck i Grums när jag fikade ihop med några lärare och ögnade igenom Expressen.  Fick genast epitetet rasist samt blev ifrågasatt varför jag utgick från att det var invandrarbarn som var de skyldiga osv osv, samt fick höra att det nog var barn till Nazister och SD det handlade om. 

Blev rätt tryckt spänning när jag visade upp Aftonbladets nätupplaga där det tydligt beskrevs vara barn till nyanlända som attackerade andra barn. 

Det muttrades om att det var fel att gå ut med sådan information som spär på främlingsfientligheten, och jag ställde frågan vem som egentligen var rasisterna runt detta bord? Dessutom önskade censur av nyheter?

Väcker en del tankar eller hur?

 

 

 

 

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser


”I en demokratur råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedia domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps. Dock skall tilläggas att det i definitionen för demokratur finns med det faktum att majoriteten av människorna i detta samhällstillstånd själva inte uppfattar att de lever i en demokratur."


— Vilhelm Moberg

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Capitan:

 

Utan att känna dig så är jag helt säker på att jag upplevt och lever i mer mångkultur än vad du någonsin kommer att göra

 

Åh - då är du väldigt fel ute. 

Jag råkar vara uppvuxen i en förort till Stockholm som räknas som ett av ”problemområdena” som det ofta skrivs om. Mina föräldrar bor fortfarande där. ”K” i mitt alias är inte direkt Karlsson om man säger så. Så... nä; du känner inte mig, där är vi helt överens. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev trewq:

 

”I en demokratur råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedia domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps. Dock skall tilläggas att det i definitionen för demokratur finns med det faktum att majoriteten av människorna i detta samhällstillstånd själva inte uppfattar att de lever i en demokratur."


— Vilhelm Moberg

”Demokratur betecknar ett samhälle som till ytan är en demokrati, men som i praktiken saknar en reell och vidare omfattande yttrandefrihet, som saknar en möjlighet för dissiderande politiska grupper att föra sin talan på lika villkor, som saknar ett fullt ut rättssäkert rättsväsende (där lagar och regler tillämpas och appliceras olika beroende på vilket politiskt läger eller annat godtyckligt kollektiv man tillhör), där man riskerar att bli av med sitt jobb för sina åsikters skull, där man som dissiderandegrupp riskerar att bli utsatt för politiskt våldav politiska motståndare (och där staten ser mellan fingrarna med detta). Ytterligare ett kännetecken för en demokratur är när lagarna som finns inte efterlevs (av staten själv).”

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Demokratur

 

Å så är det ju inte i Sverige 🤗

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtskatt - ja, sjukvården måste ju betalas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Peter_K:

”Demokratur betecknar ett samhälle som till ytan är en demokrati, men som i praktiken saknar en reell och vidare omfattande yttrandefrihet, som saknar en möjlighet för dissiderande politiska grupper att föra sin talan på lika villkor, som saknar ett fullt ut rättssäkert rättsväsende (där lagar och regler tillämpas och appliceras olika beroende på vilket politiskt läger eller annat godtyckligt kollektiv man tillhör), där man riskerar att bli av med sitt jobb för sina åsikters skull, där man som dissiderandegrupp riskerar att bli utsatt för politiskt våldav politiska motståndare (och där staten ser mellan fingrarna med detta). Ytterligare ett kännetecken för en demokratur är när lagarna som finns inte efterlevs (av staten själv).”

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Demokratur

 

Å så är det ju inte i Sverige 🤗

Är ju många i Sverige som förlorat sitt jobb och diverse uppdrag pga sina åsikter tyvärr,  så där håller jag inte med dig.

Inte tycker jag rättsväsendet är lika för alla heller. 

Tex så döms inte utomeuropeiska män för hatbrott när dom knivmördar svenskar med typiskt skandinaviskt utseende, men ett mord på en mörkhyad person utfört av en svensk ofta får just den benämningen. 

Och hur många brott begångna av politiker sopas inte under mattan, eller ges minsta möjliga straff? Samma brott utfört av medelsvensson ger mycket kännbara straff.

Ta tex den ökända röda kvinnliga politikern vars förehavanden varit minst sagt lagvidriga och ljusskygga, inte blev det direkt något gallerskaka där inte.

Det går också bra för politikerna att röja hemliga uppgifter till främmande makt utan påföljd osv osv.  Lika inför lagen?

Vi har idag statsfinansierade grupper vars enda syfte är att upptäcka och beivra oönskade åsikter och uttalanden på nätet. Åsiktsfrihet råder icke i detta land längre.

Du får gärna hylla röda massmördare och diktatorer med fanor, marscher, sånger, plakat och dylikt. Men om några förvirrade ungdomar vill hylla en tokig österrikare så är det förbjudet och hets mot folkgrupp?

Man får gärna hata och förfölja och förtala SD sympatisörer, men inte uttrycka ovilja mot islam och muslimer och svarta?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu tycker jag att det är dags att sluta med denna tråd, vi har kommit alldeles för långt från ämnet båtskatt.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev vega1959:

Nu tycker jag att det är dags att sluta med denna tråd, vi har kommit alldeles för långt från båtmiljö.

Ja, skiljelinjen är etablerad, ingen ny information tillkommer och ingen lär byta ståndpunkt. Förutsägbart.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-08 vid 15:35 skrev Georg_Ohm:

Bättre med skepps katt. 

Vad har trängselskatten i Stockholm och Göteborg givit oss tillbaka? 

Det vore väl bätte att belägga de traditionella bottenfärgerna med skatt. 

Det har givit massor av skatt till statskassan, i den stora skattkistan tillsammans med "övrigt"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev vega1959:

Det har givit massor av skatt till statskassan, i den stora skattkistan tillsammans med "övrigt"

Härligt! Ju större andel av våra tillgångar som disponeras av den politiska klassen, desto bättre. Effektiviteten blir ju bättre om man samlar allt på ett ställe. Se bara på Kina.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev vega1959:

Nu tycker jag att det är dags att sluta med denna tråd, vi har kommit alldeles för långt från ämnet båtskatt.

 

 

Ja nu enas vi i en sång :)

 

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Peter_K:

Tack - i den flyern (som inte heller nämner ett ord om skatt) framgår att rapporten kommer först i september.

Namnlös.jpg

Intressant, idén om skatt är alltså Moksnes privata opinionsyttring som sedan kolporteras av "fria obundna" SVT. Demokratur?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har lite svårt att släppa sidospåret, gillar inte när svepande formuleringar får stå oemotsagda eller inte bli ifrågasatta oavsett vad det gäller. Det sprids så otroligt mycket skitsnack idag så det är viktigt att det finns fakta bakom påståenden.

 

Lite källor på alla dessa påståenden skulle vara klädsamt.

 

6 timmar sedan skrev Rubenjames:

Är ju många i Sverige som förlorat sitt jobb och diverse uppdrag pga sina åsikter tyvärr,  så där håller jag inte med dig.

Det förekommer absolut, men många?

I ett land med 10 miljoner invånare bör väl många minst vara fyrsiffrigt årligen.

Hur många är det egentligen?

Källa?

 

Citat

Inte tycker jag rättsväsendet är lika för alla heller. 

Tex så döms inte utomeuropeiska män för hatbrott när dom knivmördar svenskar med typiskt skandinaviskt utseende, men ett mord på en mörkhyad person utfört av en svensk ofta får just den benämningen.

Vet inte om det stämmer, men ofta?

Hur många döms för hatbrott i samband med knivmord i Sverige årligen?

Källa?

 

Enligt tillgänglig statistik (tidigare SCB, och senare BRÅ) så...

Sammanlagt dödas 100 - 150 personer årligen i Sverige sedan 1970-talet, med de högsta nivåerna mellan 1985 och 1995.

Antalet knivdödade  är ungefär 40 personer om året.

Hur många av dessa 40 knivmördare är vita och hur många av dessa vita döms för hatbrott?

Källa?

 

Citat

Och hur många brott begångna av politiker sopas inte under mattan, eller ges minsta möjliga straff? Samma brott utfört av medelsvensson ger mycket kännbara straff.

Ta tex den ökända röda kvinnliga politikern vars förehavanden varit minst sagt lagvidriga och ljusskygga, inte blev det direkt något gallerskaka där inte.

Vem är denna ökända röda politiker?

Vad har hon gjort för brottsligt som gör henne ökänd?

Är straffvärdet fängelse för dessa brott?

Källa?

 

Det finns ju rätt många politiker att välja på genom tiderna, såväl sossar och kommunister som borgerliga.

 

Citat

Det går också bra för politikerna att röja hemliga uppgifter till främmande makt utan påföljd osv osv.  Lika inför lagen?

Källa?

 

Citat

Vi har idag statsfinansierade grupper vars enda syfte är att upptäcka och beivra oönskade åsikter och uttalanden på nätet. Åsiktsfrihet råder icke i detta land längre.

Vilka då?

Källa?

 

Kanske är det så att vissa saker inte ska vara tillåtet att säga och göra?

 

Citat

Du får gärna hylla röda massmördare och diktatorer med fanor, marscher, sånger, plakat och dylikt. Men om några förvirrade ungdomar vill hylla en tokig österrikare så är det förbjudet och hets mot folkgrupp?

Hitler är inte okej enligt min mening.

 

Brukar några andra folkmördande tyranner hyllas i Sverige? Känns som det var länge sedan i sådana fall.

Källa?

 

Citat

Man får gärna hata och förfölja och förtala SD sympatisörer, men inte uttrycka ovilja mot islam och muslimer och svarta?

Får man?

Källa?

 

Får man hata och förfölja svarta och muslimska SD-sympatisörer? 🙂

 

Ledsen att jag går igång på påståenden utan faktaunderlag och leder tråden långt bortom båtskatt.

Redigerad av Mackey
  • Gilla 3
  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev trewq:

Intressant, idén om skatt är alltså Moksnes privata opinionsyttring som sedan kolporteras av "fria obundna" SVT. Demokratur?

Hur då menar du?
Moksnes arbetar med att ta fram en rapport som är färdig i september. Menar du att alla rapporter bara är privata åsikter, och att SVT därför inte borde intervjua författarna av densamma, för det är då bevis på att vi lever i en demokratur, eller hur tänker du där..?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Peter_K:

Hur då menar du?
Moksnes arbetar med att ta fram en rapport som är färdig i september. Menar du att alla rapporter bara är privata åsikter, och att SVT därför inte borde intervjua författarna av densamma, för det är då bevis på att vi lever i en demokratur, eller hur tänker du där..?

 

Nej, du skriver ju att ordet skatt inte nämns i flyern, det borde ju i så fall ha varit en väsentlig punkt att ha med där, därav slutsatsen att det är Moksnes egen åsikt. SVT tycker sedan att det är en av de viktigaste punkterna att visa i text-tv. Vinkling? Inte oväntat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev trewq:

Nej, du skriver ju att ordet skatt inte nämns i flyern, det borde ju i så fall ha varit en väsentlig punkt att ha med där, därav slutsatsen att det är Moksnes egen åsikt. SVT tycker sedan att det är en av de viktigaste punkterna att visa i text-tv. Vinkling? Inte oväntat.

Fast Moksnes pratar ju inte om flyern, utan den rapport han skriver som ingen av oss har läst - hur vet du att det inte står något om skatt i den..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, men om skatt hade varit en slutsats i rapporten hade det varit så sensationellt att det varit värt att nämna i flyern. Hur som helst tycker jag nog att vi hamnar i en OT-diskussion om SVT:s vinklingar/trovärdighet som ligger utanför ämnet så jag tycker vi ger oss här

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

Jag har lite svårt att släppa sidospåret, gillar inte när svepande formuleringar får stå oemotsagda eller inte bli ifrågasatta oavsett vad det gäller. Det sprids så otroligt mycket skitsnack idag så det är viktigt att det finns fakta bakom påståenden.

 

Lite källor på alla dessa påståenden skulle vara klädsamt.

 

Det förekommer absolut, men många?

I ett land med 10 miljoner invånare bör väl många minst vara fyrsiffrigt årligen.

Hur många är det egentligen?

Källa?

 

Vet inte om det stämmer, men ofta?

Hur många döms för hatbrott i samband med knivmord i Sverige årligen?

Källa?

 

Enligt tillgänglig statistik (tidigare SCB, och senare BRÅ) så...

Sammanlagt dödas 100 - 150 personer årligen i Sverige sedan 1970-talet, med de högsta nivåerna mellan 1985 och 1995.

Antalet knivdödade  är ungefär 40 personer om året.

Hur många av dessa 40 knivmördare är vita och hur många av dessa vita döms för hatbrott?

Källa?

 

Vem är denna ökända röda politiker?

Vad har hon gjort för brottsligt som gör henne ökänd?

Är straffvärdet fängelse för dessa brott?

Källa?

 

Det finns ju rätt många politiker att välja på genom tiderna, såväl sossar och kommunister som borgerliga.

 

Källa?

 

Vilka då?

Källa?

 

Kanske är det så att vissa saker inte ska vara tillåtet att säga och göra?

 

Hitler är inte okej enligt min mening.

 

Brukar några andra folkmördande tyranner hyllas i Sverige? Känns som det var länge sedan i sådana fall.

Källa?

 

Får man?

Källa?

 

Får man hata och förfölja svarta och muslimska SD-sympatisörer? 🙂

 

Ledsen att jag går igång på påståenden utan faktaunderlag och leder tråden långt bortom båtskatt.

Är man intresserad av dessa frågor så är det lätt att hitta gott om exempel på det jag påstår på nätet. 

Ett exempel https://www.sydsvenskan.se/2005-10-16/sparkad-for-sina-asikter

Katerina Janouch är utfryst överallt för hon begagnar sig rätten att uttrycka sina åsikter, biblioteken vill helst inte ens ta in hennes böcker. 

Finns många fler att välja på.

 

Hitler är och ska inte vara ok, men samtidigt går det utmärkt i Sverige att ha bilder av Stalin, Lenin, Che Guevara, osv samt sjunga Internationalen för att hylla kommunismen. Det om någonting borde vara hets mot folkgrupp för alla som dukat under för den ideologin. Många många fler än Hitler hann mörda. 

De röda politikerna jag hänvisar till vet nog alla vilka jag syftar på, vore fel av mig att skriva deras namn såhär.

Borgliga politiker har inte varit mycket sämre dom, men deras makt i Sverige har inte varit lika lång.

 

Hatbrott mot svenskar existerar inte enligt åklagarna, det pga att brottet måste begås mot en minoritetsgrupp. 

Dvs slår Göran Mohammad och skriker ut ur Sverige så är det hatbrott,  men om Mohammad slår Göran och skriker jävla svenne så är det misshandel?

Den asylsökande som knivmördade på IKEA med syftet just att döda svenskar dömdes inte ens han för hatbrott.

 

Tråden är lite tjatig och urspårad sedan länge, det var båtskatt som var ämnet, och mycket mitt fel att det spårade ur.

Därför blir detta mitt sista inlägg.

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi går tillbaka till ämnet, hur skulle en skatt, oavsett hur den konstrueras, kunna motverka den skada som görs? Jag får en känsla av att det bara handlar om bestraffning, inte att hitta lösningar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev ziggemannen:

Om vi går tillbaka till ämnet, hur skulle en skatt, oavsett hur den konstrueras, kunna motverka den skada som görs? Jag får en känsla av att det bara handlar om bestraffning, inte att hitta lösningar. 

Frågan är väldigt intressant. 

Om jag tolkar lite ur vad som står i de länkar som lagts upp är problemet flerdelat; skuggning från bryggor och båtar, svallvågor, utsläpp från motorer, rester från bottenfärger till exempel. 

Också att båtar tar sig in i grunda, känsliga vatten och förstör botten med sina ankare. 

 

Om vi antar att man skall straffa bort de båtar som bidrar mest borde t ex halvplanande båtar få en punktskatt, medan snipor och kanske segelbåtar får lägre skatt, och kanoter blir helt skattebefriade. Typ. Nu regleras ju detta ändå via bränsleskatten kan jag ju tycka. 

 

Ett annat alternativ är att beskatta alla båtar med någon form av motor så det blir svindyrt att ha båtar som är övernattningsbara. Då får man kanske flyga till medelhavet eller skaffa en sommarstuga som man kan åka många mil med bilen till istället.

Eller husvagn, kanske?

 

Hursom - hela grejen med skatt på båtar för att förbättra miljön i grunda vikar måste nog sorteras i kategorin ”otur när man tänker” eftersom hela bilden som vanligt inte tittas på. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utsläpp från motorer är den enkla biten. Förbjud tvåtakt och ställ krav på avgasrening över tid. 

 

Bottenfärg, förbjud och använd båttvätt där man fångar skadliga partiklar. 

 

Muddring kan hanteras genom kommunens regler som kan skruvas åt ordentligt. 

 

Fart i känsliga områden kan begränsas och beivras.

 

Detta kan göras utan skatt, och borde rimligen ge snabba effekter. 

 

Utmaningen är skuggningen från brygga/båt. Hur skulle en skatt lösa det problemet? Om nu inte allt annnat än glasbryggor och plexibåtar beskattas med typ 10 000% av uppskattat värde....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

kanske segelbåtar får lägre skatt

 

Varför det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

 

Varför det?

Baserat på att de släpper ut mindre avgaser och drar upp mindre svall jämfört med en planande eller en halvplanande båt tänkte jag.

Men eftersom jag bara spekulerar kan det vara jättefel. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtskatt har nog samma effekt på antalet båtar som färre p-platser och högre p-avgifter har på antalet bilar.

 

Läser man lite mera om problemet med bryggor och skuggning framkommer det att pontonbryggor är sämre än pålade bryggor och att det går att göra gryggor som är mindre skadliga.

 

Enklast är väl att ställa krav på bryggornas utformning istället för att beskatta båtar...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-08 vid 15:35 skrev Georg_Ohm:

Bättre med skepps katt.  

Jag träffade en gång en katt som hette Moms.  Det var en mervärdeskatt. 

  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Eld-:

Jag träffade en gång en katt som hette Moms.  Det var en mervärdeskatt. 

Ja, det är kanske att vanligt kattnamn(?), jag har också träffat en "Moms", för övrigt en "dansk gårdskatt" visste inte att det fanns sådana, men den kissen var född på en bondgård på Jylland, så det stämmer nog. Den är iallafall av ägarfamiljen högt värderad, så mervärdeskatt stämmer bra.

Jo Moms blev ju hemförd till Sverige över "Katte-gatt" av Stena Linjen, men familjen är vanliga oreligiösa svenska protestanter, inte Katt-o-liker, så kanske vi har uttömt det i ordvitsandets högst katta-strofala ämne?😖😖

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...