Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Dadid

Inspiration - Vad styra med GPS-larmets reläfunktion?

Rekommendera Poster

Har en GeoSafe tracker. Den erbjuder möjligheten att styra ett relä på distans.

Tipsa gärna om kul idéer kring vad man skulle kunna hitta på för något skojigt.

Båten (segelbåt på drygt 10 m) ligger långt ifrån hemmet, nyttjas av andra än jag själv, har en gammal VP md7b, ha ett nytt elsystem med LiFePO4 och Simarine Pico monitor.

 

Tankar som hittills slagit mig (viktning)

- Solcellsladdningen. Ger möjlighet att starta och stoppa för att undvika ständig toppfyllning (medium)

- VVB. Starta varmvatten inför ankomst (låg)

- Stroboskop och siren (medium)

- Dieselvärmaren. Vågar man? (Medium)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utgång för siren mm finns ju separat.

Först hade jag fjärrstart av kylen så att den var kall när jag kom till båten. Sen skaffade jag mera solpaneler och kylen kunde gå hela sommaren.

Då fick larmet starta värmaren, skönt att komma ner till en varm båt på hösten eller när man ville fixa lite under vintern.

Att stänga av solladdningen låter farligt. Har man solladdning året runt så kan man sänka laddspänningen lite under vintern så att batterierna inte hålls helt toppladdade om man nu tror att det kommer att påverka livslängden märkbart.

Koppla den ena ingången till en flottör i kölsvinet. Det får mig att sova gott om nätterna.

Ta spänningen till larmet efter ev underspänningsrelä. Larmet har inbyggt batteri så skulle relät slå ifrån så får man larm om det.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
49 minutes ago, bhemac said:

Koppla den ena ingången till en flottör i kölsvinet. Det får mig att sova gott om nätterna.

 

Har du tips på lämplig flottör? Måste finnas tusentals att googla på men jag är osäker på vilken typ man ska ha.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 timmar sedan skrev Dadid:

Dieselvärmaren. Vågar man?

Jag har också funderat på om det skulle vara dumdristigt men fjärrstart finns ju som tillbehör till de flesta värmare. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den givaren var fiffig. Lätt att få ner i smala utrymmen.
Förresten, tips på var man köper bra kabel som inte är röd och svart, dvs för signalsystem etc? Gärna två i en.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev StyrmanKarlsson:

Jag har också funderat på om det skulle vara dumdristigt men fjärrstart finns ju som tillbehör till de flesta värmare. 

Jag hade ett tidrelä till min värmare så den gick bara typ två timmar. I fall man inte åker ner och glömmer stänga av.

Hade även ett relä som gjorde att om det fanns landström så gick elvärmen istället.

Att sätta på värmen, vänta en stund och sen åka ned till en varm båt en kulen höstdag är en upplevelse, jag lovar.

 

1 timme sedan skrev Dadid:

Den givaren var fiffig. Lätt att få ner i smala utrymmen.

Japp, finns en massa olika typer, de längsta är typ 300 mm. Fungerar bra till länspumpen också om man har ett relä emellan. Jag har kört med dubbla, en som slår till och en som bryter.

Om den bryter istället för sluter så vänder man bara på kulan. Tog ett tag innan jag kom på det.

 

På eBay, sök på "float switch".

Köp några stycken, de rostfria kostar 30-40 kr. De går att använda på många ställen, jag satte en i exp.tanken. Sen vill mina båtgrannar också ha....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du behöver inte ha förtent kabel. Köp lampsladd 2x0,75mm2 på t ex biltema.

 

Förtent är väl bra i våta utrymmen t ex utsidan av båten eller kölsvinet.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan ju tända och släcka belysning i båten, kanske lutar det någon tjuvaktig person.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-07 vid 00:06 skrev Dadid:

Solcellsladdningen. Ger möjlighet att starta och stoppa för att undvika ständig toppfyllning

Regulatorn ska hantera detta. Mät vilken spänning du får när regulatorn går över i underhållsladdning i fullt solsken. 13.7 V är en bra siffra som blybatterier tål.

 

Slå på kylen (som andra har sagt) tycker jag verkar som en tveksam funktion. Eftersom kylen är tom kommer den snabbt ner i sitt börvärde men det finns ingen massa (kalla varor) som håller kvar temperaturen. Om du lastar in redan kylda varor fungerar det bra men om dina varor håller rumstemperatur kommer kylen att jobba för att kyla dessa. Den volym luft som finns i kylen kommer snabbt att ventileras bort när man öppnar dörren så något mervärde med förkyld luft är tveksamt.

Bättre är att sätta kylen på max när motorn går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Baxlaget:

Regulatorn ska hantera detta.

Eftersom batterierna ska kopplas till regulatorn INNAN solpanelerna kopplas in så måste man bryta solpanelerna men då ligger regulatorn och drar ström kanske 20-30 mA så det är ingen bra lösning. Skaffa en bra regulator istället där man kan ställa in laddspänningarna.

 

23 minuter sedan skrev Baxlaget:

Eftersom kylen är tom kommer den snabbt ner i sitt börvärde

Jag tyckte det fungerade bra med en eller två vattenfyllda PET flaskor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev bhemac:

Eftersom batterierna ska kopplas till regulatorn INNAN solpanelerna kopplas in så måste man bryta solpanelerna

Varför ska man koppla ifrån solpanelen över huvud taget?

 

10 minuter sedan skrev bhemac:

Jag tyckte det fungerade bra med en eller två vattenfyllda PET flaskor.

Precis. Det är vad jag menade med massa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minuter sedan skrev Baxlaget:

Varför ska man koppla ifrån solpanelen över huvud taget?

 

Man kan ju sy ett litet kapell......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...