Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Blixt_

Mercruiser 5.0 mpi stendöd..

Rekommendera Poster

Hej gott folk. Har för några veckor sedan införskaffat ny båt där det sitter en mercruiser 5.0 mpi -03. 

Var ute en sväng i igår och då gick bra. Skulle ut en sväng idag och då är den stendöd. När jag vrider på tändningen så händer ingenting inga mätare hoppar igång nada.. motorn och mätarna är helt sten döda men allt annat i båten funkar så som motorfläkt, trim och allt annat. Laddat batteriet utan resultat. Någon som har förslag på vad det kan vara? 

Mvh Dennis 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Blixt_:

Hej gott folk. Har för några veckor sedan införskaffat ny båt där det sitter en mercruiser 5.0 mpi -03. 

Var ute en sväng i igår och då gick bra. Skulle ut en sväng idag och då är den stendöd. När jag vrider på tändningen så händer ingenting inga mätare hoppar igång nada.. motorn och mätarna är helt sten döda men allt annat i båten funkar så som motorfläkt, trim och allt annat. Laddat batteriet utan resultat. Någon som har förslag på vad det kan vara? 

Mvh Dennis 

Jar ni skilt startbatteri? Skild huvudströmbrytare till motorn?

Annars,  tja huvudsäkring till panelen? Tändningslåset glapp? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jupp har skilt huvudbatteri. ska kolla säkringen till panel och tändningslåset imorgon👍🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Står reglaget rakt upp mitt i friläge så att förreglingen inte är bruten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det ska det göra men kan ju var glapp där kanske. Tack för tipset ska ner lite senare och kolla det också 👍🏻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag fick in en båt en gång som hade en Mercruiser som var helt död. Efter mycket letande hittade jag en hängsäkring, gömd bakom en panel i taket. Den var till matningen av instrumentpanelen. Figur a är tändningslås. Figur b säkring.

 

IMG_20190708_0004.jpg

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack och bock för svaren👍🏻 Kom precis från båten. Blev ett nytt batteri men funkade ändå inte. Kontrollerade tändningslåset och det funkade. Hittade en kabel på 50 amp säkringen (  circuit break) på motorn som hade gått av.. lagade kabeln och kopplade tillbaka den och allt funkar nu som ska det. 😃

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Rollen:

Jag fick in en båt en gång som hade en Mercruiser som var helt död. Efter mycket letande hittade jag en hängsäkring, gömd bakom en panel i taket. Den var till matningen av instrumentpanelen. Figur a är tändningslås. Figur b säkring.

 

IMG_20190708_0004.jpg

 

Dina inlägg är guld värda Rollen!!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...