Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Leonardo

Laddproblem bogpropeller

Rekommendera Poster

Monterade en CTEK Dual 250S och en Smartpass eftersom jag ville ladda förbrukningsbatterierna snabbare när jag går för motor. Tänkte nog inte hela vägen, för nu har jag fått problem med batterierna till start och bogpropeller. Bogisen tappar kraft efter en liten stund, eftersom den inte får nån laddning antar jag. Åkte ut på semester igår och upptäckte detta idag. Mina gamla grejer ligger hemma i båthuset(dumt!), så jag kan inte gå tillbaka till dem heller.

 

Funderade på att koppla om så CTEK-prylarna laddar start/bog-batterierna först, men då tappar jag ju solpanelens laddning till förbrukarbanken....

 

Har någon ett fiffigt tips på vad jag kan göra för att lösa problemet? Ska åka hem om två veckor, så då kan jag återställa till det gamla systemet med skiljerelä och solpanelsregulator.

 

Tacksam för alla tips, som kan lösa problemet! Har lite kablar och kontakter, så det kan ingå i lösningen.... Vill helst undvika att gå i hamn för att ladda....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vanliga startkablar mellan förbrukningsbank/ startbatteri då blir det en gemensam bank.

Då klarar du dej tills du kommer hem.

 

Mvh Torbjörn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Leonardo:

Monterade en CTEK Dual 250S och en Smartpass eftersom jag ville ladda förbrukningsbatterierna snabbare när jag går för motor.

Den lösningen laddar inte snabbare. D250S laddar med max 20 A vilket inte är mycket att hurra för. Därför kom Smartpass som kopplar bort D250S i början av laddningen dvs då är generatorn direktkopplad till förbrukningsbatterierna. Efter några timmar har laddströmmen sjunkit till under 20 A och då kopplas D250S in och gör nytta men det blir inte så mycket ström.

Startbatteriet är hela tiden direkt kopplat till generatorn så det låter som något är felkopplat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev elektrikarn:

Vanliga startkablar mellan förbrukningsbank/ startbatteri då blir det en gemensam bank.

Då klarar du dej tills du kommer hem.

 

Mvh Torbjörn

Tack för tipset! En enkel variant....

 

Funderar även på att koppla om brytaren till startkretsen så att jag kan koppla ihop bankerna där när jag kör, och sedan slå från startkretsen i hamn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

Startbatteriet är hela tiden direkt kopplat till generatorn så det låter som något är felkopplat.

Hmmm...., har följt anvisningen till punkt och pricka. Kollar igen imorgon bitti. Tack för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Leonardo:

Funderar även på att koppla om brytaren till startkretsen så att jag kan koppla ihop bankerna där när jag kör, och sedan slå från startkretsen i hamn.

Det ska inte behövas, Smartpass/D250 ska sköta detta - om det är rätt kopplat och grejerna är friska.

 

Vill man att husbatterierna ska laddas snabbare så är det enklaste och billigaste att utöka husbanken. Då kommer generatorn att leverera mera ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev Leonardo:

Hmmm...., har följt anvisningen till punkt och pricka. Kollar igen imorgon bitti. Tack för tips!

Har du ett instrument så kolla spänningen på både start och husbatteriet generatorn laddar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev bhemac:

Har du ett instrument så kolla spänningen på både start och husbatteriet generatorn laddar.

Nu tror jag problemet är löst. Jag tror att strömbrytaren till startkretsen har glappat. Kopplade förbi den nu, så får jag se om det löser sig. Mätningar visar att nu ökar spänningen över start/bog-batterierna när generatorn laddar, och det är ju ett gott tecken. 

 

Tack för tips!😎

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...