Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Felixs

Mericruiser 3.0 startar inte

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej, jag har en mericruiser 3.0 från 2004 som inte startar, startmotorn går runt men den hoppar inte igång, har fräscha batterier i och solenoiden är ny.

bytte bränslefilter nyligen den hoppade igång och gick dåligt i ca 2-3 minuter innan den dog igen för att sedan inte starta. 

Någon som har en aning om vad det kan va?

 

Redigerad av Felixs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Felixs:

Hej, jag har en mericruiser 3.0 från 2004 som inte startar, startmotorn går runt men den hoppar inte igång, har fräscha batterier i och solenoiden är ny.

bytte bränslefilter nyligen den hoppade igång och gick dåligt i ca 2-3 minuter innan den dog igen för att sedan inte starta. 

Någon som har en aning om vad det kan va?

 

Vatten i bränslet? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan man kolla det på något sätt eller hur gör man för att åtgärda det? Tog precis ut den från vinterförvaring och innan ja stoppa in den där tankade jag den full och hade i t-sprit i tanken, men de kanske lan bli vatten där ändå? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
53 minuter sedan skrev Felixs:

Kan man kolla det på något sätt eller hur gör man för att åtgärda det? Tog precis ut den från vinterförvaring och innan ja stoppa in den där tankade jag den full och hade i t-sprit i tanken, men de kanske lan bli vatten där ändå? 

Det behöver inte vara så i ditt fall, men i våra trakter är det inte ovanligt att folk slangar ur bränslet och ersätter med vatten..

Enklast är att lossa vid filtret om det inte redan finns en avtappningsplugg i botten och samla upp i ett litet kärl, då brukar det synas tydligt om det är rent bränsle eller vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det va inge vatten i tanken, 

Det ska ja kolla när ja kommer hem från jobbet, bytte ett bränslefilter igår iallafall och såg inget mer filter då, brukar det sitta någon annanstans isåfall? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vid ingången till förgasaren sitter det ett litet bränslefilter, i alla fall på min 3.0 från 2005. Borde i å för sig inte kunna finnas något skräp där, men jag hittade lite i mitt filter när jag bytte i våras.

 

Sen kan du kolla tändstiften och gnistan, kan du ha fått någon skit på stiften ?
Hur ser rotor ut ? Fördelarlocket ? Sitter alla tändkablar som de skall ? Funkar tändspolen ? Är alla elanslutningar, inkl jordning, rena och sitter som de skall ?
Kan fukten ha kommit någonstans, kan något ha oxiderat och kontalten blivit dålig ?

Redigerad av jan_af_lisoe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...