Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
MinorOffshore

Plug & Play lösning för Volvo Penta D 2/4/6 laddning ? Alternativ till Sterling ?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

 

Hittade linken till denna produkt på ett Cruising forum  som ett alternativ till att styra Volvo Penta D -seriens motorers laddning smartare. Plug & Play instalation och så borde allt fungera ?

 

"For the owners of Volvo Penta D-Series engines, it is a highly effective plug-and-play upgrade for improving the charging characteristics of the excellent stock 14V/115A Mitsubishi A003TR0093ZT and A003TR0091ZT alternators. The VRC-200 is also directly compatible with the Valeo alternators of many older Volvo MD-Series engines."

 

Kan någon kunnigare vänligen förklara för mig vad "burken " gör och skillnaden till Sterlings AB-serie som är mycket uppskattad på forumet ?

Själv förstår jag att en stor skillnad är att VRC-200 direkt kan styras av ett lithiumbatteris BMS och därför borde vara bättre den dag man byter till Lithium ?

 

Produktens hemsida:

 

http://nordkyndesign.com/product/nordkyn-electronics-vrc-200-charge-reference-controller/

 

 

Tack igen i förväg för kunninga svar !

 

 

P.S. Har någon på forumet erfarenhet fån Nordkyn Electronics VRC-200 Charge Reference Controller eller föregångaren VRC-100 ?

Redigerad av MinorOffshore

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en form av "generatorlurare" dvs man "lurar" generatorn genom att manipulera "sense" ledningen samtidigt som den håller koll på temperatur, spänning och ström. Borde kunna fungera bra. Det finns andra typer där man får öppna generatorn och koppla kablar.

Av ren lathet så köpte jag Sterling ProAltC. Byter jag båt så tar jag med den ;)

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...