Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Plutten61

Min Johnson 40 hk "klickar" i startmotorn

Rekommendera Poster

Jag har kämpat en hel del med min gamla motor som jag nyligen köpt. Nu börjar jag förstå hur den fungerar. Den har fått nya tändstift, soppan kommer fram, choken fungerar etc men problemet är nu startmotorn.

När jag trycker in startnyckeln och försöker starta så hostar den till snabbt (typ tänder på första cylinder) men sedan slår startmotorn av innan motorn hinner komma igång. Det händer hela tiden. Den vill starta , men startmotorn hoppar ner för snabbt.

Finns det någon lösning?

MVH
Lasse

 

motor.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Prova att pumpa blåsan på bränsleslangen hård, tryck därefter in startnyckeln ca 5 sek.

Därefter vrid nyckeln till start och håll fortfarande in nyckeln.

Hoppar startmotorn ur så upprepa proceduren.

Den krävs ganska mycket för att den skall bli sur.

 

Du kan även prova att gasa med "handgasen" när du gör detta. Den spaken sitter ovanpå reglageboxen, bredvid frambackgasreglagespaken.

 

Min uppfattning är att dessa motorer behöver mycket bensin när de skall startas och är kalla. Jag menar att den beter sig såhär när man "chokat" för lite

och den behöver helt enkelt mer bensin.

 

Du kan även prova att hålla för luftintaget på förgasaren med handen precis när du vrider startnyckeln. Det brukar hjälpa.

 

När den är varm är den som "vanliga" motorer.

 

Prova och återrapportera vad som händer.

 

Lycka till!

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En otroligt vanlig missuppfattning när det gäller motorer med primesystem är att de manövreras lika som de med choke. Därför får detta system ofta en del oförtjänt kritik. 

 

Som Strosselhuset påpekar är det korrekta att slå på tändningen och hålla in nyckeln 5sek innan man aktiverar startmotorn. Såg nu att du skrev innan tändningen slås på, men minns det som att  primern få ström först när tändningen är på...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Plutten61:

När jag trycker in startnyckeln och försöker starta så hostar den till snabbt (typ tänder på första cylinder) men sedan slår startmotorn av innan motorn hinner komma igång.

Startmotorn är styrd av tändningslåset. Om startmotorn slutar snurra innan du släpper nyckeln är det något som är fel. Håller du kvar nyckeln i startposition och startmotorn stannar ändå?

 

I så fall: Mät spänningen över batteriet när du försöker starta. Vad får du? Min gissning är att startbatteriet är urladdat och det är orsaken till att startmotorn ger upp.

Gör nu inte generalfelet att köpa ett nytt batteri! Det kommer fungera några gånger. Men om generatorn är trasig då? Hänger du med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Baxlaget:

Startmotorn är styrd av tändningslåset. Om startmotorn slutar snurra innan du släpper nyckeln är det något som är fel. Håller du kvar nyckeln i startposition och startmotorn stannar ändå?

 

I så fall: Mät spänningen över batteriet när du försöker starta. Vad får du? Min gissning är att startbatteriet är urladdat och det är orsaken till att startmotorn ger upp.

Gör nu inte generalfelet att köpa ett nytt batteri! Det kommer fungera några gånger. Men om generatorn är trasig då? Hänger du med?

Det han beskriver är snarare att motorn tänder till och startmotorn slutar då dra pga motorn snurrar för snabbt. Detta är mer eller mindre standard när man försöker starta en motor som nästan går igång...

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, startmotorn har inget begrepp om när motorn startar. Den snurrar så länge du håller nyckeln i startläge. Ditt val, inte startmotorns ... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Baxlaget:

Nej, startmotorn har inget begrepp om när motorn startar. Den snurrar så länge du håller nyckeln i startläge. Ditt val, inte startmotorns ... 

Jo, startmotorn slutar dra runt motorn när hastigheten ökar. Startmotorn i sig snurrar dock ofta vidare om man håller kvar nyckeln.

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

1 timme sedan skrev Mange249:

Jo, startmotorn slutar dra runt motorn när hastigheten ökar. Startmotorn i sig snurrar dock ofta vidare om man håller kvar nyckeln.

Ofta? Tror du att det är ett lotteri? Startmotorn är som vilken elmotor som helst. Den snurrar när den får ström. Ofta släpper båtägaren nyckeln när motorn startar. Då stannar startmotorn. Inte förr.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Baxlaget:

 

Ofta? Tror du att det är ett lotteri? Startmotorn är som vilken elmotor som helst. Den snurrar när den får ström. Ofta släpper båtägaren nyckeln när motorn startar. Då stannar startmotorn. Inte förr.

Startmotorn släpper drivningen när varvet blir för högt. Då slutar den dra, rusar och gemene man släpper nyckeln. Jag menar att det troliga är att just detta hänt. Han skriver att startmotorn ”slår av” och ”hoppar ned”, vilket jag tolkade som ovan.

Med ofta menar jag i de flesta tillämpningar. Samma motor beter sig såklart lika över tid om den fungerar korrekt. I många bilar slutar även själva startmotorn snurra när varvet blir för högt. Oftast de med startknappar av entrycksfunktion.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det TS beskriver är det som @Mange249 har uppfattat. Dessa motorer kan bete sig så.

 

Dock vet vi inte med säkerhet men Lasse återkopplar snart och då får vi veta.

 

Sitt ner i båten så länge.

 

Vänligen.

 

/Mathias

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Baxlaget:

Startmotorn är styrd av tändningslåset. Om startmotorn slutar snurra innan du släpper nyckeln är det något som är fel. Håller du kvar nyckeln i startposition och startmotorn stannar ändå?

 

I så fall: Mät spänningen över batteriet när du försöker starta. Vad får du? Min gissning är att startbatteriet är urladdat och det är orsaken till att startmotorn ger upp.

Gör nu inte generalfelet att köpa ett nytt batteri! Det kommer fungera några gånger. Men om generatorn är trasig då? Hänger du med?

Jo det är så att startmotorn lägger av direkt när motorn nyser till trots att jag har nyckels i startläge.

Batteriet är i princip nytt och fulladdat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev Strosselhuset:

Jag tror att det TS beskriver är det som @Mange249 har uppfattat. Dessa motorer kan bete sig så.

 

Dock vet vi inte med säkerhet men Lasse återkopplar snart och då får vi veta.

 

Sitt ner i båten så länge.

 

Vänligen.

 

/Mathias

 

Hej

Jag har ju haft av kåpan när jag har mekat och det är som jag beskriver. Även om jag har nyckeln i startläge (och håller kvar den där) så klickar starten av så fort motorn nyser till det allra minsta vilket gör att den inte går igång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det så att jag lyckades få igång den igår kväll efter diverse lirkande men jag misstänker att jag har en läcka under motorn, troligen en salng för det samlas soppa under den i kåpan, jag får dra upp båten och kolla, för det funkar inte att meka när den ligger i sjön.

Däremot så gick den inte rent vilket den har gjort innan (även om jag har haft läckage då också).

Troligtvis beror det på dom justerbara munstyckena, ett pa varje förgasare som jag tyvärr har pillat alldeles för mycket på.

Är det någon som vet vilken grundinställning man bör börja med? (antal varv från botten?)

 

MVH
Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...